سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوکراین که در اروپای شرقی واقع شده یکی از جمهوری‌های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق است که پس از فروپاشی این کشور در سال ۱۹۹۱ تشکیل شد.

اوکراین

این کشور با روسیه، روسیه سفید، اسلواکی، مولداوی، مجارستان و رومانی مرز زمینی و با کشورهای روسیه، بلغارستان، ترکیه و گرجستان مرز آبی دارد.

اوکراین تا پیش از تشکیل اتحاد جماهیر شوروی کشوری مستقل بود. پس از ایجاد شوروی در سال ۱۹۲۲ اوکراین جزئی از خاک شوروی شد.

مسئولان اوکراین پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۵۴ از بانیان تشکیل سازمان ملل متحد بودند.

پس از فروپاشی شوروی، اوکراین از نظر اقتصادی چند سال با مشکلاتی مواجه بود اما از اوایل قرن بیست و یک رشد اقتصادی با ثباتی پیدا کرد.

در حال حاضر اوکراین در میان جمهوری‌های شوروی سابق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از لحاظ فرهنگ و سطح زندگی و درآمد ملی اروپائی‌ترین جمهوری شوروی محسوب می‌شود.

آب و هوای اوکراین معتدل است اما در بخش جنوبی استان کریمه آب و هوای مدیترانه‌ای حاکم است. تنها کوه‌های این کشور در غرب آن واقع شده‌اند که بلندترین آنها ۲ هزار و ۶۱ متر ارتفاع دارد.

چهره‌ها: پترو پروشنکو / آرسنی یاتسنیوک /
مکان‌ها و موقعیت‌ها:  مترو کی‌یف/ چرنوبیل/ فاجعه چرنوبیل

سیاست در اوکراین

حکومت در اوکراین جمهوری است. رئیس جمهور در آن با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله تعیین می‌شود. رئیس جمهور اوکراین رئیس حکومت است.

مجلس اوکراین ۴۵۰ عضو دارد. هیات وزیران اوکراین که در راس آنها نخست وزیر قرار دارد باید از مجلس رای اعتماد بگیرند. دادگاه‌های این کشور تحت نظام مستقلی اداره می‌شوند.

در اوکراین احزاب سیاسی بسیار فعال هستند. حزب‌های کوچک در این کشور معمولا در انتخابات با احزاب دیگر ائتلاف می‌کنند.

اقتصاد در اوکراین

تولید ناخالص داخلی این کشور ۳/۳۶۴ میلیارد دلار است که رشدی ۱/۷ درصدی دارد. این کشور ۵۲/۲۱ میلیون  نیروی کار دارد. بر اساس آمارهای  رسمی نرخ بیکاری در این‌ کشوربرابر با ۲/۷ است اما سازمان جهانی کار معتقد است نرخ بیکاری در اوکراین ۷/۶ درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل فلزات آهنی و غیرآهنی، سوخت و مواد پتروشیمی، تجهیزات و ماشین‌آلات حمل و نقل و مواد خوراکی است.

واردات این کشور شامل انرژی، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد شیمیایی است.

مردم اوکراین

جمعیت این کشور ۴۶ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۸۲۶ نفر است که میانگین سنی آنها ۲/۳۹سال است. نرخ رشد جمعیت در آن منفی است و امید به زندگی در اوکراین ۸۸/۶۷سال است.

زبان رسمی این کشور اوکراینی است با این حال بسیاری از مردم به روسی صحبت می‌کنند.

آموزش در اوکراین

اوکراین این روزها برای دانش‌جویان کشورهایی چون ایران به عنوان کشوری دانشگاهی شناخته می‌شود. در این کشور ورود به دانشگاه‌ها به ویژه در رشته پزشکی بسیار آسان‌تر از ایران است.

زبان تدریس در این کشور روسی و اوکراینی است و برای آموزش زبان روسی ۹ ماه دوره آموزش زبان روسی معروف به دوره پاتفک وجود دارد.

در دوره پاتفک علاوه بر زبان روسی دروس فیزیک، شیمی، ریاضی، تاریخ اوکراین و بیولوژی برای گروه پزشکی و رسم فنی برای گروه مهندسی آموزش داده می‌شود.

اوکراین در یک نگاه

مساحت ۶۰۳،۶۲۸ کیلومتر مربع
جمعیت ۴۶،۲۹۹،۸۲۶ نفر
پایتخت کی‌یف
واحد پول هریونا
دامنه اینترنتی ua.
پیش‌شماره ۳۸۰+
کد خبر 42182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز