همشهری‌آنلاین: نخست وزیر هلند اعلام کرد روسیه فهرستی از اسامی شخصیت های سیاسی اروپا را که ورود آنها به روسیه ممنوع است منتشر کرده.

مارک روت ،نخست وزیر هلند در نشستی خبری گفت :«‌ روسیه پنجشنبه فهرستی از شخصیت‌هایی را که دیگر نمی‌توانند وارد خاک روسیه شوند به سفارت‌خانه‌های اروپایی تحویل داد.»

او افزود :دو عضو پارلمان هلند و یک عضو هلندی پارلمان اروپا نیز در این فهرست قرار دارند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از لاهه ، روت افزود این فهرست که 80 یا 90 اسم را شامل می‌شود در واکنش به تحریم‌های اروپا و ممنوعیت ورود برخی شخصیت‌های روسیه به اروپا که به علت الحاق شبه جزيره کریمه به روسیه در مارس 2014 و نقش روسیه در منازعه در شرق اوکراین اعمال شده است انجام مي‌شود.

سخنگوی رسمی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تایید این خبر گفت :روسیه پیش از این نیز ورود شماری از مسئولان اروپایی را به خاک خود در چند ماه اخیر ممنوع كرده بود اما فهرست اشخاص مورد نظر را اعلام نكرد.

این سخنگو در پیامی الکترونیکی افزود :« از تصمیم مقامات روس در توزیع این فهرست مطلع شدیم ، اطلاعات دیگری درباره اصول حقوقی ، شاخص‌ها و سازو کار اجرای این تصمیم نداریم.»

او افزود :نام گی ورهوفشتاد، نخست‌وزیر سابق بلژیک و رئیس گروه لیبرال‌ها در پارلمان اروپا نیز در این فهرست قرار دارد.ورهوفشتاد نمی‌تواند وارد خاک روسیه شود چرا که نامش با حدود 80 نفر دیگر در این فهرست سیاه قرار دارد.»

روت نیز گفت :« کشورش این تصمیم را محکوم می‌کند و آن را با عبارت‌هایی واضح به اطلاع مسکو خواهد رساند.»

او افزود :« این فهرست روسیه پایه و اساسی در حقوق بین‌الملل ندارد و شفاف نیست و لغو آن در دادگاه غیرممکن است.»

بر اساس اعلام خبرگزاری «بلگا» ، شارل میشل ،نخست‌وزیر بلژیک و دیدیه رندرز ،وزیر امور خارجه این کشور جمعه از روسیه خواستند در این تصمیم تجديدنظر كند.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی رسمی نخست وزیر بلژیک افزود :« از مقامات روسیه تجدیدنظر در این تصمیم را خواستار می‌شوم ، این تصمیم دولت روسیه را به شدت محکوم می‌کنیم.»

دولت آلمان نیز جلوگیری از ورود کارل جرج ولمان ،نماینده پارلمان آلمان را که به روابط نزدیک با اوکراین معروف است و یکشنبه قصد ورود به خاک روسیه را داشت ، محکوم کرد.

ولمان نماینده حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است و ریاست گروه دوستی پارلمانی آلمان و اوکراین را در بوندستاگ (پارلمان آلمان) برعهده دارد.

ولمان گفت با وجود این‌که برای گفت‌وگوهایی سیاسی به روسیه دعوت شده بود در فرودگاه مسکو اجازه ورود به او داده نشد.

مقامات روس به او گفتند تا سال 2019 اجازه ورود به روسیه را ندارد و باید به برلین بازگردد.

کد خبر 296617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha