چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که اختلاف میان کشورهای اروپایی بر سر نحوه مدیریت بحران پناهجویان ادامه دارد، ناوگان دریایی اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک اروپا ماموریت خود را در دریای مدیترانه آغاز کرد.

ناوگان

اين ناوگان متشكل از 6 ناو جنگي است كه در آب‌هاي بين‌المللي در حاشيه آب‌هاي سرزميني ليبي ماموريت مقابله با كشتي‌هاي قاچاقچياني را بر عهده دارند كه پناهجويان را از مسير شمال آفريقا و از ميان درياي مديترانه به اروپا منتقل مي‌كنند. 2ناو آلماني، 3ناو از كشورهاي انگليس، فرانسه و اسپانيا و يك ناو هواپيمابر از ايتاليا در ماموريتي كه «عمليات سوفيا» ناميده شده، شركت خواهند داشت. 3ناو ديگر نيز از بلژيك، انگليس و اسلووني تا 3هفته ديگر به اين ناوگان اضافه خواهند شد.

عمليات سوفيا كه مجوز آن‌ماه گذشته از سوي اتحاديه اروپا صادر شده و حدود هزار و 300پرسنل از كشورهاي عضو را در بر مي‌گيرد، مرحله دوم از عمليات دريايي كشورهاي اروپايي براي مسدودكردن‌راه پناهجوياني است كه از سواحل ليبي، تونس، الجزاير و مراكش خود را به مرزهاي جنوبي اروپا مي‌رسانند. اين پناهجويان در بدو ورود به اروپا وارد كشورهاي يونان، ايتاليا و اسپانيا شده و سپس از آنجا روانه كشورهاي ثروتمندتر شمال و غرب اروپا مي‌شوند. مرحله اول اين عمليات، 2ماه پيش با هدف شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات آغاز شده بود.

طبق اعلام اتحاديه اروپا به اين ناوگان مجوز داده شده كه «ضمن ردگيري قايق‌هاي قاچاقچيان، آنها را توقيف يا اشغال كرده و درصورت لزوم منهدم كند» تا شايد اروپايي‌ها بتوانند يكي از مسيرهاي اصلي ورود پناهجويان به كشورهايشان را از اين طريق ببندند.

  • اروپا همچنان درگير اختلاف

بحران پناهجويان در اروپا طي ماه‌هاي اخير با هجوم آوارگان جنگ سوريه به مرزهاي يونان و سپس ادامه مسير آنها به سمت مقدونيه، صربستان، مجارستان، اتريش و آلمان و انتشار تصاوير آنها به‌صورت گسترده در رسانه‌هاي دنيا وارد مرحله تازه‌اي شده است. درحالي‌كه مجارستان و برخي كشورهاي شرق اروپا با پذيرش كنترل نشده پناهجويان مخالفند، آلمان و ديگر كشورهاي غرب اين قاره روي پذيرفتن و پناه دادن آنها توسط همه كشورهاي اروپايي پافشاري مي‌كنند.

پس از آنكه آلمان اعلام كرد پذيراي پناهجويان خواهد بود، سيل عظيمي از اين افراد حتي با پاي پياده به سمت اين كشور حركت كردند؛ موضوعي كه اكنون اين كشور را كه پيش‌بيني ورود ناگهاني اين تعداد پناهجو را نمي‌كرد با مشكل مواجه كرده است. اكنون بيش از 500هزار پناهجو وارد آلمان شده‌اند و دولت اين كشور پيش‌بيني كرده تا پايان سال‌جاري ميلادي يعني طي 3‌ماه پيش رو، اين تعداد به يك و نيم ميليون نفر برسد؛ رقمي كه دوبرابر پيش‌بيني اوليه آنها بوده است.

روز گذشته آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه، در كنار هم در پارلمان اروپا قرار گرفتند تا طي سخناني ديگر اعضاي اتحاديه اروپا را براي رسيدن به راه‌حلي واحد براي كنترل بحران پناهجويان متقاعد كنند. اين براي دومين بار است كه رهبران اين دو كشور در كنار هم در پارلمان اروپا سخنراني مي‌كنند. 26سال پيش هلموت كوهل و فرانسوا ميتران پس از فروپاشي ديوار برلين سخنراني مشابهي داشتند. مركل و اولاند به‌دنبال تصويب يك سيستم سهيمه بندي هستند كه پناهجويان را براساس نسبتي مشخص ميان كشورهاي اروپايي تقسيم خواهد كرد؛ سيستمي كه با مخالفت برخي كشورهاي عضو با محوريت كشورهاي شرق اروپا روبه‌رو بوده است.

  • كشته‌شدن 3هزار پناهجو در راه رسيدن به اروپا

طبق اعلام سازمان ملل، طي سال جاري ميلادي بيش از 630هزار پناهجو كه بيشتر آنها از جنگ و درگيري در كشورهاي سوريه، عراق و افغانستان و همچنين كشورهاي بحران زده آفريقايي گريخته‌اند از مسيرهاي «مديترانه مركزي»، «مديترانه غربي» و «بالكان غربي» وارد اروپا شده‌اند. در اين ميان حدود 3هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. بيشتر اين عده در ميان آب‌هاي مديترانه اسير امواج دريا شده‌اند.

کد خبر 309808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha