همشهری آنلاین: محمد البرادعی تاکید کرد که توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران برای انجام تحقیقات در تلاش برای جلوگیری از یک درگیری لازم است

به گزارش ایسنا، محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر جدول زمانی حل مسایل باقی‌مانده مربوط به برنامه ‌هسته‌‌ای ایران که آژانس در ماه اوت بر سر آن با تهران به توافق رسید مورد انتقاد شدید آمریکا قرار گرفته است.

البرادعی روز جمعه (16شهریور) در پاسخ به برخی منتقدان این طرح گفت که یک عملیات هماهنگ و منظم در برخی روزنامه‌های آمریکایی به جریان افتاده است تا این روند را تضعیف کند، کار آژانس را تضعیف کند، من را تضعیف کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها آمده است: مقامات آمریکا از البرادعی بخاطر ملایمت به خرج دادن در برابر ایران انتقاد کرده‌اند. [اظهارات البرادعی در باره ایران]

البرادعی به خبرنگاران در وین گفت: من از یک طرف ایران را می‌بینم که بدون اینکه ما بتوانیم راستی آزمایی لازم را کاملا انجام دهیم به غنی‌سازی اورانیوم مشغول است و از طرف دیگر صدای طبل جنگ کسانی را می‌شنوم که می‌گویند راه حل این مساله حمله به ایران است.

البرادعی گفت که بحث حمله به ایران لرزه بر اندامش می‌اندازد، چرا که این لفاظی‌ها یادآور زمان قبل از حمله به عراق است؛ هنگامی که وی خواستار زمان بیشتری شد تا کارشناسان آژانس بتوانند صحت برخی اتهامات علیه صدام را مبنی بر اینکه تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد، بررسی کنند.

البرادعی گفت که این که تصور شود وی مستقل از شورای امنیت یا شورای حکام، که وظیفه تصمیم گیری را بر عهده دارد، عمل می‌کند دیوانگی بیش نیست.  البرادعی گفت که توافقنامه آژانس با ایران طبق دستور شورای امنیت در زمینه همکاری است. وی افزود: وقتی که ایران پیشنهاد پاسخگویی به آژانس را می‌دهد ما باید جواب مثبت را بپذیریم نمی‌توانیم جواب منفی بدهیم.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌ها از این توافقنامه انتقاد کرده و می‌گویند این توافقنامه به ایران اجازه می‌دهد از پاسخگویی به سوالات آژانس در آینده و رعایت درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس برای بازرسی‌های گسترده‌تر تحت یک پروتکل الحاقی، خودداری کند.

البرادعی تاکید کرد: آژانس به طور علنی و محرمانه اعلام کرده است که ما این حق را داریم در آینده نیز سوالات خود را از ایران بپرسیم. آنها نمی‌توانند به راحتی به کار خود ادامه دهند، مگر اینکه ما اجازه این کار را بدهیم.

البرادعی گفت که با وجود تردیدها درباره نیات آینده ایران آژانس شاهد هیچ گونه تجهیزات و فعالیت‌های غنی‌سازی اعلام نشده یا تسلیحاتی شدن برنامه‌ ایران نبوده است و اطلاعاتی در این زمینه نیز دریافت نکرده است. وی افزود: ما هیچ مدرک جرمی به دست نیاورده‌ایم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درحالی که آژانس هنوز قادر نیست بگوید که برنامه‌ ایران صلح‌آمیز است یا نظامی، بر اساس مدارکی که به دست آورده‌ایم بر این عقیده نیستیم که این مساله خطر آشکار و قریب الوقوعی را داشته باشد که نیازمند کنار گذاشتن دیپلماسی باشد.

البرادعی مجددا درخواست خود برای تایم اوت را که طی آن تحریم‌های سازمان ملل و فعالیت‌های غنی‌سازی ایران باید به طور همزمان به حالت تعلیق در آید، به منظور گفت‌ و گوها تکرار کرد. وی افزود: مساله‌ اعتماد باید حل شود تا همگی بتوانند با یکدیگر صحبت کنند.

البرادعی از جدول زمانی تعیین شده که به ایران اجازه می‌دهد به صورت یکی پس از دیگری مسایل را حل کند، دفاع کرده و گفت که اولین مساله یعنی ماهیت فعالیت‌های غنی سازی ایران از بیشترین اهمیت برخوردار است.

در ادامه این گزارش آمده است: این امر به آژانس اجازه می‌دهد تا ماه نوامبر نتیجه بگیرد که آیا ایران در حال همکاری می‌باشد یا خیر. البرادعی گفت: اگر ایران این کار را نکند، آنگاه موقعیت کاملا متفاوتی خواهیم داشت.

کد خبر 30898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز