از همان نقطه خونین‌رنگ «شب» در پوستر و عنوان‌بندی دومین تجربه کارگردانی تینا پاکروان می‌شد حدس زد پایانی تلخ در انتظار عشق نامتعارف و نافرجام ۲‌قهرمان اصلی «نیمه‌شب اتفاق افتاد» است؛ نقطه‌ای که یک تلخی بی‌پایان برای روایت سرراست فیلمساز جوان رقم می‌زند.

فیلم

پاكروان كه در فيلم اول «خانوم» تسلط بر ابزار فيلمسازي و علاقه به روايت داستان‌هاي تلخ را به رخ كشيده بود، در نيمه‌شب اتفاق افتاد چند گام رو به جلو برمي‌دارد و درحالي‌كه تقريبا تا يك‌سوم پاياني داستاني سرخوش پر از ترانه و عشق و زندگي را به تصوير كشيده، ناگهان (شايد براي اينكه مانع سرخوشي بيش از اندازه تماشاگر شود!) يك تراژدي تمام‌عيار را وارد ماجرا مي‌كند و با دعوت از فرشته مرگ، انتقام آن همه شيريني را مي‌گيرد.

عمده ماجراهاي فيلم در يك باغ اتفاق مي‌افتد؛ جايي كه هر هفته ميزبان چند مراسم عروسي و عزاست و خواننده‌اي جوان انبوه ترانه‌هاي شاد را براي مراسم عروسي مي‌خواند و در تنها مراسم ختم، اين آهنگ را با اندوه تمام زمزمه مي‌كند كه «ساغرم شكست‌اي ساقي، رفته‌ام ز دست‌اي ساقي، بر موج غم نشسته منم، بر زورق شكسته منم، ‌اي ناخداي عالم...» در همين باغ پرماجرا، نخستين نشانه‌هاي عشق نامتعارف جوان به زني ميانسال جوانه مي‌زند و آتش به جان همه مي‌افكند.

وقتي ظاهر شدن بيماري پنهان حسين، صاحب باغ را به صرافت يافتن خواننده‌اي ديگر مي‌اندازد، زيبا خانم براي بازگرداندن خواننده و محبوب خود دست به‌كار مي‌شود. از اينجا ديگر زمزمه‌هاي در گوشي شدت مي‌گيرد و بزرگ‌ترها براي جلوگيري از يك آبروريزي بزرگ وارد عمل مي‌شوند. صاحب باغ از يك سو و خواهر بزرگ‌‌تر حسين از سوي ديگر همه تلاش خود را به‌كار مي‌گيرند تا اين عشق در نطفه خفه شود؛ غافل از اينكه حاصل همه اين دست و پا زدن‌ها داغي جگرسوز است.

اگر همه خواسته ما از يك فيلم روايت بدون لكنت داستان باشد، نيمه‌شب اتفاق افتاد در كمال سادگي و بدون ادعا اين انتظار را برآورده مي‌كند. از اين نظر، مي‌توان به فيلمساز نمره قبولي داد و فيلم را با همه كمبودهايش به تماشا نشست. اينجا خبري از پيچيدگي در روايت و ساختار نيست و شايد همين شكل كار بيشتر به مذاق تماشاگر عادي سينما خوش بيايد؛ مخاطبي كه در سال‌هاي اخير با انبوه ساختارهاي عجيب و غريب مورد هجوم قرار گرفته و دلش يك فيلم ساده مي‌خواهد.

رويا نونهالي در نيمه‌شب اتفاق افتاد مثل هميشه خوب و يادآور همان نگاه ماندگار «خانه‌اي روي آب» است و ترانه خواندن‌هاي حامد بهداد شايد تضميني باشد بر گيشه خوب فيلم در اكران عمومي. ستاره اسكندري هم با آن «مي‌بخشيندا» گفتن‌هايش در مقابل آتيلا پسياني و گوهر خيرانديش در قامت يك ستاره ظاهر مي‌شود. فيلم دوم پاكروان بدون ادعاست و سرگرم‌كننده و اين مي‌تواند نهايت انتظار از دومين ساخته يك فيلمساز باشد.

کد خبر 324456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha