همشهری‌آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پافشاری امروز ایران بر روی فن‌آوری هسته‌ای دلیل بر لجبازی نیست بلکه حاکی از دور اندیشی جمهوری اسلامی ‌ایران است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ششمین روز از همایش علمی‌- کاربردی تبلیغ، در سخنانی روحانیت شیعه را رکن نظام دانست و گفت: نگاه ریبه آمیز دشمنان به جمهوری اسلامی‌،‌ به دلیل سبق تفکر شیعه و تفکر نوین اسلامی‌ در ایران است.

وی به صحبت‌های خشمگینانه آمریکاییان در بحث انرژی هسته‌ای و عراق اشاره کرد و گفت: حرف اصلی آن‌ها این مسائل نیست بلکه انقلاب اسلامی‌ ایران نقطه کانونی آنهاست. آنها امروز به کشورهای اسلامی ‌چون عراق و لبنان و افغانستان حمله می‌کنند چون زمینه بروز تفکر نوین در آنها شده است.

وی تاکید کرد:‌ نگرانی آن‌ها در عراق، مساله سیاسی نیست بلکه رویش تفکر نوین اسلامی‌ است.

لاریجانی وجود عقبه فکری در جهان اسلام را عامل موفقیت کشورهای اسلامی ‌دانست و ادامه داد: سیاست مداران امروز در عرصه‌ی جهان اسلام اگر بی ریشه باشند کف روی آب و اگر دارای عقبه فکری باشند مستقیم و بالنده حرکت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز انقلاب اسلامی‌ توانسته باب‌های جدیدی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشورهای اسلامی ‌بگشاید.

وی رستگاری امت اسلامی ‌را در گرو شناخت شرایط خود و دنیای پیرامون خویش دانست و گفت: این شناخت باید واقع بینانه و با محاسبات بوده و ما را دچار توهم و ارعاب نسازد.

وی شرایط کنونی کشور را حساس توصیف کرد و اظهار داشت: باید شرایط را درست ارزیابی کنیم و نقطه کانون توجه آنان را درست بشناسیم. شرایط کنونی به همین میزان برای ما ارزش دارد که پیروزی آمریکاییان در مدیریت جهانی و یکجانبه گرایی برای خود، ارزش دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به شرایط کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ‌اشاره کرد و گفت: با کارنامه‌ای که آمریکاییان در تکنولوژی هسته‌ای دارند چرا امروز انتظار خوشبینی دارند؟

وی با تاکید بر این‌که ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست، اظهار کرد: انرژی هسته‌ای جزو «های تکنولوژی» است به این معنا که ظرف 30 سال آینده عمر سوخت نفت و گاز به پایان می‌رسد و کشورها باید به دنبال دسترسی به دانش هسته‌ای باشند. ما در آینده برای نیروگاه‌ها و راه‌اندازی کارخانجات صنعتی احتیاج به انرژی هسته‌ای داریم.

وی با بیان این‌که در صحنه بین المللی هیچ تضمینی برای سوخت هسته‌ای وجود ندارد، گفت: پافشاری امروز ایران روی فن‌آوری هسته‌ای دلیل بر لجبازی نیست بلکه حاکی از دور اندیشی جمهوری اسلامی ‌ایران است.

وی به شرایط بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در تئوری جهانی سازی، واقعیت طبقاتی نهفته است نظام ارباب و رعیتی جدید در سطح بین المللی در حال تشکیل است. بر اساس این نظام تنها کشورهای ارباب چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان اجازه ورود به "‌های تکنولوژی" را دارند و کشورهای پیرامونی نباید وارد این تکنولوژی شوند.

وی به نظریه بانک سوخت جهانی اشاره کرد و گفت: هدف آن‌ها از تشکیل بانک سوخت جهانی، دور نگهداشتن کشورهای در حال توسعه و غیره از تکنولوژی هسته‌ای است.

وی به اشغال افغانستان و عراق توسط امریکا اشاره کرد و گفت: امروز آنها به بن بست استراتژیک رسیدند؟

وی اشغال چهار ساله عراق را فرار روی آمریکاییان قرار داد و گفت:‌ آمریکا امروز باید در برابر ملت عراق پاسخ دهد چه کار عمرانی در عراق انجام داد،‌ غیر از آن‌که بغداد را ویران و 700 هزار عراقی را کشت و مجروح کرد.

وی امریکا را تروریسم پرور خواند و گفت: شما که داعیه مبارزه با حزب بعث را دارید، امروز به دنبال برگرداندن آن‌ها هستید.

وی عدم اعتماد به دولت عراق و عدم انجام کار از سوی اشغال گران را از مشکلات فراروی اشغال گران توصیف کرد.

وی به محاسبات اشتباه آمریکا در عراق، لبنان، فلسطین، افغانستان و ایران اشاره کرد و گفت: سیاست آمریکا در خاورمیانه اشتباه بوده است. او این بازی را باخته است و قاعده بازی شکل دیگری به خود گرفته است.

وی تاکید کرد: کارنامه آمریکاییان در صحنه بین المللی منفی است.

وی حرکت انقلاب در جهان را رو به جلو توصیف کرد و ادامه داد:‌ حرکت استراتژیک ما که تبعیت از رهبری امام خمینی (ره) و ولایت فقیه است تغییر نکرده است. ما بر پایه استقامت چندین ساله خود به نتایج ارزشمندی چون پیشرفت و دستیابی به علوم مختلف به خصوص تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کردیم به گونه‌ای که امروز البرادعی بحث تعلیق ایران را بحث کهنه می‌داند.

وی دستاورد انقلاب اسلامی ‌را بر اساس تکیه بر مبانی اسلامی ‌دانست و گفت: ظهور ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ‌در حال به دلیل استقامت ولایت فقیه در گذشته است.

وی با قبول وجود مشکلاتی چون تورم در کشور گفت: نباید از خدمات دولت غافل شد و تنها به نقد دولت پرداخت و سمت‌گیری عدالتخواهانه چیزی بود که در انقلاب پیگیری شد و امروز خط فکری دولت به آن سمت است.

وی ایجاد موانع در پرونده‌ی هسته ایران، سیاسی کردن مشکلات داخلی، اختلافات قومی، درگیری‌های سیاسی داخلی را از جمله نقشه‌های جدید امریکا و همدستانش خواند.

وی در پایان بر وحدت ملی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی که دشمن دنبال هماورد است بهترین پاسخ اتحاد ملی است.

وی خطاب به جریانات مختلف در پایان تاکید کرد: ما در یک نبرد به سر می‌بریم و کسی در این نبرد پیروز است که متحد باشد.

کد خبر 30785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز