علی مولوی: اگر این‌روزها مشتری شبکه‌ی نمایش باشید، حتماً سریال «خانه‌ی کوچک» را دیده‌اید.

این مجموعه که آخرین‌بار حدود ۳۰ سال قبل از تلویزیون ایران پخش شده بود، این‌روزها با کیفیت تصویر عالی و دوبله‌ی گوش‌نواز قدیمی‌اش، دوباره میهمان خانه‌ی ایرانی‌ها شده است.این مجموعه، یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های تلویزیونی دنیاست که در ایران هم طرفدارهای زیادی دارد، تا آن جا که احتمالاً اگر از بزرگ‌ترها درباره‌ی شیطنت‌هاي «لورا اینگلز» بپرسید، آن‌ها را به خاطرات کودکی و نوجوانی‌شان می‌برید و احتمالاً یک لبخند دلنشین روی لبشان می‌نشانید.

به بهانه‌ی بازپخش این مجموعه‌ی دیدنی، خوب است ببينيم لورا اینگلز و ماجراهایش از کجا آمده‌اند.

«لورا اینگلز وایلدر»، در هفتم فوریه‌ی 1867 میلادی در ایالت ویسکانسین آمریکا و در خانواده‌ای روستایی به‌دنیا آمد. او دومین فرزند از پنج فرزند خانواده‌اش بود. «مری» (خواهر بزرگ‌تر)، «کارولین سلستینا» یا «کری» (خواهر کوچک‌)، «چارلز فدریک» (برادر کوچک‌تر که در روزهای اول زندگی‌اش به دلیل بیماری از دنیا رفت) و «گریس پرل» (خواهر کوچک‌تر و آخرین فرزند خانواده)، در كنار پدر و مادر، خانواده‌ی او را تشکیل می‌دادند.

کودکی و نوجوانی لورا پر از مهاجرت از شهری به شهر دیگر بود و همین سفرها او را با آدم‌های تازه‌ای آشنا می‌کرد و خاطرات جالبي را برايش رقم مي‌زد.

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

 

لورا دو ماه قبل از 16سالگی برای اولین‌بار در مدرسه‌ي روستا تدریس کرد. او سه سال به تدریس در مدرسه ادامه داد و بعد از آن با «آلمانزو وایلدر» ازدواج کرد. او در 40سالگی به روزنامه‌نگاری علاقه‌مند شد و اين آغاز علاقه‌اش به نوشتن بود.

لورا در 65‌سالگی اولین جلد از مجموعه‌کتاب «خانه‌ی کوچک» را بر اساس خاطراتش برای کودکان و نوجوانان نوشت و نام «خانه‌ای کوچک در بیگ‌وودز» را براي آن درنظر گرفت.

او در نامه‌ای که برای ناشر فرستاده بود توضیح داد که همه‌ی ماجراهاي کتاب براساس اتفاق‌های حقیقی و خاطرات دوران کودکی او شكل گرفته‌اند، اما مجبور شده کمی سنش را در کتاب تغییر دهد. چون به نظر لورا ممکن بود برای خواننده‌ها باورپذیر نباشد که این‌همه ماجرا را در سنین خردسالی تجربه کرده و به این خوبی به‌یاد داشته باشد.

پس از موفقیت اولین جلد کتاب، او به نگارش کتاب‌های بعدی این مجموعه تا پایان حیاتش ادامه داد. لورا اینگلز وایلدر در دهم فوریه‌ی 1957 میلادی و در حالی که سه‌ روز از تولد 90سالگی‌اش گذشته بود، از دنيا رفت.

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

«لورا اينگلز» حقيقي در سن 27‌سالگي

 

او تا قبل از مرگش هشت جلد از مجموعه‌داستان‌های خانه‌ی کوچک را منتشر کرد، اما بعد از مرگش هم براساس دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های او کتاب‌های دیگری منتشر شد که از میان آن‌ها می‌توان به تازه‌ترينِ اين کتاب‌ها، يعني كتاب «مسافرِ خانه‌ی کوچک» اشاره کرد که مجموعه‌ای است از خاطرات لورا از سفرها و مهاجرت‌های خانوادگی‌اش که در سال 2006 میلادی منتشر شد.

اما در بین سال‌های 1974 تا 1984، مجموعه‌ی تلویزیونی «خانه‌ای کوچک در چمن‌زار» که در ایران با نام «خانه‌ی کوچک» شناخته می‌شود، براساس کتاب‌های لورا اینگلز ساخته شد. این مجموعه در طول این 10 سال در لوکيشن‌ها و با بازیگران ثابت ساخته شد و بازيگران كودك و نوجوان اين مجموعه عملاً با آن بزرگ شدند.

اولین قسمت این سریال درواقع یک فیلم تلویزیونی 96 دقیقه‌ای بود که مقدمه‌ای برای ورود به سریال به‌شمار مي‌رفت. این مجموعه در 9 فصل یا به عبارتی 205 قسمت، به همراه سه فیلم تلویزیونی ساخته شد و زندگی لورا اینگلز را از كودكي تا بزرگ‌سالي به تصویر کشید.

تماشاي اين مجموعه مثل تجربه‌اي عجيب و واقعي از زندگي يك نوجوان در قرن نوزدهم است و مي‌تواند حسابي حال و هواي امروز ما را عوض كند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

مليسا گيلبرت

«مليسا گيلبرت»، بازيگر نقش «لورا» حالا 51ساله است. او از چهارسالگي بازيگري را با بازي در چند سريال در چند نقش كوتاه تجربه كرد. اما وقتي در 10سالگي در نقش اصلي خانه‌ي كوچك ظاهر شد، به چهره‌اي شناخته‌شده تبديل شد. او تا 20 سالگي در تمام 205 قسمت سريال و فيلم‌هاي تلويزيوني‌ خانه‌ي كوچك بازي كرد و سال 1974 ميلادي، نامزد دريافت جايزه‌ي «گلدن گلوب» شد. او هم‌چنان به بازيگري ادامه مي‌دهد.

 

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

مليسا سو اندرسن

«مليسا سو اَندرسن»، بازيگر نقش «مري» حالا 53ساله است. او هم مانند مليسا گيلبرت از كودكي در چند نقش كوتاه بازيگري را شروع كرد، اما بيش‌تر به‌خاطر بازي در 163 قسمت از مجموعه‌ي خانه‌ي كوچك شناخته‌شده است. مليسا اندرسن در سال 2010 ميلادي در كتابي، خاطرات خود را از بازي در اين مجموعه منتشر كرد.

 

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

مايكل لندون

«مايكل لَندون»، از معروف‌ترين بازيگران مجموعه‌ي «خانه‌ي كوچك» به‌حساب مي‌آيد كه 89 قسمت از سريال را كارگرداني هم كرد. او پيش از اين مجموعه  در 48 فيلم و سريال بازي كرده بود و به‌خاطر بازي در سريال خانه‌ي كوچك در سال 1974 ميلادي نامزد دريافت جايزه‌ي «گلدن گلوب» شد. مايكل لندون در سال 1991  ميلادي براثر ابتلا به بيماري سرطان درگذشت.

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

كارن گراسل

«كارِن گراسل»، بازيگر نقش مادر لورا، در 183 قسمت از سريال بازي كرد و حالا 73ساله است. او بعد از تمام‌شدن سريال خانه‌ي كوچك، بازيگري در سينما و تلويزيون را به‌طور جدي ادامه نداد و تنها در تعداد كمي فيلم و سريال بازي كرد كه مهم‌ترين آن‌ها فيلم وسترن «وايات ارپ» به كارگرداني «لارنس كاسدان» است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۹

ليندسى و سيدنى گرين‌بوش

شايد باوركردني نباشد اما «ليندسي» و «سيدني گرين‌بوش»، خواهران دوقلويي بودند كه با هم و به نوبت نقش «كري»، خواهر كوچك خانواده را بازي مي‌كردند. به‌عنوان مثال زماني كه بازوي سيدني شكسته بود، در چند قسمت ليندسي در نقش كري ظاهر شد. آن‌ها هم در 183 قسمت سريال بازي كردند، اما بعد از آن به بازيگري ادامه ندادند. ليندسي و سيدني اكنون 45ساله‌اند.

کد خبر 322519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha