یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: نرگس آبیار، ۲ سال پس از موفقیت همه‌جانبه «شیار ۱۴۳»، با سومین فیلم بلند خود «نفس» در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره سی‌و‌چهارم حضور دارد؛ پروژه‌ای با ۳‌ ماه پیش‌تولید و ۷۴ ساعت فیلمبرداری در لوکیشن‌های متعدد.

فیلم

نفس گرچه به اندازه شيار143 سرو صدا نكرده اما آبيار اميدوار است تابستان سال آينده روي پرده سينماها برود. نفس فيلمي است درباره كودكان و كارگردان تماشاي آن را به اين گروه سني توصيه نمي‌كند. با آبيار يك روز پس از نمايش نفس در كاخ جشنواره گفت‌وگو كرديم.

  • به‌نظر مي‌رسد در نفس از دوران كودكي خودتان الهام گرفته‌ايد؟

درست است. فيلم ملهم از دوران كودكي من در شهر يزد، بچه‌هاي ديگر و اطرافيان من است. فيلمنامه را با جزئيات فراوان نوشتم و در آن از خاطرات خودم استفاده كردم.

  • بخش‌هايي از فيلم مستند به‌نظر مي‌رسد. فكر نمي‌كنيد اين تصاوير باعث طولاني‌تر شدن فيلم شده است؟

من در شيار143 هم از فرهنگ بومي استفاده كردم و آن را به تصوير كشيدم. نشان دادن مستند اين آداب و رسوم جزئي از فيلم است و معتقدم اين تصاوير به باورپذيرتر شدن فضا كمك مي‌كند و شخصا اين فضاسازي را بسيار دوست دارم.

  • ممكن است در اكران عمومي بخش‌هايي چون رسوم يزدي‌ها در روز عاشورا را كم كنيد؟

نسخه اصلي فيلم 140دقيقه بود كه ما 20دقيقه آن را كم كرديم. من به جزئيات نگاه ويژه دارم و افراد عادي هم كه فيلم را ديدند از طولاني بودن آن خسته نشدند اما در برج ميلاد به‌دليل تماشاي پياپي فيلم‌ها شايد اين خستگي ايجاد شده باشد. با اين حال، مردم عادي واكنشي به طولاني بودن فيلم نشان ندادند. اگر هر سكانسي از نفس حذف شود به روند داستان لطمه نمي‌خورد اما من در اكران عمومي فيلم را كوتاه نمي‌كنم. نفس فيلم فضا و اتمسفر است و ما سعي كرده‌ايم اين جهان عجيب را از نگاه دختر نشان بدهيم.

  • از 4بازيگر كودك فقط محمدرضا شيرخانلو تجربه بازيگري دارد. كار شما با اين بازيگران كودك سخت نبود؟

البته كه سخت بود اما 3نفر ديگر در بازي گرفتن از بچه‌ها مرا همراهي مي‌كردند. خوشبختانه اين كودكان درك بالا داشتند و توانستيم با برقرار كردن تعامل شاهد بازي‌هاي خوب آنها مقابل دوربين باشيم.

يكي از نكات قابل توجه نفس به تصوير كشيدن تخيل كودك با انيميشن است.فيلم از زبان دختربچه روايت مي‌شود و ما خيال او را در جاي جاي داستان مي‌بينيم. وجود اين انيميشن‌ها مي‌تواند تماشاگر را با قهرمان خردسال داستان همراه كند.اصلا قصدم اين نبود كه شكلي از انيميشن‌هاي هاليوودي در فيلم داشته باشيم بلكه مي‌خواستم انيميشن كاملا بومي و بكر باشد كه آنچه مي‌خواستم با حضور حسين گوهري جمشيدي و امين خورشيدي طراحي شد.

  • چرا فيلم با مرگ به پايان مي‌رسد؟ نمي‌توانستيد پاياني ديگر براي نفس درنظر بگيريد؟

از همان ابتدا هم پايان‌بندي با مرگ كودك در جنگ همراه بود. البته چند سكانس ديگر براي پايان‌بندي گرفتيم كه در نهايت حذف شد تا مخاطب درگير پايان‌بندي‌هاي ديگر نباشد.

  • «نفس» در نمايشگاه كتاب

نرگس آبيار كه بيشتر به‌عنوان نويسنده شناخته مي‌شود، قرار است همزمان با برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه كتاب در ارديبهشت95رمان «نفس» را منتشر و روانه بازار كتاب كند. وي با بيان اينكه بعد از پايان نگارش رمان نفس، فيلمنامه را براساس آن نوشته، مي‌گويد: از سال 85 شروع به نگارش رمان كردم اما به‌دليل مشغله‌هاي فراوان فرصت نشد كار را به پايان برسانم و نگارش داستان به طول انجاميد. حالا با توليد نسخه سينمايي نفس، تصميم به چاپ و انتشار نسخه مكتوب داستان گرفته‌ام.

کد خبر 324334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha