علی مولوی: جشنواره‌ی فیلم فجر، امسال هم مانند سال گذشته به‌صورت تفکیک‌شده برگزار خواهد شد؛ یعنی در ایام دهه‌ی فجر، تنها آثار سینمایی ایرانی نمایش داده می‌شوند و با هم رقابت می‌کنند و بخش‌های بین‌الملل جشنواره در فصل بهار رقابت خود را آغاز خواهند کرد.

بد نیست نگاهی بيندازيم به خبرهاي حاشيه‌اي و فهرست فیلم‌های حاضر در بخش‌های «سودای سیمرغ»، «نگاه نو»، «سینماحقیقت» و «هنر و تجربه» و با حال و هواي اين دوره‌ي جشنواره بيش‌تر آشنا شویم.

 

دوچرخه شماره ۸۲۰

«نقطه‌ی کور»/ عکس: علی نیک رفتار

 

  • مسابقه‌ی سودای سیمرغ

در جست‌وجوي سيمرغ بلورين

در بخش «سوداي سيمرغ» يا همان مسابقه‌ي فيلم‌هاي سينماي ايران، 22 فيلم سينمايي با هم رقابت مي‌كنند. اين فيلم‌ها طبق قانون جشنواره تا بهمن‌ماه 1394 در داخل يا خارج از ايران به‌نمايش درنيامده‌اند.

در اين دوره، باز هم مانند دوره‌ي گذشته شاهد حضور چشم‌گير كارگردان‌هاي جوان هستيم و از فيلم‌سازهاي نسل اول و دوم بعد از انقلاب اسلامي، تنها «ابراهيم حاتمي‌كيا»، «كمال تبريزي» و «كيومرث پوراحمد» حضور دارند.

آب‌نبات چوبی (حسین فرحبخش)، امکان مینا (کمال تبریزی)، آخرین‌بار کی سحر را دیدی؟ (فرزاد مؤتمن)، اژدها وارد می‌شود (مانی حقیقی)، بادیگارد (ابراهیم حاتمی‌کیا)، به‌دنیا آمدن (محسن عبدالوهاب)، بارکد (مصطفی کیایی)، خشم و هیاهو (هومن سیدی)، دختر (سیدرضا میرکریمی)، دلبری (سیدجلال دهقانی اشکذری)، رسوایی2 (مسعود ده‌نمکی)، زاپاس (برزو نیک‌‌نژاد)، سیانور (بهروز شعیبی)، عادت نمی‌کنیم (ابراهیم ابراهیمیان)، کفش‌هایم کو؟ (کیومرث پوراحمد)، لانتوری (رضا درمیشیان)، مالاریا (پرویز شهبازی)، نفس (نرگس آبیار)، نقطه‌ي‌ کور (مهدی گلستانه)، نیمه‌شب اتفاق افتاد (تینا پاکروان)، وارونگی (بهنام بهزادی) و هفت‌ماهگی (هاتف علیمردانی)، 22 فيلم حاضر در اين بخش را تشكيل مي‌دهند و براي به‌دست آوردن 16 سيمرغ بلورين اين بخش با هم رقابت خواهند كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۰

«لاک قرمز»/ عکس: علی حمیدنژاد

 

  • مسابقه‌ی نگاه نو

11 نگاه تازه براي آينده‌

در بخش «نگاه نو» يا مسابقه‌ي فيلم‌هاي اول، 11 فيلم پذيرفته‌شده‌اند و براي كسب سه سيمرغ بلورين «بهترين فيلم»، «بهترين كارگرداني» و «ويژه‌ي هيئت داوران» با يكديگر رقابت خواهند كرد.

ابد و یک روز (سعید روستایی)، ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان)، برادرم خسرو (احسان بیگلری)، پل‌خواب  (اکتای براهنی)، جشن تولد (عباس لاجوردی)، خانه‌ای در خیابان چهل و یکم (حمیدرضا قربانی)، خماری (داریوش غذبانی)، گیتا (مسعود مددی)، لاک قرمز (سیدجمال سیدحاتمی)، متولد 65 (مجید توکلی) و من (سهیل بیرقی)، فيلم‌هاي حاضر در اين بخش هستند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۰

«سینمانیمکت»/ عکس: احسان نقابت

 

  • مسابقه‌ی هنر و تجربه

تماشای تجربه‌های تازه

براي دومين سال پياپي بخش تازه‌تأسيس «هنر و تجربه» هم براي حمايت از فيلم‌هاي هنري و تجربي جايگاه ويژه‌اي در جشنواره دارد و فیلم‌سازان و هنرمندان شناخته‌شده و محبوبی در این بخش حضور دارند.

گفتني است در اين دوره 11 فيلم براي حضور در اين بخش انتخاب شده‌اند كه در پایان جشنواره از ميان آن‌ها، از دو اثر تقدیر خواهد شد.

فيلم‌هاي اين بخش عبارتند از: این‌جا کسی نمی‌میرد (حسین کندری)، برداشت دوم از قضیه‌ي اول (پویان باقرزاده)، تمرینی برای اجرا (محمدعلی سجادی)، چهارشنبه (سروش محمدزاده)، سینمانیمکت (محمد رحمانیان)، سگ و دیوانه‌ي عاشق (علی‌محمد قاسمی)، قیچی (کریم لک‌زاده)، گاهی (محمدرضا رحمانی)، ممیرو (هادی محقق)، نیم‌رخ‌ها (ایرج کریمی) و یک شهروند کاملاً معمولی (مجید برزگر).

 

دوچرخه شماره ۸۲۰

«خاطرات خانه‌ي متروك»

 

  • مسابقه‌ی سینماحقیقت

سینمایی از جنس حقیقت

هم‌چون دوره‌هاي گذشته، سينماي مستند هم از جشنواره‌ي فیلم فجر بي‌نصيب نيست و مستندهاي بلند (با زمان بيش‌تر از 70دقيقه) در اين بخش حاضرند تا براي شكار سه سيمرغ بلورين«بهترين فيلم»، «بهترين كارگرداني» و «بهترين دستاورد فني يا هنري» با يكديگر به رقابت بپردازند.

A157 (بهروز نورانی‌پور)، آزادی (رضا فرهمند و کمیل سهیلی)، اهالی خیابان یک‌طرفه (مهدی باقری)، خوان بی‌خان (هادی معصوم‌دوست)، خاطرات خانه‌ي متروک (مهدی فارسی)، رؤیاهای دم صبح (مهرداد اسکویی)، زمناکو (مهدی قربان‌پور)، فصل هرس (لقمان خالدی)، کارنامه‌ي بنیاد کندی (محمد جعفری و آذر مهرابی)، مجتبی (محمد‌حسن دامن‌زن) و همراه با فرات (فرشاد اکتسابی)،  11 فيلم اين بخش رقابتي را تشكيل مي‌دهند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۰

  • از حاشیه‌های پوستر جشنواره

روزگار هم‌زیستی خسرو و سیمرغ

این برای اولین‌بار در جشنواره است که از چهره‌ی یک بازیگر شناخته‌شده در پوستر جشنواره استفاده شده و این موضوع واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را دربرداشت.

از واکنش‌های مثبت «رامبد جوان» و «مهرانه مهین‌ترابی» که معتقدند زنده‌ نگه‌داشتن یاد خسرو شکیبایی کاری پسندیده است تا واکنش‌های منفی «پرویز پرستویی» که معتقد است اگر خسرو زنده‌ بود هرگز چنین لباسی نمی‌پوشید.

این در حالی است که «پوریا شکیبایی»، فرزند زنده‌یاد خسرو شکیبایی در بخشی از یادداشتش در این‌باره می‌نویسد: «آن‌روز كه براى اولين‌بار پوستر جشنواره‌ي سى و چهارم را ديدم، باورش نكردم. چهره‌اى بود از پدر با سيمرغی در كنارش. انگار سال‌ها بود كه با اين عكس آشنا هستم.

كمى كه گذشت مطمئن شدم كه عكس پدر روى پوستر جشنواره حقيقت دارد و چه‌قدر اين نقش و نگار با دل من هم‌كلام بود. حالم عجيب بود. به خود باليدم كه شروع يك اتفاق خوب با چهره‌ی پدر است.»

گفتنی است «بزرگمهر حسین‌پور»، براساس ایده‌ی «مجید برزگر» و با تکیه‌ بر عکسی از «امیر عابدی» این پوستر را طراحی کرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۰

«دختر»

 

  • چهره‌های تازه‌ی جشنواره

در اولین تجربه‌ی پرواز

عادت کرده‌ایم در هر دوره‌ی جشنواره دنبال این باشیم که کدام بازیگران مشهور و شناخته‌شده در فیلم‌های جشنواره بازی کرده‌اند یا کدام بازیگر چهره‌ای متفاوت از خود به نمایش گذاشته است.

اما همیشه در هردوره‌ی جشنواره، بعضی‌ها اولین حضورشان را تجربه می‌کنند و این می‌تواند نکته‌ی مهم و جذابی باشد. در این دوره هم چهره‌های تازه‌ای در فیلم‌های جشنواره دیده می‌شوند.

جوان‌ترین آن‌ها «مهدی قربانی»، بازیگر نوجوان 15ساله‌ای است و در فیلم «ابد و یک روز» بازی کرده است. «پرویز شهبازی» هم مانند گذشته در فیلم تازه‌اش «مالاریا»، از چهره‌های تازه‌ای رونمایی کرده است؛ «ساغر قناعت»، «آذرخش فراهانی» (پسر بهزاد فراهانی و نوازنده‌ی گیتار باس) و «آزاده نامداری» (مجری تلویزیون) بازیگران تازه‌ی پرویز شهبازی هستند.

«بهزاد عمرانی»، خواننده‌ی گروه موسیقی «بمرانی» نیز در فیلم «خشم و هیاهو»، برای اولین‌بار به‌عنوان بازیگر جلوی دوربین رفته است. «بهار کاتوزی» بازیگر جوان تئاتر در فیلم «این‌جا کسی نمی‌میرد» به‌عنوان نويسنده و بازيگر ظاهر شده و «پدرام شریفی» بازیگر جوان فیلم «ماهی و گربه»، سه قدم بزرگ برداشته و امسال در سه فیلم «سیانور»، «متولد 65» و «بادیگارد» بازی کرده است.

هم‌چنین «ماهور الوند» (دختر سیروس الوند) در فیلم «دختر» و «نیکی مظفری» (دختر مجید مظفری) در فیلم «نقطه‌‌ی کور» اولین حضورشان را جلوی دوربین تجربه کرده‌اند و «کیانا تجمل» به‌عنوان تنها بازیگر زن فیلم «اژدها وارد می‌شود» علاوه بر جشنواره‌ی فیلم فجر، حضور در جشنواره‌ی فیلم برلین را نیز تجربه می‌کند.

 

  • داوران بخش‌های رقابتی جشنواره

راهنمایان پرواز سیمرغ‌ها

همیشه یکی از بخش‌های جذاب و البته پرحاشیه‌ی جشنواره‌ی فجر، ترکیب هیئت داوران بخش‌های رقابتی جشنواره است. در 33 دوره‌ی گذشته‌ی جشنواره نزديك به120 داور ایرانی آثار مسابقه‌ی سینمای ایران یا «سودای سیمرغ» را داوری و مسیر پرواز سیمرغ‌ها را انتخاب کرده‌اند.

گفتنی است «مجید مجیدی» با شش و «محمدعلی نجفی» با پنج دوره داوری، از این نظر رکورددارند. اين دوره نيز با نزدیک‌شدن به روزهای برگزاری جشنواره، هیئت داوران بخش‌های رقابتی جشنواره نیز معرفي شده‌اند.

در بخش سودای سیمرغ این دوره‌ی جشنواره، ابوالحسن داوودی (نویسنده و کارگردان)، محمد داوودی (مدیر فیلم‌برداری)، مجتبی راعی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، منوچهر شاهسواری (تهیه‌کننده)، مهدی فخیم‌زاده (بازیگر، نویسنده و کارگردان) و نیکی کریمی (بازیگر، نویسنده و کارگردان)، هفت داور تعیین‌کننده‌ی برگزیدگان سیمرغ‌های اصلی جشنواره هستند.

گفتنی است محمد داوودی و مجتبی راعی برای چهارمین‌بار است که در هیئت داوران سودای سیمرغ حضور دارند و از این نظر در این جمع باسابقه‌ترین داوران به‌حساب می‌آیند. هم‌چنین این اولین دوره‌ی حضور نیکی کریمی به‌عنوان داور محسوب می‌شود.

در بخش نگاه نو، حبیب احمدزاده (نویسنده)، حمید فرخ‌نژاد (بازیگر و کارگردان)، مهدی کرم‌پور (نویسنده و کارگردان)، مهتاب کرامتی (بازیگر) و سامان مقدم (نویسنده و کارگردان)، سه سیمرغ بلورین این بخش را داوری می‌کنند.

در بخش سینماحقیقت نیز محمدرضا اصلانى (شاعر، نویسنده و کارگردان)، دكتر احمد ضابطى‌جهرمى (نویسنده و مدرس سینما)، مهوش شيخ‌الاسلامى (کارگردان)، معين كريم‌الدينى (کارگردان) و امير تاجيك (مدیر شبکه‌ی مستند و کارگردان)،‌ مسیر پرواز سه سیمرغ بلورین ویژه‌ی این بخش را تعیین می‌کنند.

گفتنی است غوغا بیات (عکاس سینما)، مصطفی خرقه‌پوش (تدوین‌گر)، رضا حداد (کارگردان)، علی وزیریان (گرافیست و کارگردان) و بهرام عظیمی (نویسنده و کارگردان انیمیشن) هم داوری بخش آثار تبلیغی و اطلاع‌رسانی جشنواره را برعهده دارند و برگزیدگان این بخش را مشخص خواهند کرد.

کد خبر 323105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha