همشهری آنلاین: میرو سرار نخست وزیر اسلوونی که کشورش با بحران ناشی از هجوم پناهجویان مواجه است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی 'سی.ان.ان' نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا هشدار داد.

نخست وزیر اسلوونی نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا هشدار داد

به گزارش ايرنا، نخست وزیر اسلوونی گفت: چنانچه اقدام موثری (در قبال بحران آوارگان) صورت نگیرد احتمال فروپاشی اتحاديه اروپا می رود.

سرار که اکنون کشورش با بحران پناهجویان آواره دست به گریبان است، به سی.ان.ان گفت: برای مهار بحران ابتدا باید از مرزهای بیرونی اروپا و از کشورهای مبدا مهاجرت اقدام کرد، باید راه حلی در سوریه و دیگر مکان ها (که مبدا این موج آوارگان است) یافت و پس از آن به این موضوع پرداخت که چگونه می توان سیل پناهجویان به سوی اروپا را متوقف کرد.

نخست وزیر اسلوونی در مورد نشست فوق العاده سران برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سران کشورهای بالکان که در هفته جاری برای بررسی موضوع آوارگان برگزار شد، گفت: تعهدات جدی از سوی سران اتحادیه اروپا داده شد اما این اقدامات کافی نیست، ولی یکی از گام های مهم دربرخورد با بحران پناهجویان به شمار می رود.

سران اتحادیه اروپا روز دوشنبه (چهارم آبان) پس از هشدار کمیسیون اروپا در مورد احتمال یخ زدن آوارگان در فصل سرما و به دنبال نشست فوق العاده سوم آبان ماه با سران کشورهای بالکان، نسبت به ایجاد 100 هزار ظرفیت جدید در مراکز پذیرش مستقر در مسیر عبور آوارگان در کشورهای بالکان متعهد شدند.

نخست وزیر اسلوونی افزود: 'ترکیه هم اکنون پذیرای بسیاری از پناهجویان است و باید اقدامی صورت گیرد تا مانع خروج آنها از ترکیه و سرازیر شدنشان به سوی اروپا از طریق یونان شد.'
سرار گفت که کشورش با شرایط دشوار پناهجویان روبرو است و طی 10 روز گذشته 76هزار پناهجو وارد این کشور شده اند.

نخست وزیر اسلوونی گفت: 'فقط در یک روز 13هزار پناهجو وارد اسلوونی شده، این رقم با توجه به جمعیت دومیلیون نفری اسلوونی و در قیاس با کشوری همچون آمریکا، یعنی ورود روزانه دو میلیون پناهجو به خاک آمریکا.'

سرار با ابراز نگرانی از نبود یکپارچگی بین کشورهای اروپایی در مواجهه با موج آوارگان پناهجو گفت: 'تمامی کشورهای اروپایی باید اتحاد و یکپارچگی خود را در مواجهه با این شرایط نشان دهند، چرا که با یکدیگر می توانیم این مشکل را حل کنیم.'

نخست وزیر اسلوونی افزود: جهان نمی تواند بدون اروپا زندگی کند، جهان به اروپا نیاز دارد، دراین زمینه من خواهان فروپاشی اروپا نیستم و این تنها هشداری است که داده ام، من خواهان اروپایی متحد برای حل این بحران هستم.

سی.ان.ان گزارش داد بیش از 670 هزار آواره پناهجو در سال جاری میلادی با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا رسانده اند.

به گزارش ایرنا، اسلوونی با هجوم آوارگانی دست و پنجه نرم می کند که به دلیل بسته شدن مرز مجارستان با کرواسی، مسیر مهاجرت خود را به سمت شمال تغییر داده اند.

اسلوونی از زمان بسته شدن مرزهای مجارستان با کرواسی که عضو شنگن نیست، شاهد ورود نزدیک به 76 هزار آواره جنگ زده بوده است. آوراگان به دلیل اقدام مجارستان در بستن مرزهایش مجبور شده اند برای رسیدن به کشورهایی همچون آلمان و سوئد از اسلوونی عبور کنند.

تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای مجارستان با اسلوونی، مقامات لوبلیانا (پایتخت اسلوونی) را در مقابله با سیل پناهجویان و آوارگان تحت فشار قرار داده است.

'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا به دنبال نشست فوق العاده روز یکشنبه گذشته برابر با سوم آبان ماه با سران 10 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان و رهبرانی از کشورهای غیر عضو شامل آلبانی، صربستان و مقدونیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا نسبت به ایجاد 100هزار ظرفیت جدید در مراکز پذیرش مستقر در مسیر عبور آوارگان در کشورهای بالکان متعهد شده است.

کد خبر 311762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha