همشهری آنلاین: شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را با اجماع آراء تصویب کرد.

قطعنامه تعیین عاملان حملات شیمیایی در سوریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با اجماع آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن یک هیئت کارشناسی برای شناسایی عوامل حملات با گاز کلر در سوریه تشکیل خواهد شد.

بر اساس این قطعنامه تیمی از کارشناسان برای شناسایی عوامل حملات مرگبار شیمیایی در سوریه و هموار کردن راه برای تحریم احتمالی آنان تشکیل خواهد شد.

همچنین هیئت تحقیق اجازه خواهد داشت در همه مناطق سوریه حاضر شود و به منظور جمع آوری اطلاعات با شاهدان مصاحبه کند.

قطعنامه مورد بحث هیئت تحقیق را مکلف خواهد کرد «افراد، نهادها، گروه ها یا دولتهایی را که عامل، سازمان دهنده یا حامی استفاده از مواد شیمیایی به عنوان سلاح در سوریه بوده اند یا به هر شکل دیگر در این اقدام دخیل بوده اند، تا حد امکان شناسایی کند».

بر اساس این قطعنامه، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل موظف خواهد بود با همکاری سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی در لاهه هیئت تحقیق را تشکیل دهد. این هیئت 90 روز پس از تشکیل باید نخستین گزارش خود را به شورای امنیت ارائه کند.

  • موضع نماینده امریکا در آغاز راه

شبکه تلویزیونی الحدث هم گزارش داد، سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه مربوط به تحقیق برای شناسایی عامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: سلاح شیمیایی به صورت روشمند در سوریه استفاده شده است.

نماینده روسیه: هنوز نمی دانیم چه کسی از گاز کلر استفاده کرده است

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه مربوط به تحقیق برای شناسایی عامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: هنوز نمی دانیم چه کسی از گاز کلر در سوریه استفاده کرده است. عاملان استفاده از گاز کلر در سوریه باید مجازات شوند.

چورکین گفت: اولویت اصلی در سوریه دستیابی به راه حل سیاسی و مبارزه با تروریسم است.

  • توافق قبلی واشنگتن - مسکو

یک مقام امریکایی دیروز اعلام کرد این کشور و روسیه بر سر پیش نویس یک قطعنامه سازمان ملل متحد با هدف شناسایی عوامل حملات شیمیایی در سوریه، توافق کرده اند.

جان کری وزیر خارجه امریکا دیروز در نشست خبری در کوالالامپور از توافق با سرگئی لاوروف همتای روسی اش درباره پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد تعیین عاملان حملات شیمیایی در سوریه خبر داد.

  • نماینده سوریه: تحقیقات بین‌المللی باید شفاف و بیطرفانه باشد

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه مربوط به مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، افزود: ما اطلاعات مربوط به استفاده گروه های تروریستی از سلاح های شیمیایی در سوریه را در اختیار شورای امنیت قرار دادیم.

الجعفری گفت: سوریه تاکنون بارها بر محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی و هر نوع سلاح کشتار جمعی در هر جا و از سوی هر طرفی تاکید کرده است. ارتش و غیرنظامیان سوریه قربانی حملات گروه های تروریستی با سلاح های شیمیایی بوده اند.

  • بشارالجعفری: گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند

وی خاطر نشان کرد: سازوکار تحقیق در قطعنامه 2235 شورای امنیت باید مبتنی بر شفافیت و بیطرفی باشد. ما دو سال پیش فیلمی را که تروریست ها در آن روی خرگوش گازهای شیمیایی را آزمایش می کردند در اختیار سازمان ملل قرار دادیم. این گروه ها در آن زمان تهدید کردند از این سلاح ها در سوریه استفاده خواهند کرد. سوریه به تعهدات خود در توافق نامه منع اشاعه سلاح های شیمیایی عمل کرده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: ما بار دیگر از شورای امنیت می خواهیم تا از اعضای خود بخواهد به طور جدی قطعنامه های این شورا درباره مبارزه با تروریسم را اجرا کنند. ما در سوریه همچنان از تخلفات کشورهایی که قطعنامه های شورای امنیت را نقض می کنند، رنج می بریم.

  • نماینده چین: سازمان ملل برای حل بحران سوریه تلاش کند

نماینده چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه مربوط به تحقیق برای شناسایی عامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: ما مخالف استفاده هر طرفی از سلاح های شیمیایی در سوریه هستیم. ما خواهان کشاندن عاملان استفاده از گاز کلر در پای میز عدالت هستیم.

وی از سازمان ملل خواست تا برای حل بحران سوریه در چارچوب سیاسی تلاش کند.

  • نماینده فرانسه دولت سوریه را به استفاده از گاز کلر متهم کرد

نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، دولت سوریه را به استفاده از گاز کلر متهم کرد.

نماینده فرانسه گفت: ما می دانیم چه طرفی در سوریه بالگردهایی را که از آنها گاز کلر پرتاب می شد، در اختیار دارد.

  • نماینده انگلیس: ثابت شد توافق در شورای امنیت امکان پذیر است

نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت پس از تصویب قطعنامه مربوط به مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، گفت: امروز به تعیین سازوکاری برای پایان دادن به فرار عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه نزدیک شدیم.

 

کد خبر 303397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha