همشهری‌آنلاین: گردهمآیی حمایت از صنف موسیقی و هم‌اندیشی مقابله با لغو کنسرت‌ها و محدودیت‌های اهالی موسیقی روز یکشنبه (۱۷ اسفند) با حضور جمع کثیری از هنرمندان در سالن اجتماعات خانه موسیقی برگزار شد.

به گزارش سایت خانه موسیقی در ابتدای این نشست، دکتر محمد سریر (رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) گفت: امروز قرار است در مورد گرفتاری‌هایی که ذر حوزه موسیقی پیش آمده و قبلا نبود صحبت کنیم. خانه موسیقی به عنوان فراگیرترین نهاد مدنی حوزه موسیقی با نزدیک به شانزده هزار نفر عضوی که در این حوزه فعال هستند مواجه هستیم و از ما می‌خواهند که در این زمینه راهکارهایی پیدا کنیم.

وی افزود: مورد بعدی حقوق مولف و مصنفین (کپی رایت) است که در حوزه موسیقی با مشکل عمیقی مواجه هستیم. در کشور‌های دیگر همه عضو پروتکول "برن" هستند و منافع آنها را در تمام کشورها حفظ می‌کند. همین امر تشویقی برای کسانی است که می‌خواهند آثاری را در سطح جهانی تهیه کنند. در این زمینه ما با کمبود فاحشی روبرو هستیم. نوعی قوانین داخلی وجود دارد که به قدیم بر می‌گردد و برای امروز نمی‌تواند کارساز باشد.

دکتر محمد سریر گفت: برای مساله کپی‌رایت پیشنهاداتی شده ولی هیچ وقت در مجلس تصویب نشده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مطالبی تهیه شده اما هیچ وقت در حوزه موسیقی از نهادی مثل خانه موسیقی استعلام نشده است. در کشورمان بیش از آنکه آثاری به کشور های دیگر ارائه دهیم، داریم از محصولات آنها مانند کتاب و موسیقی استفاده می‌کنیم. حضور در جامعه جهانی به این معنی است که به حقوق دیگران را هم باید احترام بگذاریم.

وی در پایان سخنانش گفت: امروز در این دو مورد می‌خواهیم بحث و صحبت داشته باشیم و امیدوارم این مباحث راهگشا باشد.

  • مختاباد:به مخالف موسیقی احترام می‌گذاریم، ولی برایشان کارت دعوت نفرستادیم

در ادامه دکترعبدالحسین مختاباد (رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران) گفت: کار هنری در کشور دچار چالش سیاسی هم شده و این داستان بسیار عجیبی شده است. اما به هر صورت پیشرفت خوبی داشتیم چون در یک زمان دولت مخالف موسیقی بود ولی الان طرف موسیقی است. در این شرایط ما باید کنار هم باشیم و صنف خود را تقویت کنیم. پیام ما به کسانی که کنسرت‌ها را برهم می‌زنند این است که ما به آنها با اینکه مخالف موسیقی هستند،احترام می‌گذاریم ولی برای آنها کارت دعوت ندادیم و بگذارند کارمان را انجام دهیم.

وی افزود:اتفاقاتی که در سطح مملکت انجام می‌شود، اتفاقات حساب شده سیاسی است. از سیاسیون می‌خواهیم که ما را رهاکنند. در یک کنسرت موسیقی اشعاری از حافظ و مولانا خوانده می‌شود و دو هزار نفر به آن گوش می‌دهند. حداقل‌اش این است که از آن میان ده نفر ممکن بود ناهنجاری در جامعه بوجود بیاورند که این کنسرت مانع آن می‌شود.

دکتر مختاباد گفت: چندی پیش هم برای من چنین موضوعی پیش آمد که گفتند در گروهم خانم نمی‌تواند روی صحنه برود و من از اجرای برنامه منصرف شدم. در کشور یک تفکری است که خود را می‌خواهد در جامعه تحمیل کند، ما می‌گوییم که این حق را ندارند. این رفتار آنها تازیانه زدن بر دریا است و خودشان را خسته می‌کنند. چند روز پیش هم یک رسیتال پیانو ساده دانشجویی به حاشیه‌هایی کشیده شد که من گفتم دانشگاه یک محیط علمی و فرهنگی است. مگر می‌شود در دانشگاه پزشکی تشریح جسد را منع کرد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آموزش موسیقی در فرهنگسراها گفت: چاره‌ای جز این نداریم که آموزش موسیقی به فرهنگسراها برگردد. آنجایی هم که گفته بودند می‌خواهند آموزش تخصصی موسیقی بگذارند باید بگویم مگر آنجا دانشگاه است؟ شهرداری جایی است که خدمات عمومی باید ارائه کند. تلاش ما این است که شهر را به سمت و سوی فرهنگمداری پیش ببریم.

  • نوربخش:امروز بیش از هر زمانی نیاز به وحدت جامعه موسیقی داریم

پیش از سخنان دکتر مختاباد، حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی گفت: امروز با یک درد و انگیزه مشترک دور هم جمع شده‌ایم تا خواسته‌های خود را بیان و چاره جویی کنیم. با کمال تاسف این روزها مصیبت‌هایی را تجربه می‌کنیم که در این سی سال هیچگاه سابقه نداشته است. هیچ وقت فکرش را نمی‌کردیم که با شروع دولت تدبیر و امید، موسیقی‌دان‌ها دچار یاس و ناامیدی بشوند. اخیرا هرکسی به خودش اجازه می‌دهد به جامعه موسیقی توهین کند. این مساله دل همه ما را به شدت به درد آورده است همه برای این جمع شده ایم.

وی افزود: مگر کسی مجاز است به یک خانواده و جامعه چند ده هزار نفری توهین کند؟ این جامعه در تمام حوزه های این کشور سازنده و تاثیر گذار بوده است. از شروع انقلاب اسلامی موسیقی حضور جدی داشته که دیگر نیاز به تفسیر ندارد. وقتی میخواهند یاد و خاطره روزهای انقلاب را زنده کنند، از چه چیزی جز موسیقی استفاده می کنند؟ در دوران جنگ تحمیلی و تمام عرصه ها موسیقی نقش چشمگیری دارد.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: آن روزی که قرار است توده ملیونی را در خیابان و یا پای صندوق رای بیاورند، تمام شبکه های رادیویی و تلویزیونی فقط موسیقی پخش می کنند. مگر با چیز دیگری میتوان جامعه را تهییج کرد؟ چطور در آن عرصه ها موسیقی خوب است ولی در یک جایی به این جامعه توهین بشود؟ بگوییم موسیقی در هر شکلی مطرب بازی است؟ آیا جامعه موسیقی این توهین ها را تحمل می کند؟

وی خطاب به اهالی موسیقی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت داریم. باید خانه موسیقی را بیش از هر زمان تقویت کنیم و آن را خانه خود بدانیم و زیر این سقف جمع شویم تا خواسته های خود را پیگیری کنیم. متاسفم که گاهی چیزهایی را می شنوم که کسانی به مقامی نامه می نویسند که کارهایشان خارج از خانه موسیقی پیگیری شود. مگر اینقدر این خانه آزاردهنده است؟ این فضا مگر این قدر تنگ است که در آن جای نداشته باشید؟ کدام موسیقی دانی می تواند بگوید در این خانه جای ندارد؟ اینجا خانه همه است.

نوربخش با اشاره به تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها گفت: ما این مساله را پیگیری کردیم و جلسات زیادی با ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت هنری گذاشتیم که وعده های پوچ و توخالی دادند که هیچکدام از آنها محقق نشد و مارا به یقین رساند که عمدی در کار بوده که می خواهند موسیقی را تعطیل کنند و بنای آن را از فضا های فرهنگی این شهر برکنند. جای تقدیر و تشکر دارد که از همان ابتدا آقای دکتر مختاباد به طور جدی این مساله را پیگیری کردند و مواضع شفافی داشتند. الان هم از ایشان به عنوان رئیس کمیته هنری شورای شهر می خواهیم این مساله را پیگیری کنند چون تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها هیچ توجیهی ندارد. موسیقی از فرهنگ جدا شدنی نیست و موسیقی جزء مهم فرهنگ است و هیچکسی نمی تواند آنرا از جدا کند. اگر عدم رقابت با آموزشگاه های مجاز را بهانه کردند، باید بگویم چرا دیگر رشته‌ها را تعطیل نمی‌کنید؟ مگر آموزشگاه آزاد آشپزی و خیاطی و زبان نداریم؟ چرا با آنها رقابت می‌کنید؟

وی افزود: آقایان آمده‌اند برای اینکه آدرس غلط بدهند، به جای برگزاری کلاسها، مستر کلاس ها و نشست های هم اندیشی برگزار می کنند. مثلا تمام اساتید یک ساز دعوت می شوند و در باره سازشان صحبت می کنند، یک جلسه هم اخیرا برای ساز تار برگزار کردند که هیچ شباهتی به کلاس و به اصطلاح مسترکلاس نداشت و بیشتر دور همی و خاطره گویی بود. جامعه حواس اش هست که موسیقی را در فرهنگسراها تعطیل کردید و از طرفی چند استاد را در یک جلسه دور هم جمع می کنید که بگویید موسیقی تکریم می شود. جامعه موسیقی با این چیزها گول نمی خورد و با دقت همه چیز را رصد می کند.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: نامه‌ای را با امضای جمع کثیری از موسیقی دان ها خدمت آقای دکترقالیباف، شهردار تهران فرستادیم و منتظریم ببینیم شهردار تهران چه تصمیمی در این مورد خواهد گرفت. اگر اتفاق خاصی نیافتاد در مرحله بعد تصمیم دیگری می‌گیریم.

  • نامه دادستان گلبهار غیر قانونی و غیر موجه بود

نوربخش با اشاره به اتفاقات اخیر در حوزه موسیقی گفت: همه می دانیم این بگیر و ببند ها در حوزه موسیقی در نقاطی شروع شد و از چند ماه پیش در همین نشست های ماهیانه گفتم که در برخی از استانها از حضور بانوان نوازنده روی صحنه جلوگیری می کردند که این مساله هیچ وجه قانونی ندارد. همان موقع هم به دوستان وزارت ارشاد در جلسات عمومی و خصوصی گفتیم که این مساله باید پیگیری شود. چرا بانوان موسیقی یاد می گیرند ولی اجازه اجرا ندارند. این یک بام و دو هوا در خصوص بانوان هنرمند چه توجیهی دارد؟

وی افزود: الان بیش از دوازده استان از حضور بانوان در روی صحنه ممانعت می کنند. اخیرا هم دو اتفاق تلخ در استان خراسان رضوی داشتیم که یکی از آنها مربوط به کنسرت آقای عقیلی بود که خانم شریعت زاده را از روی صحنه پایین آوردند و در یک مورد دیگر هم از کنسرت آقای علیرضا قربانی ممانعت بعمل آمد که اوج فاجعه بود و به ساحت موسیقی توهین شد. همه ما آن نامه غیر قانونی و غیر موجه دادستان شهر گلبهار را در رسانه ها دیدیم. بعد از آن هم اظهارات یکی از مسئولین استان را مشاهده کردیم که سراسر توهین به ساحت هنرموسیقی و موسیقی دان ها بود. من با هریک از مسئولین هم در این باره صحبت کردم در این مورد شگفت زده بودند که چطور یک مقام در یک تریبون رسمی به خودش اجازه می دهد به جامعه موسیقی توهین کند.

نوربخش گفت: این مساله نیاز به اعلام موضع دارد که ما نگرانی خودمان را برای آن اعلام کنیم. در بخش هایی هم نیاز به پیگیری قانونی دارد. ما باید مشخص کنیم که اگر یک برنامه طبق مجوز قانونی و با طی کردن همه مراحل قانونی بعدا از آن ممانعت بعمل آمد، چه کسی پاسخگو است. اینجا یک خسارت معنوی وجود دارد و یک خسارت مادی هم وجود دارد. افرادی بر اساس این مجوز و برای این برنامه سرمایه گذاری می کنند و یک پول هایی خرج می شود. برای سینما یک فکری شده که اگر فیلمی ساخته شد و به هر دلیل اکران نشد دولت پاسخگو است. برنامه آقای قربانی که حتما قابل پیگرد قانونی است و من هم از دادستان کل کشور وقت گرفتم که با ایشان صحبت کنم و این مساله را پیگیری کنم.

  • سالار عقیلی:دفعه بعد برنامه را قطع خواهم کرد

در ادامه جلسه سالار عقیلی(خواننده) به بیان اتفاقی که برای کنسرتش در استان خراسان رضوی افتاده بود پرداخت. وی گفت: تا دو روز قبل از اجرا هنوز معلوم نبود ما کنسرت داریم یا نه. برخی می گفتند در صورت اجرا هم همسرم اجازه حضور ندارد که قرار بود همسرم به تهران برگردد. اما به هرصورت اجازه کنسرت و حضور همسرم روی صحنه داده شد. در روی صحنه وقتی اولین تصنیف را خواندم و در حال اجرای آواز بودم که دیدم همسرم از روی صحنه پایین می رود. گویا گفته بودند اگر ایشان پایین نروند برق سالن را قطع می کنند. من اصلا متوجه ماجرا نشدم بعدا نامه ای را به من دادند و من متوجه شدم.

وی افزود: من در آنجا به رئیس ارشاد هم اعتراض کردم. تصمیم گیری برای من خیلی سخت بود که برنامه را ادامه بدهم یا قطع کنم . چون بیش از هزار و دویست نفر بلیت خریده بودند و از راه های دور آمده بودند و قطع برنامه بی احترامی به آنها محسوب می شد و تصمیم برای من خیلی سخت بود. شاید من اشتباه کردم و باید قطع می کردم. اما اگر بار دیگر چنین اتفاقی بیافتد برنامه را قطع می کنم.

در ادامه حریر شریعت زاده نیز به بیان حاشیه های کنسرت اخیرشان با گروه سالار عقیلی پرداخت.

 سپس کاوه رضوانی راد، مشاور حقوقی خانه موسیقی در سخنانی گفت: برای حقوق‌دان‌ها سخت است که همیشه با رنج انسانها رو در رو هستند. در قرن بیست و یک بسیار دشوار و سخت است که در میابیم باید برای نهادهای رسمی از نهادینه کردن قانون حرف بزنیم. جای تعجب است که در دوران قانون مداری و مدنیت کسی می تواند با تصمیم فردی خود جامعه را 200 سال به عقب برگزداند که دوران زورمندان است. مشکل اصلی هنرمندان این بوده که تا کنون پاسخ رفتارهای خلاف قانون را با رفتاری دون قانون داده اند. که این از نجابت شماست. اما این نجابت دردی را دوا نمی کند. باید بدانید که حاکمیت قانون یعنی اینکه کسی ورای قانون نیست. بد ترین ظلم به افراد ظلم قانونی و ظلم از طریق قانون است.

وی افزود: شبی که نامه دادستانی مبنی بر لغو کنسرت علیرضا قربانی را دیدم تاسف خوردم از اینکه عمری را در دانشگاه حقوق سپری کردم. به عنوان یک حقوق دان می گویم که این اقدام دادستانی تخلف است و جرمی قابل پیگیری است.

رضوانی راد در باره مساله کپی رایت گفت:‌ داد جامعه موسیقی از عدم رعایت قانون کپی رایت در آمده است. من با برخی از اساتید که صحبت می کنم می گویند دیگر انگیزه انتشار کار ندارند. آسیب کپی رایت به جایی رسیده که دیگر وکلای دادگستری هم احساس خطر می کنند. با رادیو آوا، آواری بر سر هنرمندان خراب شد. در آنجا تخلفات آشکاری انجام می شود که کارد را به استخوان رسانده است.

وی گفت:‌ ابزار قانونی ما برای خانه موسیقی حمایت افکار عمومی را باخود خواهد داشت و با توجه به اینکه بیش از پانزده هزار عضو دارد که توانایی اقدام جمعی را در این باره وجود دارد.

مشاور حقوقی خانه موسیقی افزود:‌ براستی وظیفه وزارت ارشاد چیست؟ مگر وزارت ارشاد نباید از حیثیت مجوزهای صادر شده توسط خودش دفاع کند. چگونه است اگر نسبت به اصالت یک برگ سند خانه شک و ابهامی وجود داشته باشد نماینده سازمان ثبت واسناد کشور در مجامع قضایی حاضر شده و از حیثیت و صلاحیت مجموعه خود تمام قد دفاع می کند؟ اما ایا وزارت ارشاد نسبت به این موضوع نباید اتخاذ موضع کند؟

وی گفت: باید این اجازه را به خانه موسیقی بدهیم که در یک اقدام جمعی طرف مذاکره قرار بگیرد. اگر این اتفاق بیافتد هم توانایی خانه موسیقی زیاد می شود و هم در وقت برای پیگیری یک مورد، صرف جویی می شود. برای مساله کپی رایت هم چون با صدا و سیما که ناقض حقوق مولفان است داریم وارد مذاکره می شویم و نامه ای را تنظیم کردیم که به دوستان پیشنهاد می کنم حتما آن را امضا کنند.

  • قربانی:درد مشترک جدا جدا درمان نمی‌شود

علیرضا قربانی (خواننده) سخنران بعدی این نشست بود. او در ابتدای سخنانش گفت: این نوع رفتارها درد مشترکی است که جدا جدا درمان نخواهد شد. و صد البته هم دردی مختص اهالی موسیقی نیست. چنین رفتارهایی تمام جامعه هنری ما را تحت تاثیر قرار دادهاست. موسیقی هم بواسطه مسایل فقهی همیشه مظلومانه تحت فشار است. امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد داریم تا پشت هم باشیم و هم رفتارهایی را محکوم کنیم و هم اینکه راهکاری پیدا کنیم.

قربانی در ادامه با اشاره به برنامه ای که قرار بود در استان خراسان رضوی اجرا کند گفت: با توجه به فضای مذهبی مشهد اشعاری را که برای این اجرا انتخاب کرده بودیم تماما از لحاظ مفهومی جنبه عرفانی داشت. همان دادستانی که نامه لغو کنسرت ما را صادر کرده بود برای اعضای خانواده خود بلیت کنسرت را تهیه کرده بود ولی از جایی دیگر به او دستور و یا پیغام می دهند که کنسرت باید لغو شود.

وی افزود:‌ نامه دادستانی بهترین مدرکی بود که بتوانیم به آن رجوع کنیم که کاری کاملا خلاف صورت گرفته است. من به لحاظ قانونی و حقوقی در کنار خانه موسیقی خواهم بود تا این قضیه پیگیری شود. این کار تن ندادن عده ای به قانون است. حتی مقام معظم رهبری در دیداری با دانشجویان گفتند قانون شامل من هم هست و همه در مقابل قانون یکسان هستند. اینکه برخی نمیخواهند به قانون تن دهند بزرگترین مشکل است.

قربانی گفت: با صراحت اعلام می شود برخی اشعار فردوسی در رادیو تلویزیون پخش نشود ولی شاهنامه در همه خانواده ها وجود دارد. با تمام ساز شکستن ها می بینیم روسیاهی به زغال ماند.

حمیدرضا نوربخش نیز در بخش پایانی این نشست نیز گفت: ما این دولت را قبول داریم چرا که می دانیم از رای مردم آمده است. آقای رئیس جمهور و آقای جنتی واقعا فراتر از انتظار هنرمندان ظاهر شدند که این جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. ما به هیچ عنوان تقابلی با دولت نداریم اما مسئول مستقیم ما دولت است که طبیعتا اولین پناهگاه ما هم آنجاست بنابراین از آنها می خواهیم که از ما دفاع کنند.

در پایان نشست، هنرمندان دو نامه در اعتراض به نقض کپی رایت و همچنین اتفاقات اخیر موسیقی را امضا کردند و به خانه موسیقی وکالت دادند تا در این موارد پیگیر باشد.

کد خبر 289502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha