چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

ماجرای‌ پیرزنی که در کنار هزاران پناهجوی آواره دیگر شب و روزش را در مرز کرواسی می‌گذراند

بی‌بی‌ هال

بي‌بي ‌هال ازبكي، پيرزن 105ساله افغان يكي از ده‌ها هزار آواره‌ جنگي است كه در رؤياي آرامش و صلح اين روزها به مرزهاي اروپا پناه برده‌اند. او اكنون به همراه پسر، نوه و چند نفر از اقوامش در مرز كرواسي در كنار هزاران پناهجوي آواره ديگر شب و روزش را طي مي‌كند. بي‌بي ‌هال از قندوز آمده‌؛ شهري در شمال افغانستان كه اين روزها بار ديگر به تصرف طالبان درآمده و جنگ ميان نيروهاي طالبان و ارتش افغانستان در آن در جريان است.

او هزاران كيلومتر را از مرز تركيه تا يونان و از آنجا تا صربستان طي كرده و حالا به كرواسي رسيده؛ مسيري كه طي يك سال گذشته 700هزار آواره پناهجوي ديگر هم طي كرده‌اند. بي‌بي‌ هال به همراه 17نفر از اعضاي خانواده‌اش 20روز را در اين مسير بوده‌اند تا حالا به كرواسي رسيده‌اند.

مقصد نهايي آنها سوئد است. همراه اين پيرزن 105ساله، پسر 67ساله او و نوه 19ساله‌اش هم هستند. خبرنگار خبرگزاري آسوشيتدپرس كه براي تهيه گزارش از بحران پناهجويان در مرزهاي اروپا به اين منطقه رفته‌ بود، از اين پيرزن افغان گزارشي تهيه كرده‌است. بي‌بي‌هال به اين خبرنگار گفته‌ در طول مسير به‌دليل سختي راه و كهولت سنش، اعضاي خانواده‌اش مجبور شده‌اند گاهي او را كول كنند، دست و پاي او طي اين مسير دچار آسيب‌ديدگي شده‌ است.

اكنون اين پيرزن افغان به همراه ديگر پناهجويان در مرز كرواسي در چادرهاي موقتي زندگي مي‌كنند كه صليب سرخ ايجاد كرده‌است. مقامات كرواسي با اعزام نيروي نظامي و ساختن حصار در مرز، از ورود پناهجويان به خاك كشورشان جلوگيري كرده‌اند. با وجود همه اين موانع و سختي راه و خطر مرگ، آوارگان جنگ مانند اين پيرزن افغان، حتي در 105سالگي اميدشان را از دست نمي‌دهند و براي فرار از بمب و موشك، كشورهايشان را ترك مي‌كنند.

کد خبر 311918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha