سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امسال 8200 تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود که با روند رو به افزایش کشفیات پیش‌بینی می‌کنیم 700 تا 800 تن از این مواد را کشف کنیم.

اسماعیل احمدی مقدم در بیست و یکمین همایش دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور، در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: در زمان حاضر افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد افیونی دنیاست که به تنهایی 94 درصد این مواد را در دنیا تولید می‌کند، اما آمریکا که اکنون در این کشور استقرار دارد برای کاهش این تولیدات هیچ اقدامی نمی‌کند. دغدغه اصلی آنها ظاهرا بحث تروریسم است وگرچه گاهی خودشان اعلام می‌کنند منابع مالی تروریست‌ها کشت خشخاش است اما عملاً از کشت و توزیع این مواد نگرانی ندارند.

وی ادامه داد:‌ اعتیاد در دنیا و منطقه ما چشم انداز روشنی ندارد، 5 میلیون معتاد در چین دغدغه مهم این کشور است، تولید تریاک در افغانستان در سال‌های اخیر و به خصوص پس از سرنگونی طالبان همواره روند رو به رشد داشته است و گر چه رشد کشفیات ما بیش از رشد تولیدات این کشور است اما کمیت ورودی این مواد به کشور ما نیز رو به افزایش است. احمدی مقدم اضافه کرد: اعداد و ارقام مربوط به تولیدات تریاک در افغانستان برای ما نگران کننده است.

با روند افزایش کشفیات ما پیش بینی می‌کنیم امسال بین 700 تا 800 تن معادل تریاک را کشف کنیم که معادل 94 درصد کشفیات مواد مخدر در دنیاست اما بر اساس آمار 2میلیون معتاد در کشور اگر ضرب و تقسیم کنیم می‌توان گفت معادل 600 تا 700 تن از این مواد در کشور ما مصرف می‌شود. وی ادامه داد: تولید کریستال که از نظر وزنی 17برابر سبکتر از تریاک است مسئله دیگری است که تجارت و قاچاق مواد مخدر را برای باندهای مافیایی پرسودتر و راحت‌تر کرده است.

وی افزود: مواد خطرناکتری مانند کراک هم هست که با وجود کنترل‌های شدیدتر ما در مرزها شاهد افزایش مصرف آنها در کشور هستیم و البته مواد روانگردان شیمیایی، دست ساز و صنعتی نیز به این مجموعه اضافه شده است که نشان می‌دهد دیگر برخوردهای فیزیکی و مبارزه با عرضه به تنهایی چاره کار نیست و نمی‌شود تمام توان خود را روی مبارزه پلیسی با مواد مخدر متمرکز کنیم. 

میانگین یک ماه  در زندان 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: سیاست ما و قوه قضائیه از این نظر که زندان جای مناسبی برای معتادان نیست کاملاً تطابق دارد. با اجرای این سیاست جدید اکنون متوسط ماندن معتادان در زندان به یکماه کاهش یافته است و اگر ورودی جدید معتاد به زندان نداشته باشیم شاید 80 درصد معتادان زندانی که حدود نیمی از زندانیان کشور هستند تا چند ماه آینده از زندان آزاد شوند.

جرم‌زدایی از اعتیاد

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر زمینه جرم زدایی از اعتیاد و راهکارهای جدید جریمه کردن معتادان مانند کار در اردوگاهها یا درمان جایگزین اجرایی شود.

احمدی مقدم افزود: در زمینه درمان نیز با افزایش بحث متادون درمانی برای معتادان هروئینی و تزریقی این برنامه به خوبی پیش می رود و از سال آینده با تولید و ورود شربت تریاک، دست فروشندگان این ماده افیونی کوتاه می‌شود و مواد کم خطرتر و عاری از آلودگی در اختیار معتادان به این ماده قرار می‌گیرد.

آموزش پیشگیری از اعتیاد برای سطوح پایین جامعه

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به اهمیت کار آموزشی و پیشگیری از اعتیاد، کار آموزشی برای سطوح پایین جامعه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمدرضا جهانی در نشست هم اندیشی نخبگان با مسئولان پیشگیری از اعتیاد کشور افزود: در سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر که به تصویب مقام معظم رهبری رسید موضوع پیشگیری از اعتیاد قابل توجه و تاکید قرار گرفت و در این راستا استفاده از تمامی امکانات با برنامه ریزی‌های انجام شده را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: در اقدامات اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر بحث کاهش تقاضا به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. جهانی خاطرنشان کرد: در بحث کاهش تقاضا موضوع آموزش و پیشگیری بسیار حائز اهمیت بوده و با برنامه ریزی‌های انجام شده می توان جامعه هدف را از ابتلا به اعتیاد مصون داشت.

کد خبر 31187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز