همشهری آنلاین: وزرای خارجه روسیه و عربستان روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک بر لزوم افزایش تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم و حل سیاسی بحران یمن و سوریه تاکید کردند.

لاوروف: درباره بحران سوریه با عربستان توافق کردیم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس خبری اعلام کرد که با همتای عربستانی خود در خصوص اوضاع سوریه، عراق، لیبی و یمن گفت‌وگو کرده است.

وی گفت: ما در این دیدار راه‌های مبارزه با تروریسم به ویژه داعش را بررسی و بر لزوم متحد کردن تلاش‌ها برای ریشه‌کردن تروریسم تاکید کردیم.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: دیدارمان با جبیر مثبت بود و ما برخلاف برخی اختلافات در بیشتر مسائل موضع مطابق یکدیگر داریم.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: درباره بحران سوریه توافق کردیم که باید راه‌های لازم‌الاجرا برای ازسرگیری دولت و مخالفان سوری تحت نظارت دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه ادامه یابد.

در خصوص یمن نیز لاوروف گفت: ما بر توقف فوری کشتارها و آغاز روند سیاسی و نیز طرح اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن و طرح این سازمان تاکید کردیم.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه روابط روسیه و عربستان شاهد تحولات چشمگیر در دوره اخیر بوده، عنوان داشت: ما درباره عراق و لیبی هم گفت‌وگو کرده و مواضع این دو کشور درباره این موضوع مطابقت کامل دارد.

درباره مساله صلح خاورمیانه نیز لاوروف گفت: ما در مذاکراتمان درباره راه‌های خروج از بحران خاورمیانه و مذاکرات فلسطین و اسرائیل و لزوم اجرای طرح صلح عربی گفت‌وگو کرده و بر لزوم مشارکت در اتحادیه عرب در تلاش‌های چهارجانبه خود تاکید کردیم.

لاوروف در پایان خاطرنشان کرد که با عادل جبیر همتای عربستانی خود درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی گفت‌وگو کرده است و امیدوار است شرایط جدید باعث شود زمینه برای مذاکره کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران فراهم شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین عنوان داشت: ما در خصوص سوریه توافق کامل داریم و اختلافات تنها به نحوه اجرای توافقنامه ژنو 1 مربوط است.

این مسوول روسی با اشاره به دعوت به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای سفر به مسکو در موقعیت مناسب این سفر را نقطه عطفی در تقویت روابط دو کشور خوانده و گفت: روسیه به بررسی طرح خود برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش و تروریسم ادامه می‌دهد.

عادل جبیر نیز با بیان اینکه دو طرف خواهان افزایش و تحکیم روابط دو جانبه هستند، عنوان داشت: همان‌طور که لاوروف گفت ما در باره امضای برخی توافقنامه‌ها به دیدگاه مشترک رسیدیم و این توافقنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک امضا می‌شود.

جبیر همچنین از سفر قریب‌الوقوع پادشاه عربستان به روسیه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود نتایج این سفر در تقویت روابط دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اینکه روسیه و عربستان منافع مشترک زیادی به ویژه مسائل خاورمیانه و مساله نفت دارند عنوان داشت: دو کشور در مسائل مهم و محوری دیدگاه‌هایی کاملا یکسان دارند. ما مذاکرات صریح و شفافی را درباره پرونده‌های خاورمیانه داشته‌ایم. درباره موضوع سوریه که یکی از پرونده‌های خاورمیانه است، نیز صحبت و تاکید کردیم که موضع عربستان در قبال سوریه تغییرناپذیر است و ما خواهان حل سیاسی بحران سوریه براساس توافقنامه ژنو 1 هستیم.

جبیر با طرح این ادعا که اسد جایی در آینده سوریه ندارد، تاکید کرد: باید موسسات دولتی پس از دوران بشار اسد حفظ شود.

وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت متحد کردن مخالفان سوری جهت حل سیاسی بحران این کشور با اتکا به توافقنامه ژنو 1 تاکید کرد.

درباره یمن نیز وزیر خارجه عربستان گفت که با لاوروف درباره لزوم اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت بدون پیش‌شرط و به شکل فوری و نیز نحوه تعامل با اوضاع انسانی این کشور گفت‌وگو کرده است.

درباره عراق نیز جبیر تاکید کرد: ما در مذاکراتمان بر اهمیت اجرای اصلاحاتی که در جنگ با داعش درباره آن توافق شده، تاکید کردیم.

درخصوص صلح خاورمیانه وزیر خارجه عربستان عنوان داشت: ما بر حل مساله فلسطینی براساس طرح صلح عربی و راهکار تشکیل دو کشور و نیز برخی پیشنهادها برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی تاکید کردند.

لاوروف در ادامه با اشاره به همکاری مسکو و ریاض برای مقابله با تروریسم در سوریه تاکید کرد هر دو کشور معتقدند مشارکت ارتش سوریه در این ضروری است.

وی ادامه داد ما در مورد سرنوشت اسد با طرف عربستانی اختلاف داریم.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد بشار اسد خود بخشی از بحران سوریه است نه راه‌حل.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم حفاظت از نهاد های دولتی سوریه، مدعی شد: اسد یکی از عاملان اصلی گسترش داعش در منطقه است و در آینده این کشور جایی ندارد.

این مقام عربستانی با تاکید بر اینکه موضعگیری کشورش در مورد بحران سوریه تغییر نخواهد کرد اظهار داشت: راه‌حل این بحران باید مسالمت‌آمیز و بر اساس قطعنامه‌های ژنو باشد.

لافروف نیز با اشاره به ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های مخالف سوری، تاکید کرد هیچ طرحی برای اجماع مخالفان سوری وجود ندارد.

الجبیر نیز در پایان این کنفرانس خبری اظهار داشت دو کشور در مورد ضرورت هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم توافق دارند.

کد خبر 303639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha