چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ماتئو رای کرافت ،نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در سخنرانی‌اش در شورای امنیت این سازمان ، از «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام حمایت کرد.

united nations

به گزارش واحد مركزي خبر،پایگاه اینترنتی دولت انگلیس متن سخنرانی رای کرافت،نماينده انگليس در سازمان ملل را به شرح زیر منتشر کرد:

توافق درباره برنامه جامع اقدام مشترک در چهاردهم ژوئیه(23 تير) و تصویب قطعنامه 2231 در بیست ژوئیه(29 تير) اقدام‌هايی مهم در دیپلماسی بین‌المللی بودند.

من از فعالیت شورای امنیت و شرکایم در گروه سه کشور اروپایی و سه کشور دیگر به سبب دستیابی به این توافق‌های مهم تشکر می کنم.امیدوارم در ماه‌های آینده بتوانیم از این اتحاد برای رسیدگی به موضوع‌هاي دیگری که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کنند و در صدر آنها مسئله سوریه استفاده کنیم.

اساسا ، این توافق‌های مهم نشان‌دهنده تغییری تاریخی در رویکرد ما در قبال ایران است.

ما در حال حاضر آن هم در برهه‌ای از بی‌ثباتی شدید در منطقه، فرصتی برای تنظیم مجدد روابط خود با ایران در اختیار داریم.امیدوارم همه طرف‌ها از این فرصت استفاده کنند.

تمرکز ما در حال حاضر باید بر اجرای سریع و کامل برجام باشد. ما امیدواریم ایران اقدام‌هاي توافق شده را به سرعت و به طور کامل اجرا کند و به جامعه بین‌المللی این اطمینان را بدهد که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.
همان‌طور که گزارش کمیته نظارت بر قطعنامه 1737 ایران به ما یادآوری می‌کند در طول دوره انتقالی کنونی، بخش عمده‌ای از تحریم‌های ایران به قوت خود باقی می‌ماند و باید به طور کامل اجرا شوند.

این وضع شامل تمام تحریم‌های سازمان ملل و همه تعهدهاي کشورهای عضو سازمان ملل در قبال قطعنامه‌های مربوط به این موضوع می‌شود. در دوره اجراء که بعدا آغاز می‌شود باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از محدودیت‌های الزام‌آور مانند محدودیت سلاح‌های متعارف و موشک‌های بالستیک در طول دوره مشخص شده در برجام به قوت خود باقی می‌ماند. لغو مرحله به مرحله تحریم‌ها باید انگیزه‌ای برای ایران باشد تا به تمام تعهدها بر اساس برجام عمل کند. مکانیزمی در شورای امنیت برای نظارت بر اجرای محدودیت‌های قطعنامه 2231 این شورا مورد نیاز خواهد بود و ما آماده همکاری با شورای امنیت در خصوص ایجاد این مکانیزم هستیم.

ما از اطلاعیه‌های کشورهای عضو در مورد تحویل تجهیزات برای استفاده در رآکتور آب سبک در نیروگاه هسته‌ای بوشهر استقبال می‌کنیم. ما همچنین از اطلاعیه‌های دریافت شده توسط کمیته نظارت بر قطعنامه 1737 در مورد استفاده از منابع مالی تعیین شده برای پرداخت هزینه قراردادهایی که پیش از تعیین این منابع مالی اجراء شده است؛ استقبال می کنیم. این گزارش به کشورهای عضو یادآوری می‌کند که ما باید هر گونه موارد مشکوک به نقض مقررات شورای امنیت بر اساس الزام‌هاي تعیین‌شده در قطعنامه‌های مربوطه را گزارش دهیم.

من از تداوم نقش مهمی که این کمیته در حمایت از اجرای تحریم‌های شورای امنیت بر ضد ایران ایفاء می‌کند قدردانی می‌کنم. من همچنین از فعالیت فعلی گروه کارشناسان و انتصاب هفت کارشناس برای حضور در این گروه استقبال می‌کنم.من مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با همه شما در گام های بعدی در مورد این موضوع هستم.

در عین حال ، ما همچنان به سبب تداوم همکاری نکردن ایران در خصوص درخواست‌های گذشته مبنی بر ارائه اطلاعات مربوط به رویدادهای مختلفی که درباره آنها نگرانی وجود دارد نا امید هستیم. ما یک بار دیگر از ایران می‌خواهیم به درخواست‌های کمیته پاسخ دهد.

انگلیس همچنان به راه حلی مسالمت‌آمیز و ماندگار در خصوص موضوع هسته‌ای ایران متعهد است. همان‌طور که وزیر امور خارجه انگلیس در طول سفر تاریخی خود به تهران در ماه گذشته روشن کرد، برجام کاملا منافع ما را برآورده می‌کند. این توافق ، بهترین راه برای اطمینان یافتن جامعه بین‌المللی در این باره است که ایران به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

در مورد ایران ، این توافق می‌تواند روابط با جامعه بین‌المللی را دوباره تنظیم کند و ایران قادر به تجارت آزادانه با جهانیان خواهد بود که این به نفع همه ایرانیان است.

این توافق برای ایران و جامعه بین‌المللی ، فرصتی برای پایان دادن به سال‌ها دشمنی و آغاز یک دوره جدید همکاری است. این همکاری‌ها در خصوص مبارزه با گسترش دولت اسلامی { گروه تروریستی تکفیری داعش } ، حصول اطمینان از ثبات در منطقه و مسائلی مانند مبارزه با مواد مخدر و مهاجرت خواهد بود.

بنابراین، انگلیس همچنان هر تلاشی برای اجرای برجام به عمل می آورد تا به شروع این فرایند کمک کند. ما از همه طرف‌های مربوط می‌خواهیم همین کار را انجام دهند.

کد خبر 307500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha