یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: یادم هست چند سال پیش برای تهیه‌ی یک گزارش علمی با تعدادی از کارشناسان و متخصصان علوم گفت‌وگو می‌کردم.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

یکی از این افراد، اسماعیل میرفخرایی، مجری و تهیه‌کننده‌ی سرشناس برنامه‌های علمی بود. او در صحبت‌اش به موضوعی اشاره کرد که هنوز یادم مانده است! او گفت: «به نظر من یکی از عجیب‌ترین اختراعات بشر، رادیوست. هر‌بار که رادیو را روشن می‌کنم به این فکر می‌کنم که چه‌طور بشر توانسته وسیله‌ای به این عجیبی و جالبی و در عین‌حال ساده و پیچیده اختراع کند!»

سرعت کشف و اختراعات عجیب و غریب آن‌قدر زیاد شده که این روزها کم‌تر فرصت می‌کنیم به چگونگی اختراعات و راز و رمزهایشان فکر کنیم. بعضی چیزها هم آن‌قدر عادی شده‌اند که دیگر به‌عنوان اختراعات عجیب از آن‌ها یاد نمی‌کنیم! اما هنوز هم هستند چیزهایی که اگر وقت کنیم و یادشان کنیم، می‌بینیم چه اختراعات مهم و اثرگذاری بوده‌اند!

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

 

اختراعی که اختراعش هم عجیب است!

تصور این که به دریا بزنی و ندانی کجا می‌روی، عجیب و کمی ترسناک است. قبل از اختراع قطب‌نما، از روش‌های متفاوتی برای جهت‌یابی استفاده می‌شد که همیشه کارساز نبودند. این‌که انسان چگونه کشف کرد با استفاده ازمیدان مغناطیسی زمین، می‌توان جهت شمال راپیدا کرد، هنوز کاملاً مشخص نیست!

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

اختراعی برای همه‌ي فصول

به گفته‌ی بسیاری از مورخان، اختراع چرخ در میان 50 رويداد مهم تاريخ تمدن بشري قرار دارد. اختراعی که با همه‌ي سادگی‌اش، باعث تحولات زیادی در پیشرفت جوامع شده است. هم‌چنین اقوامی که از چرخ استفاده می‌کردند، قدرت بیش‌تری داشتند و با توانایی کشیدن اجسام سنگین، غالباً در جنگ‌ها پیروز می‌شدند.

 

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

پیشرفت با سرعت انتشار

حالا چرا دستگاه چاپ؟! این‌که بتوان اطلاعات را با روشی مطمئن ثبت و زمینه‌ی انتقال سریع آن را به دیگر افراد فراهم کرد، باعث پیشرفت بزرگی می‌شود و این موضوع، دلیل اهمیت دستگاه چاپ است. تصور این که هنوز دستگاه چاپی نبود و این دوچرخه‌ای که می‌خوانید، به‌صورت دستی درست می‌شد، امروز برای ما خنده‌دار است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

حباب شیشه‌ای درخشان منبعی برای تحول!  

لامپ، از اثرگذارترین اختراع‌هاي زمان خود به‌شمار می‌رود. اختراعي که حالا انواع و اقسام دارد اما آن زمان، همین که برق به حبابی شیشه‌ای می‌رفت و محیط اطرافش را روشن می‌کرد، بیش‌تر به یک معجزه شبیه بود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

بخار کجا و موتور کجا و لوکوموتیو کجا!

گفته می‌شود استفاده از بخار آب برای به حرکت درآوردن اجسام، پیشینه‌ای بیش از دو‌هزار سال دارد. اختراع وسایل نقليه‌ی اولیه، استفاده از این منبع را جانی تازه داد و باعث پیشرفت‌ و پا گرفتن صنعت حمل و نقل شد. «جیمز وات» یکی از مهم‌ترین کسانی است که در اختراع موتور بخار نقش داشته است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

مشهورترین کپک تاریخ!

تا قبل از کشفش، افراد زیادی به دلیل بیماری‌ها جانشان را از دست می‌دادند و برای همین است که پنی‌سیلین از کشف‌های مهم تاریخ به شمار می‌رود. داستان معروفش را هم حتماً‌ می‌دانید، ماجرای کپک و کشف ماده‌ای به نام پنی‌سیلین که برای «الکساندرفلمینگ»جایزه‌ی نوبل به ارمغان آورد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

کاغذ، ساده و کارآمد!

کاغذ، یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر است. فکر این‌که به جای کاغذ از چیز دیگری برای چاپ و انتقال نوشته‌هایمان استفاده کنیم، به‌نظر عجیب می‌آید! پیش از اختراع کاغذ، نوشته‌ها بر روی سنگ، گِل، استخوان یا برگ و پوست درختان ثبت می‌شدند!

کد خبر 305491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha