همشهری آنلاین: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت، از حدود 150 هزار زندانی کشور، 65 درصد در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم با بیان این خبر اذعان کرد: حداقل 80 درصد از محکومان مرتبط با مواد مخدر می‌توانند خارج از زندان باشند که باید با هماهنگی دستگاه قضایی مجازات‌های جایگزین برای این افراد تعیین شود.

وی با تاکید بر این که متاسفانه شمار زندانیان مرتبط با مواد مخدر بسیار بالاست، گفت: اکثر معتادانی که در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده‌اند، ‌به دلیل عجز در پرداخت جریمه‌ای که به آن محکوم هستند در زندان بسر می‌برند.

احمدی مقدم تصریح کرد: لذا باید راهکارهایی پیش‌بینی شود که مجازات زندان، برای این دسته از افراد در نظر گرفته نشود، زیرا زندانی کردن آن‌ها مشکلات بیشتر و سنگین‌تری را به همراه خواهد داشت.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین مدت اقامت در زندان محکومان مرتبط با مواد مخدر را یک ماه خواند و با اشاره به مشکلات حاصل از زندانی کردن مجرمان مرتبط با مواد مخدر خاطرنشان کرد: انتشار اپیدمی‌های مختلف، توسعه جرایم سازمان یافته و یارگیری‌های که بین این زندانیان با قاچاقچیان در زندان صورت می‌گیرد، از حداقل معضلات حاصل از زندانی کردن محکومان مرتبط با مواد مخدر است.

وی افزود: البته مشکل عمده دیگر این است که باید به اندازه همان جریمه‌ای که محکوم مرتبط با مواد مخدر به دلیل آن در زندان است، برای فرد مذکور در زندان هزینه شود که این امر نیز با منطق سازگار نیست.

احمدی مقدم همچنین به وجود هماهنگی کامل بین دستگاه قضایی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در تعیین مجازات‌های جایگزین برای زندانیان مرتبط با مواد مخدر تاکید و تصریح کرد: باید با تعیین مجازات‌های جایگزین زندان برای زندانیان مرتبط با مواد مخدر و یا اعزام کسانی که اعتیاد دارند، به مراکز درمانی از قضایی کردن پرونده‌های معتادان خودداری کنیم که این امر خود به خود و به سرعت آمار زندانیان را کاهش می‌دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان با تاکید بر این که حداقل 80 درصد از محکومان مرتبط با مواد مخدر می‌توانند خارج از زندان باشند، اذعان کرد:با خارج کردن مجرمان خرد از زندان‌ها، با 10 تا 20 درصد محکومان دانه درشت مرتبط با مواد مخدر که در زندان به سر می‌برند، برخورد سنگین‌تر و سنجیده‌تری خواهد شد، که از این طریق مبارزه با مواد مخدر و عملکرد دستگاه قضایی در این زمینه نیز کیفی‌تر می‌شود.

کد خبر 31387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز