همشهری آنلاین: پایگاه خبری صعده پرس یمن در مقاله‌ای از عصبانیت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از نادیده گرفته شدن نقش این سازمان در تحولات این کشور از سوی عربستان سعودی خبر داد.

دبیر کل سازمان ملل از سعودی ها عصبانی است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این پایگاه خبری در این مقاله که به قلم 'جو لوریا' خبرنگار و روزنامه نگار ویژه بخش خارجی سازمان ملل متحده نوشته شده، افزود: بان کی مون از اینکه عربستانی ها نقش این سازمان را در تحولات یمن نادیده گرفته و به بمباران های شدید مناطق مختلف این کشور دست می زنند، به شدت عصبانی است.

وی نوشت: باراک اوباما به منظور دادن امتیازی به عربستان در قبال برخی تحولات منطقه ای، اجازه بمباران یمن را به رژیم سعودی داده است.

به نوشته لوریا، روابط عربستان با سازمان ملل به سطح پایینی تنزل کرده و این به خاطر حوادثی است که ریاض در یمن مسبب آن بوده و قوانین و قراردادهای این سازمان را برای حل مسالمت آمیز بحران در این کشور، کوچک شمرده و نادیده گرفته است.

لوریا افزود: بان کی مون از همان ابتدا مخالف عملیات نظامی به رهبری سعودی ها به یمن بود و در ماه مارس گذشته عملا خواهان عدم دخالت خارجی در امور این کشور شد، اما سعودی ها بطور کلی نقش دبیر کل سازمان ملل را در بحران یمن نادیده گرفتند.

وی در این مقاله به نقل از جمال بن عمر نماینده سابق سازمان ملل متحد در امور یمن نوشت که حدود 10 حزب یمنی از جمله جنبش انصارالله به توافق بسیار نزدیک شده بودند، تا اینکه در ششم فروردین گذشته، اولین بمب سعودی ها در خاک یمن منفجر شد.

بن عمر گفته بود که بر سر همه نقاط اصلی بجز تعیین رییس جمهوری توافق حاصل شده بود، اما حمله هوایی عربستان، همه این تلاش ها را به بن بست کشاند.

نماینده سابق سازمان ملل گفت که جنبش انصارالله موافقت کرده بود که از صنعا عقب نشینی کند و این شهر را به نیروهای امنیت ملی واگذار نماید و در مقابل 20 درصد در تشکیل دولت سهم داشته باشد.

لوریا افزود که اما رسانه های خبری عربستان در هجمه ای گسترده جمال بن عمر نماینده سازمان ملل را مورد تهاجم قرار داده و او را نماینده انصارالله معرفی کردند.

نویسنده این مقاله ادامه داد: بان کی مون از کنار رفتن بن عمر و جایگزینی ولد الشیخ اصلا خوشحال نبود، اما عربستان دو روز پس از برکناری بن عمر اعلام کرد که 274 میلیون دلار به عنوان کمک به مردم یمن اختصاص داده و بجای تحویل این مبلغ به سازمان ملل، آن را در صندوقی به نام موسسه کمک رسانی ملک سلمان واریز کرد و بان کی مون معتقد بود که این کمک ها در مناطقی توزیع خواهد شد که طرفداران آنها در آنجا حضور دارند، نه اشخاص محتاج یمن.

لوریا افزود: سعودی ها بنادر را محاصره کرده و از ورود کشتی های حامل مواد غذایی به یمن جلوگیری کردند، تا جایی که سازمان ملل مجبور شد در این کشور اعلام بحران گرسنگی نماید و سازمان ها و موسسات امدادی را نسبت به بحران انسانی بوجود آمده در اثر حملات نظامی سعودی ها در یمن به حالت آماده باش درآورد.

وی افزود: در هشتم ماه می، سعودی ها مجددا با نادیده گرفتن سازمان ملل، آتش بسی پنج روزه را برای ارسال کمک های امدادی و با حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاریس اتخاذ کرد و سازمان ملل را در این امر دخالت نداد، هرچند که این آتش بس از سوی هر دوطرف نقض شد.

نویسنده این مقاله اضافه کرد: سعودی ها همچنین گفت وگوهای مدیریت شده توسط سازمان ملل را رد کردند و بجای آن نشست ریاض را در تاریخ 18 و 19 ماه می برگزار کردند که جنبش انصارالله اصلا در آن شرکت نکرد.

لوریا در این مقاله نوشت که بان کی مون نیز برای شرکت در این نشست به ریاض نرفت بلکه شیخ احمد نماینده خود را به عربستان فرستاد و با ندیده گرفتن نشست ریاض تاکید کرد که همه طرف های درگیر باید در نشست هایی که با مدیریت سازمان ملل تشکیل می شود، شرکت کنند.

او گفت: آمریکایی ها بعد از دیدار با رهبران جنبش انصارالله در مسقط در 31 ماه می به سعودی فشار آوردند تا با گفت وگوهای غیر مستقیم در ژنو موافقت کردند و بان کی مون در 15 ژوئن به ژنو رفت و با هیات هایی از عربستان و نمایندگان منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن دیدار کرد، اما باز جنبش انصارالله در این نشست حضور نداشت.

این روزنامه نگار بخش خارجی سازمان ملل متحد به نقل از یک دیپلمات بلندپایه آگاه بدون ذکر نام وی گفت که هواپیمایی که برای انتقال هیات یمنی به صنعا رفته بود، به دلیل مخالفت مصر برای عبور از فضای این کشور حدود هشت ساعت در فرودگاه جیبوتی معطل شد و دلیل این اقدام مصر نیز سفارش سعودی ها بود تا از دیدار هیات یمنی با بان کی مون جلوگیری نماید.

وی افزود: حمله سعودی ها به شهر عدن در ماه اگوست نیز که با هدف سیطره بر این شهر صورت گرفت، گفت وگوها برای حل بحران با سرپرستی سازمان ملل را که نزدیک بود به نتیجه بینجامد، به شکست کشاند.

عربستان سعودی با همراهی 9 کشور عربی دیگر منطقه به جز عمان و حمایت آمریکا تجاوز نظامی هوایی و دریایی به خاک یمن را از ششم فروردین آغاز کرد و هدفش بازگرداندن حکومت به منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن بود که با گذشت پنج ماه تاکنون بدان دست نیافته است.

در نتیجه این حملات تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان کشته یا مجروح شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده و 80 درصد تاسیسات زیربنایی و خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.

کد خبر 304092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha