سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالبات و خواسته‌های هنرمندان و اهالی موسیقی از دولت تدبیر و امید در مراسم جشن چهاردهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران که در میان استقبال با شکوه هنرمندان برگزار شد، مطرح شد.

جشن سیزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی

جشن سیزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی

به گزارش سایت خانه، جشن سیزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی با حضور هنرمندان، مسئولین، اعضای شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) و همچنین جمعی از اعضای خانه موسیقی و علاقمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از فعالیت‌های خانه موسیقی پخش شد و سپس دبیرجشن پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به حضار به ارائه گزارشی از عملکرد خانه موسیقی و همچنین روند برگزاری جشن خانه موسیقی پرداخت.نوربخش در ادامه با اشاره به برگزاری دومین دوره معرفی آلبوم برتر در مورد این بخش توضیحاتی ارائه کرد و ضمن سپاس از اساتیدی که در داوری آثار حضور داشتند گفت: از اساتید بزرگواری که داوری آثار را بر عهده داشتند سپاسگزارم که ساعت‌ها وقت گذاشتند و آثار را دیدند و به قضاوت نشستند.

بر روی عکس کلیک کنیدسپس کلیپی پخش شد که در آن از هنرمندان موسیقی درگذشته یکسال اخیر یادی شده بود و پخش این کلیپ با ابراز احساسات حضار همراه بود.

پس از این سخنان گروه موسیقی "سازینه" به همراه رقص های آئینی به اجرای موسیقی نواحی مختلف ایران پرداختند که همانند جشن های گذشته این بخش مورد استقبال فراوان حضار قرار گرفت. گروه سازینه در ابتدا با شاهنامه خوانی همراه بود و سپس قطعات مقدمه سوار بازی(لکی)، ترانه کدخدا با رقص گیله مدی، گدن دارغا(قشقایی)، های لای(آذری)، چوب بازی(کرمانجی)، آواز حیرانی(کردستان)، هوره (لری بختیاری)، آواز صنم(مازندران) و در انتها موسیقی و رقص جنوب ایران را به اجرا گذاشتند.

پس از اجرای این قطعات چند تن از بزرگان موسیقی نواحی با پخش کلیپی معرفی شدند و سپس محمدرضا شجریان، مصطفی کمال پورتراب و داود گنجه ای روی صحنه حاضر شدند و با اهدای لوح و تندیس خانه موسیقی از غلامرضا آلمه جوقی ( بخشی خراسان شمالی)، عاشیق حسن اسکندری (آذربایجان)، کوروش اسدپور(چهارمحال و بختیاری)، احمد محسن پور(مازندران)، بهرام مهربخش(بوشهر) تقدیر بعمل آمد.

بر روی عکس کلیک کنیدپس از این بخش ژاله صادقیان(مجری مراسم) به قرائت بیانیه خانه موسیقی پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده است:

خانواده بزرگ هنر موسیقی در کشور بیش از هرچیز به احترام، کرامت و شان و اعتبار از دسته رفته خویش می اندیشد و خواستار بازگشت هنر و هنرمند به جایگاه والایی است که استحقاق آن را دارد این جایگاه بارها و بارها از سوی دستگاهها و نهادهای مرتبط و غیر مرتبط با موسیقی مخدوش شده است.

عمر و سرمایه خیل عظیم جوانان و استعدادهای درخشان هنر موسیقی در پیچ و خم های جانفرسای اداری و قوانین نانوشته و اعمال سلیقه های بی ربط و بیکاری و هزاران مانع دیگر در حال نابودی است ؛مسئولان باید در اسرع وقت چاره ای بیندیشند.

بزرگان و موسیقیدانان معمر و پیشکسوت که عمر گرانمایه خود رابرای اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین هزینه کرده اند در ایامی که نیاز به توجه و رسیدگی دارند مغفول واقع شده اند واین نقیصه در بخش موسیقی نواحی و قومی ایران به علت دوری از مرکزمضاعف است.

در ادامه مراسم نوبت به بخش تجلیل از بانوان پیشکسوت رسید. در این بخش علی مرادخانی، حسین علیزاده و شهرام ناظری روی صحنه حاضر شدند و با اهدای لوح تقدیر و تندیس خانه موسیقی از 9 بانوی هنرمند؛ فخری ملک پور( نوازنده پیانو)، گیتی وزیری تبار( نوازنده ویلن)، سوسن اصلانی( نوازنده سنتور)، معصومه مهرعلی( خواننده سنتی)، آذر هاشمی( نوازنده سنتور)، ملیحه سعیدی( نوازنده قانون)، بهناز ذاکری( نوازنده سنتور)، مهرک صفائیه(نوازنده پیانو) و سودابه سالم(مدرس موسیقی کودکان) تقدیر شد. در این مراسم البته سودابه سالم به علت مسافرت حضور نداشت.

بخش اول مراسم جشن خانه موسیقی با نوازندگی دو استعداد برتر نوجوان، ستاره هستی (نوازنده کمانچه) و تارا پیراینده (نوازنده تار) پایان یافت که هنرنمایی این دو کودک بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.

بیان مطالبات جدی اهالی موسیقی از زبان سخنگوی خانه

پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی بخش دوم مراسم آغاز شد. در ابتدای این بخش داریوش پیرنیاکان(دبیر و سخنگوی خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: وقتی به اینجا می آمدم با خودم فکر کردم 14 سال از تاسیس خانه موسیقی می گذرد و هر سال بیانیه ای را نوشتم و خواندم و تقریبا یک تکرار در این بیانه ها وجود داشت. بجز سال قبل که از همه جا فشار آوردند که یک عضو شاخص خانه موسیقی نباید در جشن شرکت کند و ما هم اصرار داشتیم که ایشان باید حضور داشته باشد و در آخر هم نگذاشتند جشن خانه موسیقی را برگزار کنیم.

وی افزود: یادم می آید در دوران ابتدایی همه در انشا هایمان می نوشتیم که بر ما دانش آموزان "واضح و مبرهن است و ..." در کلاس پنجم معلمی سختگیر در عین حال ترسو داشتیم. یک تیتر به ما گفته بود که زمستان را برای انشا بنویسید. من در حالت بچگی پایم را فراتر گذاشتم این موضوع را که "برما دانش آموزان واضح و مبرهن است..." را ننویسم. یک بیت از پدرم شنیده بودم که راجع به زمستان بود "بر لحاف فلک افتاده شکاف/پنبه می بارد از این کهنه لحاف" این را تیتر کردم و در باره زمستان نوشتم ولی همه در باره بدی های زمستان بود. برعکس اینکه من فکر می کردم معلمم به جای تشویق مرا کتک زد. در همین حال در این فکر بودم که معلم می تواند مرا کتک بزند و نگذارد بنویسم اما در ذهن من زمستان همان است.

سخنگوی خانه موسیقی گفت: امروز با خودم گفتم امسال بیانیه نمی خوانم و پایم را فراتر می گذارم و اینکه مسائل و مشکلات موسیقی را باید بیان کنیم. امروز لازم است که مطلب را بگوییم و آن زمستانی که 34 سال بر موسیقی می گذرد و ما با تمام وجود آن را احساس می کنیم را بیان کنیم. همه اش خوبی و زیبایی ها نیست.

پیرنیاکان گفت: من خیلی دوست داشتم آقای جنتی امروز اینجا بود، آقای مرادخانی دوست و عزیز ما است و همیشه با ما بوده و خواهد بود ولی تنها آقای مرادخانی نیست.

وی افزود: وزارت ارشاد مجوز کنسرتی را صادر می کند ولی در یک استان ، مدیر کل همان وزارت ارشاد می گوید نمی گذارم کنسرت برگزار شود. یک آقایی می گوید در 120 کیلومتری فلان شهر نمی گذارم کنسرت برگزار شود. هنرستان و دانشکده موسیقی در کشور باز است ولی این همه جوان باید کجا کار کنند؟ ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را از بین می برند. هیچ گروه موسیقی نمی تواند پا بر جا باشد برای اینکه اقتصاد موسیقی صفر است و پشتیبانی از موسیقی نمی شود.

سخنگوی خانه موسیقی گفت: مطلب مهمتر این است که مارا هنوز به رسمیت نمی شناسند. جشن خانه موسیقی برگزار می کنیم اما موسیقی را به رسمیت نمی شناسند. وقتی از هنرهای دیگر صحبت می کنند می گویند "سینما، تاتر، تجسمی و غیره" موسیقی باید به رسمیت شناخته شود. یعنی در تلویزیون این مملکت هنوز ساز را نشان نمی دهند و هنوز موسیقی را حرام می دانند. هنوز بعد از 34 سال در تلویزیون ساز را نشان نمی دهند و موسیقی یک برنامه مستقل برای خودش ندارد که با شناسنامه پخش شود.

پیرنیاکان افزود: باید امروز فقها به ما هنرمندان که این همه جفا شده است جواب دهند. کجا نوشته شده موسیقی حرام است؟ دکتر شریعتی می گوید هیچ سند و آیه و روایتی وجود ندارد که موسیقی را حرام کرده باشد بلکه موسیقی در حد سمفونی شاهکار است.

وی گفت: در فقه شیعه اجتهاد به این دلیل بوجود آمده که مسائل روز را با شرع تبیین کند. فقها باید برای اینها جوابگو باشند. نمی شود این خیل عظیم جمعیتی که به غیر از موزیسین ها به موسیقی گوش می کنند را ندیده بگیریم. الان موضوعیت ندارد که ساکت باشیم و جوابی نشنویم. از یکی از عزیزان نقل می کنند که از آیت الله نائینی پرسیدند کدام صدا حرام است، گفت صدایی که از خوردن کفگیر به ته دیگ همسایه بینوا و یتیم به گوش برسد. فقط این صدا حرام است. امروز فقها باید بگویند با چه دلیلی موسیقی حرام است.

سخنگوی خانه موسیقی گفت: یکی از خواسته های مهم خانه موسیقی این است که صدای بانوان باید پخش شود. نیمی از جمعیت موزیسین ها بانوان هستند دوستان بزرگی مانند آقای شجریان اینجا هستند و می دانند بانوانی بسیار در آواز ورزیده هستند. اینها کی باید بخوانند؟ خواست ما این است.

وی افزود: من می دانم همه دوستان من در خانه موسیقی و همه عزیزان یک دل و یک صدا اینها را می خواهیم. مجوز ها، سالن کنسرت، نشان دادن سازها و همه اینها درخواست هایی است که از مسئولین داریم. به قول حافظ "شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی/ مردی از خویشت برون آید و کاری بکند" آیا این مردانگی وجود دارد؟

این نوازنده تار و سه تار گفت: هر کسی در جایی که مسئولیت دارد می تواند تاثیر گذار باشد. مسئولیت ما حفظ و اشاعه و نگهداری موسیقی است. من نمی توانم چشمم را به روی زمستان ببندم. در این هشت سال گذشته زمستان بوده و کاری نمی توانستیم بکنیم. در چند شهرستان کنسرت مرا لغو کردند و گفتند دانشگاه یک جای فرهنگی است. دولت باید اینها را پاسخ دهد.

پیرنیاکان در پایان سخنانش تاکید کرد: نیاز به سالن داریم. در مجوز کنسرت ها کسی نباید دخالت کند. وقتی وزارت ارشاد مجوری می دهد باید از این مجوز پشتیبانی کند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی باید احیا شود.

سخنان پیرنیاکان در حالی پایان یافت که هنرمندان، علاقمندان و اعضای خانه موسیقی حاضر در سالن چندین بار، با تشویق های پیاپی سخنان وی را تایید کردند.

سپس گروه "سپید و سیاه" به سرپرستی پیمان میرآقاسی و با آواز وحید تاج به روی صحنه رفت و قطعات اندیشه مجنون، دشت بیداری و رهرو عشق را اجرا کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

در ادامه مراسم کلیپی درباره رحیم معینی کرمانشاهی پخش شد ولی این شاعر و ترانه سرای پیشکسوت نتوانست در مراسم حاضر شود و لوح و تندیس خانه موسیقی را افشین یداللهی به نمایندگی از ایشان دریافت کرد.

سپس یک کلیپ درباره فرهنگ شریف پخش شد که در آن چند تن از هنرمندان درباره شخصیت هنری این استاد موسیقی صحبت کردند و در ادامه با حضور محمدرضا شجریان، دکتر ایرج فاضل و هوشنگ ظریف تندیس و لوح خانه موسیقی به فرهنگ شریف اهدا شد و از این هنرمند گرانقدر تجلیل بعمل آمد.

در بخش تقدیر از آقایان پیشکسوت موسیقی نیز با اهدای لوح تقدیر و تندیس از نصراله ناصح پور( خواننده سنتی)، یوسف پوریا( سازنده ساز)، منوچهر ریاحی( صدابردار)، ارسلان کامکار( نوازنده ویلن)،غلامرضا ترابی(ناشر پیشکسوت موسیقی) تقدیر شد.

پس از این بخش نوبت به معرفی آلبوم برتر سال شد. در این قسمت از برنامه فریدون شهبازیان، نماینده هیئت داوران پشت تریبون قرار گرفت و متنی را قرائت نمود. در بخشی از سخنان شهبازیان آمده است:

باید توجه شما را به نکته ای جلب کنم که بسیاری از پژوهشگران از آن غفلت کردند و آن موقعیت موسیقی و موسیقی در موقعیت است. موقعیتی که در سه دهه اخیر و سال های قبل از انقلاب نادیده گرفته شده زیرا تمام حوصله بزرگان موسیقی به جای پژوهش در این زمینه صرف تاریخ موسیقی شده است و از جغرافیای موسیقی غافل ماندند. بیگمان تاثیر موسیقی در افکار و علائق مردم یکی از جنبه های مهم موقعیت موسیقی است.

آیا ما در حال حفظ اصالت و والای موسیقی گام برمی ‌داریم یا برای سرگرمی مردم از بار ارزش‌های موسیقی می ‌کاهیم؟ باید بگویم قبل از این سه دهه انواع موسیقی با هم تداخل نیافته بود. موسیقی بازاری جای خودش را داشت و موسیقی هنری ممتاز جایگاه خود را داشت. ولی دی این سالهای انواع موسیقی غربی، از کلاسیک گرفته تا الکترونیک به خورد خلاقیق داده می شود و هیچ مرجع و نهاد با صلاحیتی نیست که بتواند از این تداخل حتی به قیمت حفظ موشیقی جلوگیری کند.

البته این همه فقط باید به عهده خود موسیقی دانان باشد و لاغیر. این موسیقی اگر به همین روال ادامه موجب سردرگمی فرهنگی و تنزل سلیقه و گوش موسیقی مردم خواهد شد. در این میان تهیه کنندگان و ناشران موسیقی نیز به انگیزه موقعیت ها و امکاناتی که در اختیار دارند پا روی ارزش های محتوایی موسیقی می گذارند.

پس از این سخنان آلبوم های برتر موسیقی در دوبخش سنتی و کلاسیک ارکسترال معرفی شدند و تقی ضرابی، فریدون شهبازیان، شهران ناظری، هوشنگ کامکار عباس خوشدل و بزرگ لشگری روی صحنه حاضر شدند و جوایز برگزیدگان را اهدا کردند.

برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند:

  • آلبوم سنتی

آلبوم "آبروی آب" به آهنگسازی شاهین شهبازی و خوانندگی بامداد فلاحتی از نشر حوزه هنری به عنوان آلبوم برتر معرفی شد که جایزه این بخش به پیروز ارجمند(مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری) اهدا گردید.

  • آلبوم کلاسیک-ارکسترال

هیئت داوران در این بخش ضمن تقدیر از محمدرضا درویشی برای آلبوم "گزیده آثار سینما و تاتر"، آلبوم "مونودیزم" به آهنگسازی سید مهدی حسینی و آلبوم "به زمین و آفتاب" به آهنگسازی محمدسعید شریفیان را بطور مشترک به عنوان آلبوم برگزیده در این بخش معرفی کردند و جوایز این بخش به آهنگسازان اهدا شد.

داوران بخش سنتی هوشنگ ظریف، فریدون شهبازیان،عباس خوشدل، شهرام ناظری و حسین علیزاده و در بخش کلاسیک ارکسترال تقی ضرابی، هوشنگ کامکار، فردین خلعتبری و امیر مهیار تفرشی بودند.

پایانبخش جشن چهاردهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی اجرای ارکستر سازهای بادی بود. این ارکستر سه قطعه singTsing، bomba و Caravan را اجرا کردند که با استقبال حضار مواجه شد.

کد خبر 235184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز