همشهری آنلاین: معاون سازمان انرژی اتمی گفت: رؤسای سازمان‌های انرژی اتمی ایران و روسیه توافق کردند تا تیم‌های کارشناسی دو کشور تا یک ماه آینده جمع‌بندی خود را درباره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر ارائه ‌دهند.

محمد سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به  دیدار آقازاده و کرینکو  درحاشیه پنجاه و یکمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظها کرد: در روزهای عادی تیم‌های کارشناسی دو کشور برای بررسی روند راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر کار خود را ادامه می‌دهند و ظرف یک ماه آینده نتایج و جمع‌بندی‌های به دست آمده را به روسای سازمان‌های انرژی اتمی دو کشور برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهند.

روسیه قرار بود در اسفندماه سال گذشته سوخت نیروگاه بوشهر را به ایران ارسال کند اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه پس از آن روسیه در بهانه‌ جوی‌هایی جدید و تکراری اعلام کرد که نیروگاه بوشهر در موعد مقرر (آذر ماه سال جاری) راه‌اندازی نمی‌شود و احتمالاً این نیروگاه در سال 2008 راه‌اندازی خواهد شد. [روسیه وضعیت نیروگاه بوشهر را بحرانی دانست]

همچنین روز دوشنبه(26 شهریور) درحالی که هنوز روزی از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره‌ ارسال سوخت نیروگاه بوشهر و لاک و مهر شدن این سوخت نگذشته بود خبرگزاری روسی نووستی به نقل از یک دیپلمات روسی مستقر در وین اظهارات ایران مبنی بر آماده بودن سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر جهت انتقال به این نیروگاه را تکذیب کرد.

مهندس رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از این در آخرین اظهارات رسمی خود درباره نیروگاه بوشهر خبر داده بود که تا یک ماه آینده (20مهرماه) در گزارشی زمان ارسال سوخت و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به اطلاع مردم می‌رسد. [آقازاده: سرنوشت نیروگاه بوشهر تا ماه آینده مشخص می‌شود]

وزیر خارجه ایران آخرین مقام ارشد ایرانی است که اظهاراتش مبنی بر آماده شدن سوخت نیروگاه بوشهر از سوی مقامات روسی تکذیب می‌شود. متکی گفته بود که سوخت نیروگاه بوشهر  آماده شده است.

پیش از این نیز دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از تفاهم ایران و روسیه بر سر طرح زمانبندی برای تامین سوخت نیروگاه و راه‌اندازی آن خبر ‌داده بود که با تکذیب این مطلب از سوی سخنگوی اتم استروی اکسپورت - پیمانکار روسی - مواجه شد.

یک دیپلمات روس مستقر در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: سوخت نیروگاه بوشهر آماده شده و چندین سال است که در انباری در سیبری نگه‌داری می‌شود، اما روند پلمب کارشناسان بین‌المللی که گامی مهم پیش از انتقال سوخت به بوشهر است هنوز انجام نگرفته است.

همچنین،‌ خبرگزاری رویتر با اشاره به این خبر به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه آگاه از فعالیت‌های آژانس گزارش کرد: تا آنجایی که من می‌دانم این محموله هنوز مهر و موم نشده است.

بیش از سی سال است که کار ساخت نیروگاه بوشهر از قبل انقلاب آغاز شده است و در حدود یک دهه است که راه‌اندازی و بهره‌برداری از این نیروگاه از سوی روس‌ها به تاخیر افتاده است.

مقامات شرکت «اتم استروی اکسپورت» در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند، نیروگاه بوشهر در موعد مقرر (آذرماه سال جاری) به دلایل فنی و مالی آماده‌ی راه‌اندازی نخواهد بود.

مسئولان ذیربط کشور در ارزیابی‌هایی بعضا خوشبینانه نسبت به راه‌اندازی نیروگاه در موعد مقرر ابراز امیدواری کرده‌اند و در برابر اعلام مسکو مبنی بر عدم راه‌اندازی نیروگاه، صریحا از دادن پاسخ خودداری می‌کنند.

کد خبر 31794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز