همشهری آنلاین: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در نشست کشورهای گروه چهار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، خواهان انجام اصلاحات در ساختار شورای امنیت شد. وی گفت اکثر کشورهای جهان از ساختار و شیوه کار این شورا راضی نیستند.

آنگلا مرکل خواهان اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شد

به گزارش دويچه وله، سران کشورهای آلمان، هند، برزیل و ژاپن معروف به کشورهای گروه چهار، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست خواهان انجام اصلاحات در ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد. مرکل در این باره گفت: «نه فقط ما چهار کشور بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز با ساختار و روش کاری شورای امنیت موافق نیستند.»

خانم مرکل افزود، برای حل معضلات بسیار بحرانی مانند ترور، دولت‌های رو به زوال، حوادث طبیعی و موج پناهجویان، باید این نهاد را گسترش داد. از نظر صدراعظم آلمان، برخلاف موقعیت کنونی، باید توازن واقعی نیروها در سطح جهان را بهتر بازتاب داد.

سران کشورهای آلمان، برزیل، هند و ژاپن در این رابطه اعلام کردند "شورای امنیتی که بهتر نمایندگی کند، مشروعیت بیشتری داشته باشد و مؤثرتر عمل کند" نیاز هر چه بیشتر جهان امروز است تا بتوان بر بحران‌ها و مناقشه‌‌هایی که در سال‌های گذشته به آن‌ها دامن زده شده، غلبه کرد.

به نقل از محافل دولت آلمان، در شرایط کنونی چشم‌اندازی برای یک تحول نزدیک در ساختار قدرت در این عالی‌ترین نهاد سازمان ملل متحد مشاهده نمی‌شود.

کشورهای گروه چهار در نشست خود بر سهم هریک از این کشورها برای تغییر ساختار شورای امنیت تاکید کردند. در این نشست تصریح شد که این کشورها از سال‌ها پیش خواهان گسترش همه‌جانبه شورای امنیت بوده‌اند و در خلال آن خواستار افزایش اهمیت و نقش کشورهای آفریقایی و آسیایی در این شورا شده‌اند.

در همین راستا، این کشورها تقاضایی را برای در نظر گرفتن دو کرسی دائمی شورای امنیت از آفریقا و چهار کرسی غیردائمی برای آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی مطرح کرده بودند.

شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائمی و ۱۰ عضو غیر دائمی دارد. اعضای ثابت این شورا، متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه از امتیاز وتو برخوردارند و می‌توانند مانع از تصویب هر قطعنامه‌ای شوند.

هفته گذشته نیز سام کوتسا، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل در آخرین روز کاری خود در این سمت، یکی از دست‌آوردهای مهم این مجمع در دوران ریاست او را برداشتن گام‌های اولیه برای تغییر ساختار فعلی شورای امنیت ذکر کرد.

او اما تاکید کرد به دلیل مقاومت کشورهایی که عضویت ثابت در این شورا را دارند، نباید انتظار تحقق یک شبه این هدف را داشت.

در جریان مجمع عمومی سازمان ملل، موضوعاتی چون تروریسم، کشورهای در حال فروپاشی، بلایای طبیعی و نیز موج پناهجویی و را‌ه حل این مشکل بررسی خواهد شد.

در اجلاس سه‌روزه توسعه پایدار که ۱۵۰ کشور در آن شرکت دارند نیز درباره ۱۷ هدف جدید، ۱۶۹ موضوع فرعی و سه ماموریت صحبت خواهد شد. این سه ماموریت عبارتند از: پایان دادن به فقر بیش از اندازه، مبارزه با نابرابری و بی‌عدالتی و توقف تغییرات آب و هوایی.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در این مجمع اعلام کرد که کشورش آماده است برای مبارزه با گرسنگی و فقر و سایر مشکلات در کشورهای در حال توسعه تا سال ۲۰۳۰ میلادی مبلغی تا دو میلیارد دلار در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهد تا بتوانند اهداف سازمان ملل را عملی سازنند.

این پر جمعیت‌ترین کشور دنیا همچنین قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی بدهی‌های کشورهای کمتر توسعه یافته را ببخشد.

رئیس‌جمهور چین در سخنرانی خود همچنین خواهان توجه به حقوق زنان شد. این بخش از سخنان جین‌پینگ با اعتراضات و انتقاداتی روبرو شد، زیرا که در حال حاضر تعداد زیادی از فعالان حقوق زنان چینی در زندان به سر می‌برند.

کد خبر 308645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha