گروه سیاسی: سومین دور از مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه در محل شورای عالی امنیت ملی آغاز شد و روز سه‌شنبه 30 مرداد با انجام 2 نشست صبح و بعدازظهر به پایان خواهد رسید.

این دور از مذاکرات که ادامه 2 دور گفت‌وگوهای معاونان لاریجانی و البرادعی است، با هدف پاسخ دادن به شبهات مورد ادعای آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شود و دستورکار آن جمع بندی نتایج 2 دور مذاکرات قبلی است.

تکمیل چارچوب همکاری‌ها

محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران پیش از آغاز گفت‌وگوها به ایرنا گفت: در سومین دور مذاکرات که مرحله پایانی برای تعیین چارچوب حل و فصل مسایل باقی‌مانده است، چارچوب بخش پایانی این مسایل تدوین می‌شود و طرفین بلافاصله وارد گفت‌وگو خواهند شد تا با پیدا کردن راه‌های دقیق و منطقی، این چارچوب را اجرا کنند.

وی در عین حال تأکید کرد: البته این مسیر، مسیر زمان بری خواهد بود، اما دو طرف تلاش خواهند کرد با پیداکردن راه‌های دقیق و منطقی این مسیر را به سرانجام برسانند.

با توجه به اعلام قبلی مقامات ایران و آژانس مبنی بر اینکه ظرف مدت 2 ماه چارچوب همکاری‌ها برای حل و فصل مسائل موجود تعیین خواهد شد، سعیدی گفت: ظرف ۵۰  روز گذشته طرفین توانسته‌اند چارچوب بخش عمده‌ای از مسایل باقیمانده را مشخص کنند و بخشی از مسایلی که در چارچوب تعریف شده بود، به اجرا گذاشته شد.

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار ما  از دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که در گزارش خود به شورای حکام که ظرف 2 هفته آینده منتشر خواهد شد، به این همکاری‌ها اشاره کند.

به گزارش ایسنا اولی هاینونن، معاون بخش پادمان‌های آژانس نیز که ریاست هیأت مذاکره‌کننده آژانس را بر عهده دارد، در بدو ورود به تهران ضمن تأکید بر هدف این مذاکرات، گفت‌وگوهای پیشین را سازنده خواند.

در هیأت بلندپایه اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر هاینونن، ویلموس چرونی، مسئول سیاست‌گذاری و روابط خارجی آژانس، هرمن ناکات، مسئول بخش منطقه‌ای پادمان آژانس، راتن باخ، مشاور عالی حقوقی آژانس و می‌چی‌یو هوسویا، مسئول بازرسی‌های مربوط به ایران حضور دارند.

قرار است در پایان مذاکرات امروز بعدازظهر، جواد وعیدی و اولی هاینونن، به عنوان رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده در یک کنفرانس خبری نتایج گفت‌وگوهای خود را تشریح کنند.

انتقاد لوپن

اما در شرایطی که با وجود در جریان بودن مذاکرات ایران و آژانس، آمریکا و متحدان آن از تلاش برای تدوین قطعنامه جدید تحریم بر ضد ایران سخن می‌گویند و فرانسه نیز روز جمعه اعلام کرده بود به دنبال تشدید تحریم‌های ایران است، رهبر حزب جبهه ملی این کشور تصریح کرد: کشورهایی که خودشان دارای بمب اتمی هستند، حق ندارند دولتی که مسئولان آن به صراحت اعلام می‌کنند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را در دستور کار دارند، از دستیابی به این فناوری محروم کنند.

روزنامه لوموند که بخشی از گفت‌وگوی ژان ماری لوپن با هفته نامه لاگازت مراکش را به چاپ رسانده و مهر خبر آن را منتشر کرد، به نقل از لوپن نوشت: درخواست کشورهای‌ غربی از ایران برای نداشتن فناوری هسته‌ای صلح آمیز در حالی که خود دارای بمب اتمی هستند، غیرمنطقی است.

کد خبر 29433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز