چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای در مورد «تحمیل قحطی» از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان علیه مردم یمن هشدار داد.

یمن

براساس اين بيانيه، در اثر ادامه درگيري‌ها در يمن 6 ميليون نفر از مردم اين كشور در شرايط «ناامني شديد غذايي» قرار دارند كه نزديك به 850هزار نفر از آنان را كودكان تشكيل مي‌دهند.هلال الور، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد حق دسترسي به غذا، با صدور اين بيانيه محاصره مناطق جمعيتي و ممانعت نيروهاي ائتلاف به رهبري عربستان از ارسال كمك‌هاي غذايي و دارويي به يمن را عامل اصلي در ايجاد شرايط كنوني دانسته است.

در بيانيه گزارشگر ويژه سازمان ملل آمده: «محاصره برخي مناطق مانند عدن، لهج و تعز باعث شده غيرنظاميان به اقلام غذايي ضروري مثل گندم دسترسي نداشته باشند.» به گفته الور، جنگنده‌هاي عربستان طي ماه‌هاي اخير كاميون‌هاي حامل مواد غذايي و همچنين بازارها را در شهرهاي يمن به عمد هدف قرار داده‌اند.

الور هشدار داد كه تحميل گرسنگي به غيرنظاميان و بردن آنها به سمت قحطي‌زدگي چه در درگيري‌هاي داخلي و چه در درگيري‌هاي بين‌المللي مي‌تواند مصداق «جنايت جنگي» باشد. طي 5‌ماه اخير، كشورهاي عربي به رهبري عربستان، مناطق گسترده‌اي از يمن را مورد حمله هوايي قرار داده‌اند تا دولت مستعفي يمن و رئيس آن منصور هادي را بار ديگر به قدرت بازگردانند.

حوثي‌ها يا همان گروه‌هاي شيعيان شمال يمن، در اواخر سال2014 نارضايتي خود از نحوه تقسيم قدرت را ابراز كردند و كنترل شهرهاي اصلي اين كشور را در دست گرفتند. اندكي بعد در ژانويه 2015، با اوج‌گيري درگيري‌هاي داخلي، دولت يمن استعفا كرد و اعضاي دولت به كشور همسايه يعني عربستان فرار كردند.

هلال الور در بيانيه خود پيش‌بيني كرده بحران غذايي در يمن «طي هفته‌هاي پيش رو» وخيم‌تر شود چرا كه طي اين مدت، تعداد كودكاني كه با سوءتغذيه شديد روبه‌رو هستند، به مرز يك ميليون و 200هزار نفر خواهد رسيد.سازمان بهداشت جهاني روز سه‌شنبه با انتشار گزارشي تعداد كشته‌هاي جنگ يمن را 4هزار و 345نفر اعلام كرد. همچنين پيتر مورر، رئيس كميته بين‌المللي صليب سرخ، پس از بازديد 3روزه از اين كشور گفت: «يمن در حال فروپاشي است.»

  • سفر هادي به امارات متحده

همزمان روز گذشته خبرگزاري آسوشيتدپرس از سفر 2روزه منصور هادي به امارات متحده عربي خبر داد. امارات در كنار عربستان يكي از حاميان اصلي هادي بوده و اماراتي‌ها در حملات نيروهاي ائتلاف به مواضع حوثي‌ها و شهرهاي يمن شركت داشته‌اند. مقام‌هاي دولت امارات اطلاعات زيادي در مورد چگونگي حضور نيروهاي نظامي اين كشور در جنگ يمن منتشر نكرده‌اند اما طي يك هفته اخير گزارش‌ها از كشته شدن 6نيروي نظامي اماراتي در درگيري‌هاي يمن حكايت داشته است. طبق گزارش روزنامه نشنال كه روزنامه‌اي متعلق به دولت امارات است، دست‌كم 3نفر از اين نيروها در خاك يمن كشته شده‌اند.

  • شرايط انصارالله براي دولت مستعفي

در تازه‌ترين تحولات يمن، روزنامه شرق الاوسط گزارش داد كه اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن طي نشست‌هاي اخير در عمان موفق شده موافقت رهبران انصارالله براي تعامل با دولت مستعفي در زمينه‌هاي سياسي و نظامي و اجراي قطعنامه 2216شوراي امنيت را كسب كند. اين گزارش در عين حال اشاره مي‌كند كه انصارالله براي اين منظور 10شرط تعيين كرده كه استقرار ناظران بين‌المللي در يمن جزئي از آنهاست.

گزارش اين روزنامه همچنين به مخالفت منصور هادي براي رسيدن به راهكارهاي سياسي به‌منظور حل بحران يمن اشاره كرده است. به گفته هادي، نشست‌هاي رهبران انصارالله در خارج از يمن بي‌فايده است و در تمامي اين نشست‌ها تنها شرايطي جهت دور زدن قطعنامه 2216مطرح مي‌شود.بر اين اساس، ولد شيخ احمد با مشاوران هادي و رهبران احزاب سياسي ديدار كرده و ضمن ارائه گزارشي در مورد مذاكرات اخيرش با رهبران انصارالله در مسقط، 10شرط اين گروه را به اطلاع آنها  رسانده است.

کد خبر 303780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha