همشهری آنلاین: حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی از بازگشایی کلاس های موسیقی فرهنگسراها تا دو هفته آینده خبر داد.

حمیدرضا نوربخش

 به گزارش سایت خانه موسیقی نشست مطبوعاتی حمیدرضا نوربخش،مدیرعامل خانه موسیقی، ظهر سه شنبه 18 آذر در محل ساختمان شماره 1 این نهاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حمیدرضا نوربخش مروری به فعالیت های خانه موسیقی در یک سال اخیر داشت و گفت: برخی فعالیت های خانه موسیقی مانند عضو گیری و برگزاری جلسات کانون های تخصصی، نشست های ماهیانه و ... برنامه های روتین این نهاد است که در حال اجرا است.

نوربخش درباره تعامل با دولت جدید گفت: در ابتدای روی کار آمدن دولت سعی کردیم ارتباطی را که در دولت گذشته تقریبا به صفر رسیده بود، تقویت کنیم و با وزیر محترم ارشاد و معاون هنری ایشان نشست هایی داشتیم که بخشی از آن انجام شده و بخشی به دلیل تنگناهای مالی به سر انجام نرسیده است.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در راستای صحبت های رئیس جمهور محترم مبنی بر اینکه کارها باید به اهل اش واگزار شود داریم فعالیت هایی را انجام می دهیم. میخواهیم بحث نظارت بر موسیقی هم در بخش آثار و هم در بخش آموزش را به سمت خانه موسیقی بیاوریم. آموزش بخشی بسیار مهمی است و ما و جامعه موسیقی به آن به شدت حساس است. حدود 6-7 سال پیش بحث نظارت بر آموزش در کل آمورشگاه های کشور در خانه موسیقی انجام می شد و همه هم راضی بودند و کسی شکوه و شکایتی نبود و دلیل این هم نظارت کاملا تخصصی و بدون هیچ گرایش بود.

وی افزود: از تمام بخش های موسیقی اینجا شورا هایی داشتیم که بیش از 60 نفر درگیر این شورا ها بودند و هرگز به یکسو نگری متهم نشدیم و کارها خوب پیش میرفت. متاسفانه در اواخر دولت نهم و در دولت دهماین امر از خانه موسیقی گرفته شد و بهانه هایی هم بود از جمله واگذاری امور به استانها که البته اینها هم محقق نشد. که بعدا شورای کوچکی بوجود آمد. باید این نوید را بدهم این مساله دوباره به خانه موسیقی برمی گردد.

نوربخش درباره بیمه هنرمندان موسیقی گفت: به دلیل بدهی دولت به تامین اجتماعی یک سال بیمه هنرمندان قطع شده است و لیست هایی که می فرستیم متوقف شده است. از سال گذشته بسیاری پیگیر بودیم و جلسات زیادی داشتیم و خوشبخنامه قرار شده این مسائل مرتفع شود و ظاهرا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد این بدهی را در تعامل با وزارت رفاه حل کرده اند و امیدواریم بیمه هنرمندان را از ماه آینده داشته باشیم.

وی افزود: ممکن است در برخی مسائل، موضوعات را رسانه ای نکنیم ولی نابجا به این متهم می شویم که منفعل عمل می کنیم. ممکن است تشخیص ما این باشد که وقتی بدون هیاهو کارها بهتر پیش می رود و زمانی که ببینیم کارها با تعامل و پیگیری نتیجه ای نمی دهد اعتراض رسانه ای خواهیم داشت که این طور هم بوده. ولی وقتی چیزی رسانه ای نمی شود به این معنی نیست خانه موسیقی بی تفاوت از کنار مسائل گذشته است. کما اینکه هر کنسرتی که در مملکت لغو شده خانه موسیقی آن را پیگیری کرده و برای مثال یک کنسرت در رودسر لغو شد که با استاندار محترم گیلان نامه نگاری کردیم.

نوربخش درباره مساله تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها گفت: از ابتدا که این مساله پیش آمد با جدیت پیگیر آن بودیم تا جایی که من و هیئت مدیره هم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری حضور پیدا کردیم و معترض بودیم؛ چندین جلسه با معاون هنری سازمان و همچنین آقای مرادی داشتم. جدا از اینکه ممکن از تنگناهایی باشد، در بیان دوستان سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود این بود که کلیت موسیقی در فرهنگسرا ها قابل دفاع نبود و همین بهانه تعطیلی کلاسهای موسیقی شد.

وی افزود: ما اسامی تمام کسانی که در فرهنگسرا ها آموزش می دادند را رصد کردیم و اکثر آن افراد کسانی بودند که صلاحیت تدریس در فرهنگسرا ها را نداشتند. در بین این مدرسین کسانی بودند که چندین رشته اعم از موسیقی و چیزهای دیگر را تدریس می کرد و عضو خانه موسیقی هم نبود. چیزی که خودمان در بحث آموزشگاه ها در کل کشور به آن معترض بودیم و هستیم، این است که همه کسانی که تدریس می کنند واجد صلاحیت تدریس نیستند. کسی که می خواهد آموزش دهد باید کارش را بلد باشد چون ممکن است تخریبی بوجود بیاورد که ضرر اش بسیار زیاد باشد. حتی اگر می خواهیم نگاه اوقات فراغتی داشته باشیم هم منکر آن نیستم ولی باید در این بخش کسانی که حداقل استاندارد را دارا هستند در این عرصه فعال باشند.

نوربخش گفت: در نهایت مباحثی که داشتیم به لیستی رسیدیم که آن را تهیه کردیم و افرادی که از آن مدرسین قدیم و اعضای خانه موسیقی بودند را تایید کردیم. کارهای دیگری هم انجام برنامه ریزی کردیم که بطور نمونه مکتب آوازی تهران قرار است بزودی برگزار شود و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تمامی افراد دارای صلاحیت و سبک و مکتب آموزشیدر آنجا هستند و هر روز یکی از آنها تدریس خواهند داشت که بزودی اعلام خواهد شد. در مورد کلاسهای موسیقی مباحثی مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که قرار است دوهفته آینده کلاس های موسیقی در فرهنگسراها برقرار خواهد شد که کیفیت آن قابل قبول خواهد بود.

دوروز پیش در رونمای آلبومی در سازمان فرهنگی هنری حضور داشتم و خبری منعکس شده بود مبنی بر اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری کلاس ها را تعطیل کرده است و مدیرعامل خانه موسیقی هم تشکر کرده است. در اینجا باید بگویم تشکر من از آقای مرادی بخاطر آلبومی بود که در سازمان تهیه شده و هر سازمانی این کار را انجام دهد جای تشکر دارد. در همان روز با معاون هنری سازمان تا عصر برای بحث آموزش موسیقی در فرهنگسراها صحبت داشتم که نتیجه همان بود که اعلام کردم.

در ادامه حمیدرضا نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر صلاحیت داشتن افرادی که در فرهنگسراها تدریس می کردند گفت: مگر در آموزشگاه های آزاد مدرسان کارت تدریس ندارند؟ در آنجا گاهی وضع بسیار بدتر از فرهنگسرا هاست. این کارت تدریس هم از نظر ما اعتباری ندارد. ما در اینجا مکانیزمی داشتیم که بسیار جواب داد و به همین دلیل هم آن را از خانه موسیقی گرفتند. اینجا کسی نمی توانست نفوذ کند چون همه سلایق و سبک ها می نشستند دور هم و کسی نمیتوانست بگوید اگر شاگرد فلانی باشی در این آزمون صلاحیت تدریس قبول می شوی. یکی از اعتراضات جدی ما همین است. در فرهنگسراها هم همینطور است. اگر ما میگوییم موسیقی یک امر جدی است باید پای آن بیاستیم و گرفتار هیاهو نشویم.

نوربخش گفت: معتقدیم هیچ واحد موسیقی در هیچ جای کشور نباید تعطیل شود اینها حضور موسیقی است و ما از حضور موسیقی در هر جایی دفاع می کنیم. هر جایی تابلویی به نام موسیقی بر دیوار میخورد دیگر نباید برداشته شود. ولی درباره کیفیت باید حساس باشیم و مسئولیت داریم. بزرگترین لطمه ای که موسیقی به لحاظ تاریخی متحمل شده است همین نگاه تفنن و تفریح است و موسیقی چوب این نگاه را می خورد. ما وظیفه داریم از موسیقی و آموزش آن دفاع کنیم. اصلا منطقی نیست که آموزش موسیقی از هیچ نهادی از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری حذف شود و اصلا شهرداری ها در تمام جهان نسبت به موسیقی وظیفه دارد و حمایت می کنند ولی باید نگاه کیفی را هم داشته باشیم.

در این نشست نوربخش به برخی مسائلی که خانه موسیقی در یک سال اخیر پیگیر آن بوده از جمله مبحث کپی رایت، فعالیت های شورای مشورتی، برگزاری مستر کلاس ها و کنسرت های تخصصی و ... اشاره کرد و در ادامه به سوالات خبرنگاران که عمده آن در باره تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها بود پاسخ گفت.

کد خبر 280610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha