همشهری آنلاین: یوگنی پریماکف نخست وزیر پیشین روسیه و سیاستمدار برجسته روس در سن ۸۶ سالگی در مسکو درگذشت.

پریماکف سیاستمدار برجسته درگذشت

به گزارش ايرنا، پریماکف در سن 86 سالگی در بیمارستان درگذشت و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مرگ وی را به نزدیکان و بستگانش تسلیت گفت.

پریماکف در سال 1998 برای مدت کوتاهی نخست وزیر روسیه بود و پبش از آن هم مدتی وزیر خارجه این کشور بود.

در دوره شوروی سابق، پریماکف ریاست سازمان امنیت کشوری موسوم به کا.پ.ب را برعهده داشت و در این دوره همچنین چند سال رییس انستیتو شرق شناسی روسیه در مسکو بود.

پریماکف که فقط مدت کوتاهی در مقام نخست وزیری این کشور بود پس از بـرکنـاری از ایـن مقـام در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999 شرکت کرد ولی دوباره پیش از برگزاری انتخابات انصراف خود را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد.

پوتین پس از دستیابی به قدرت، پریماکف را به عنوان مشاور و متحد سیاسی خود برگزید. این کارشناس برجسته روس در مارس سال 2003 هنگام تجاوز آمریکا به عراق از این کشور بازدید کرد و با صدام حسین دیکتاتور مخلوع مذاکره کرد.

وی تلاش کرد تا همانند سال 1990 صدام را از جدی بودن حمله آمریکا مطلع کند اما در هر دو مرتبه ناکام ماند. یوگنی پریماکف در نوامبر سال2004 برای ارایه شهادت به نفع اسلوبودان میلوسوویچ، رییس جمهور سابق یوگسلاوی در دادگاه جنایات جنگی حاضر شد و سال گذشته نیز مرگ وی را مشکوک اعلام کرد.

پریماکف برای مدت چند سال رییـس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه بود.

یـوگنی ماکسیموویچ پریماکف روز 29 اکتبر سال 1929 در کی یف پایتخت اوکراین متولد شد و در تفلیس گرجستان رشد یافت.

او فارغ التحصیل رشته شرق شناسی از انستیتو شرق شناسی مسکو وابسته به آکادمی علوم شوروی سابق بود و از سال 1956 تا 1970 به عنوان خبرنگار رادیو شوروی و گزارشگر سرویس خاورمیانه برای روزنامه پراودا مشغول به کار بود.

او از سال 1970 تا 1977 معاون مؤسسه اقتصاد جهانی و مناسبات بین المللی وابسته به آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی بود.

پریماکف با پذیرش ریاست یکی از دو مجلس شوروی در سال 1989 وارد عرصه سیاست شد. وی از سال 1990 تا 1991عضو دفتر سیاسی حـزب کمـونیسـت روسیـه بـه رهبری گورباچف بود.

وی در سال 1991 به معاونت سازمان کا.گ.ب رسید و پس از تشکیل فدراسیون روسیه به عنوان رییس سازمان اطلاعات خارجی روسیه منصوب شد و تا سال 1996در این مقام به فعالیت اشتغال داشت.

پریماکف در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین در سال 1994 به وزارت خارجه روسیه برگزیده شد و سیاست موسوم به «نگاه شرق» را به مورد اجرا گذاشت و تا سال 1998 این مقام را در اختیار داشت.

او دراین مقام توانست احترام و اعتبار ویژه ای در داخل و خارج از کشورکسب کند، هر چند که او موافق سرسخت منافع روسیه و یکی از مخالفان توسعه ناتو در جمهوری بلـوک شرق سابق بود.

پریماکف یکی از مدافعان خلع سلاح چند جانبه به عنوان جایگزینی برای برتری جهانی آمریکا در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و پایان جنگ سرد بود.

یوگنی پریماکف مولف چندین کتاب بود و در مورد برنامه هسته ای ایران نیز بارها اظهار نطر کرده و در گذشته نیز به کشورمان سفر کرده بود.

کد خبر 299181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha