همشهری آنلاین: راست‌گرایان افراطی به نیروهای پلیس که برای حمایت از پناه‌جویان به اقامت‌گاه‌های موقت آنان در ایالت‌های زاکسن و براندنبورگ اعزام شده بودند، با پرتاب سنگ و شیشه‌های آبجو حمله کردند و مانع از تردد خودروهای آنان شدند.

درگیری نئونازی‌ها با پلیس آلمان در مقابل اقامتگاه پناهجویان

به گزارش دويچه وله به نقل ازخبرگزاری‌ها، دامنه‌ حمله‌ راست‌گرایان افراطی به اقامت‌گاه‌های پناه‌جویان در آلمان افزایش ‌یافته و نیروهای امنیتی‌ای که برای برقراری نظم در محل حاضر می‌شوند را نیز در برگرفته است.

در دو روز گذشته، چند شهر در ایالت‌های زاکسن و براندنبورگ این کشور شاهد درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان "پناه‌جوستیز" و نیروهای پلیس بوده است.

از جمله در محله‌ "پرولیس" شهر درسدن، تظاهرکنندگانی که صورت خود را با پارچه‌‌های سیاه پوشانده بودند و شعارهای "ضد پناه‌جویی" می‌دادند، با پرتاب سنگ از پیشروی خودروهای پلیس به محل درگیری‌جلوگیری کردند.

این افراد ابتدا بنری که روی آن شعار "محبت به‌جای تهاجم" نوشته شده بود، را پاره کردند و کوشیدند بساط جشن استقبال نهاد "حمایت از حق پناهندگی" را که در محوطه‌ی باز اقامت‌گاه پناه‌جویان برپا بود برهم بزنند. این تلاش‌ها با تشویق و حمایت ساکنان محله نیز همراه بود. به گفته‌ سخن‌گوی پلیس محل، مدتی طول کشید تا آرامش برقرار شد.

نیروهای پلیس هم‌چنین، روز جمعه (۹ اکتبر) کوشیدند از برپایی تظاهرات بی‌مجوز نزدیک به ۴۰۰ مخالف سیاست پناه‌جویی دولت در شهر کوتبوس در ایالت براندنبورگ که قرار بود روبروی یک اقامت‌گاه‌ موقت پناه‌جویان صورت گیرد، جلوگیری کنند.

به گفته‌ی مقامات محلی در میان تظاهرکنندگان بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده‌ی افراط‌‌‌گرایان راست هم دیده می‌شدند. تلاش واحدهای پلیس برای متوقف کردن معترضانی که در حال شعار ‌دادن به سوی محل برگزاری جشن استقبال از پناه‌جویان به‌راه افتاده بودند، ابتدا شکست خورد.

  • تظاهرات نئونازی‌ها در شهر هایدنآو

تظاهرکنندگان با پاشیدن آبجو به صورت ماموران پلیس‌ و تف کردن به آن‌ها کوشیدند، ماموران پلیس را به عقب‌نشینی وادارند. پس از درگیری‌های متعدد که مدتی به طول انجامید، افراط‌گرایان مخالف سرانجام در حالی که شعار "ما دوباره برمی‌گردیم" سر می‌دادند، پراکنده شدند.

  • تفاوت میان شهروندان و اعضای نئونازی

بنا بر گزارش "اشپیگل آنلاین"، سازمان امنیت آلمان اعلام کرد که برای محدود کردن دامنه‌ی اقدامات تهاجمی راست‌گرایان در صدد است "میزان ابراز همبستگی شهروندان عادی با رفتارهای خشونت‌آمیز اعضای احزاب راست‌گرای افراطی" مانند "حزب ملی آلمان NPD" را بررسی کند.

سخن‌گوی سازمان امنیت داخلی ایالت بایرن، در مصاحبه با گزارش‌گر "اشپیگل آنلاین" گفت، این نهاد نگران آن است که "کارزار ایجاد نفرت" نئونازی‌ها بتواند «شهروندانی که تا کنون از نظر تشکیلاتی با احزاب راست افراطی همکاری نداشتند، ولی موافق جهان‌بینی آنان بودند، را به سوی خود جلب کند.»

در این چارچوب قرار است نقش رهبران و برنامه‌های این احزاب که گرایشات بیگانه‌ستیزانه دارند، نیز مورد تحقیق قرار گیرد. گروه‌هایی هم‌چون "هم‌پیمان‌های نئونازی" و "مقاومت ملی" از جمله‌ی این گروه‌ها هستند. کارشناسان امکان این که بررسی‌های ماموران امنیتی آلمان به ممنوعیت قانونی فعالیت احزاب راست افراطی در آلمان بیانجامد، منتفی نمی‌دانند.

نخستین تلاش برای ممنوعیت قانونی فعالیت حزب NPD آلمان در سال ۲۰۰۳، با مخالفت دادگاه حفاظت از قانون اساسی این کشور در شهر کارلسروهه روبرو شد. دلیل، "رفع اتهامات" از این حزب راست افراطی چنین اعلام شد: بسیاری از اسناد ارائه‌شده به دادگاه علیه این حزب، شهادت مأموران مخفی بودند و از نظر قانونی نمی‌توانستند مورد استناد قرار گیرند.

برخی از کارشناسان سیاسی، محدود و ممنوع کردن گردهم‌آیی‌ها، یارگیری‌ها و راهپیمایی‌های گروه‌های راست‌های افراطی را، راه‌کار موثرتری برای جلوگیری از فعالیت‌های خشونت‌آمیز آن‌ها می‌دانند.

  • آلمان "شرمسار"

 

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان روز پنجشنبه (۸ اکتبر) در کنفرانسی رسانه‌ای اعلام کرد که شمار حمله به اقامت‌گاه‌های پناه‌جویان در این کشور رو به افزایش است. به گفته‌ او در سال گذشته بیش از ۴۹۰ پرونده برای رسیدگی به جرایم "بیگانه‌ستیزی و حمله به پناه‌جویان" تشکیل شده است.

بر اساس آمار وزارت کشور آلمان، دو سوم از این بزهکاران، شهروندانی بوده‌اند که تا کنون مرتکب جرمی نشده بودند. ایجاد حریق، ضرب و شتم و اقدام به قتل، از جمله‌ی این جرایم بوده است.

دمزیر، این اقدامات را مایه‌ی "شرمساری" آلمان خواند و از "ابراز موافقت ضمنی برخی از شهروندان" با ارتکاب این جرایم انتقاد کرد. او گفت حمله به پناه‌جویان و حامیان آنان جرم است و بزهکاران به شدت مجازات می‌شوند.

کد خبر 309995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha