گروه سیاسی: در شرایطی که خبرها حاکی از پیشرفت مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در جهت هرچه شفاف‌تر شدن رویکرد آژانس به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است، اخبار رسیده از روسیه همچنان بر وجود مشکل در مسیر راه‌اندازی نیروگاه اتمی‌بوشهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین سازه‌های مورد نیاز در مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی‌در شبکه برق کشور حکایت دارد.

روز چهارشنبه پس از آنکه معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون سازمان انرژی اتمی‌از وین عازم مسکو شدند تا درباره پیشرفت کار تکمیل نیروگاه بوشهر با مسؤولان شرکت روسی طرف قرارداد ایران مذاکره کنند، شرکت اتم استروی اکسپورت، گفت‌وگوهای مقامات روسی و ایرانی را مذاکراتی «با هدف نجات پروژه به تاخیر افتاده نیروگاه هسته‌ای بوشهر از یک بحران» خطاب کردند.

به گزارش ایسنا ایرینا یسیپووا، سخنگوی شرکت پیمانکار اتم استروی اکسپورت با اعلام این مطلب افزود: ما اکنون در یک موقعیت بحرانی قرار داریم و مرحله کنونی گفت‌وگوها با هدف یافتن راه خروج از آن انجام می‌گیرد.

وی مدعی شد: احتمال زیادی وجود دارد که نیروگاه بوشهر تا اواخر سال 2008 به علت عدم پرداخت‌ها از سوی ایران راه اندازی نشود.

یسیپووا با طرح این ادعا که ایران اعتماد پیمانکاران ما را با عدم پرداخت‌ها از بین برده است، افزود: پرداخت‌ها در حال حاضر انجام می‌شود، اما نه به میزانی که ما به آن نیاز داریم و این بر موقعیت مالی پیمانکاران ما تاثیر گذاشته است.

بازرسان در ایران

در همین حال هیأت 2 نفره بازرسان آژانس در ادامه بازرسی‌های 15 روز یکبار خود از تأسیسات هسته‌ای ایران امروز وارد کشور می‌شوند.

همچنین بنا بر توافق روز سه‌شنبه معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌قرار است گروهی از بازرسان آژانس نیز دوشنبه یا سه‌شنبه آینده به ایران بیایند تا هشتم مردادماه از رآکتور آب سنگین اراک بازدید کنند.

کد خبر 27513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز