چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

روسیه بار دیگر پرونده ادعای ارضی خود نسبت به قطب شمال را -که گستره‌ای به وسعت ۱.۲میلیون کیلومترمربع از این قاره را در بر می‌گیرد - به سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

روس‌ها در سودای قطب شمال

پيش از اين، روس‌ها در سال2002 نيز اقدام مشابهي را انجام دادند كه از سوي كميسيون حدود فلات قاره سازمان ملل به‌دليل نقص مدارك علمي لازم رد شده بود. اين بار اما آنها اعلام كرده‌اند مدارك كافي براي اثبات ادعاي خود در دست دارند. وزارت امور خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اي گفت «اطلاعات مورد نياز كه براساس سال‌ها تحقيقات علمي به‌دست آمده» را در قالب پرونده جديد به سازمان ملل ارائه كرده است.

درخواست جديد روسيه پس از آن مطرح مي‌شود كه هفته گذشته كرملين اعلام كرد براساس دكترين جديد نظامي اين كشور، قصد دارد نيروي دريايي خود را در منطقه قطب شمال تقويت كند. طبق اعلام مقام‌هاي روسيه، نيروي دريايي روسيه در منطقه قطب شمال به يك يگان يخ شكن هم مجهز خواهد شد. چند‌ماه پيش نيز اين كشور اقدام به برگزاري يك مانور بزرگ نظامي در آب‌هاي منطقه قطب شمال كرده بود. در اين مانور 38هزار نيروي نظامي، 50 ناو و زيردريايي و همچنين 110هواپيما شركت داشتند.

اقدام روسيه به‌طور حتم عكس‌العمل كشورهاي نزديك به منطقه قطب شمال يعني نروژ، دانمارك، كانادا و آمريكا را به‌دنبال خواهد داشت. اين كشورها پيش از اين هم بارها ادعاهاي روسيه نسبت به قطب شمال را رد كرده‌اند. اين منطقه از كره زمين به اين دليل براي كشورهاي حاشيه آن اهميت دارد كه تخمين زده مي‌شود نزديك به يك چهارم ذخاير كشف نشده نفت و گاز جهان را در خود جاي داده است.

هر 5كشور همسايه قطب شمال طي سال‌هاي اخير كه موضوع كشف ذخاير نفتي در اين منطقه مطرح شده تلاش داشته‌اند به شكلي ادعاي مالكيت خود را بر بخش‌هايي از قطب شمال تثبيت كنند. اواخر سال گذشته دانمارك نيز با ارائه پرونده‌اي به سازمان ملل ادعاي خود نسبت به 900كيليومترمربع از قطب شمال را مطرح كرد. روسيه در سال2007 تلاش كرد ادعاي خود را با نشاندن پرچمش بر بستر دريا در قطب شمال تقويت كند. روس‌ها با استفاده از يك زيردريايي كوچك و بازوهاي روبوتيك آن پرچم خود را درست در محور قطب شمال در بستر اقيانوس نشاندند.

رقابت بر سر قطب شمال طي سال‌هاي اخير با آب شدن بخشي از يخ‌هاي آن شديدتر هم شده است؛ چرا كه اين مسئله امكان اكتشاف منابع نفت و گاز را راحت‌تر خواهد كرد. طبق برآورد وزارت منابع معدني روسيه، 5ميليارد تن نفت و گاز طبيعي در اين منطقه وجود دارد كه ارزشي حدود 30تريليون دلار دارد.

ادعاي روسيه براساس كنوانسيون1982 ملل متحد در مورد حقوق درياها مطرح شده است. اين كنوانسيون به كشورها اجازه مي‌دهد فضايي به فاصله 200مايل دريايي از خط مبدأ درياي سرزميني را به‌عنوان منطقه اقتصادي خود درنظر بگيرند. درصورتي‌كه فلات قاره از اين محدوده 200مايلي فراتر رود، كشورها مي‌توانند محدوده 350مايل دريايي را به‌عنوان منطقه انحصاري اقتصادي خود تعيين كنند كه به آنها حق استخراج منابع طبيعي شامل نفت و گاز را مي‌دهد. روسيه به‌دنبال اثبات آن است كه فلات قاره اين كشور در منطقه قطب شمال هم ادامه پيدا مي‌كند.

کد خبر 303210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha