سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست خبری خانه موسیقی ایران صبح یکشنبه با حضور حمیدرضا نوربخش، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل در پاسخ به منتقدان عملکرد این نهاد صنفی درمحل خانه موسیقی برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران حمیدرضا نوربخش ابتدا با اشاره به عدم حضور داریوش پیرنیاکان در این جلسه گفت: ما سفری به خارج از کشور داشتیم که بامداد دیروز به تهران رسیدیم که به واسطه عدم حضور پیرنیاکان در این مدت ، امروز در دانشگاه امر مهمی پیش آمده بود که قانونا حضور ایشان الزامی بود. به همین دلیل عذرخواهی کردند که نتوانستند در جلسه حضور پیدا کنند.

وی افزود: از سال گذشته که ما مجموعه فعالیت هایمان را سامان دادیم و عملکرد قابل توجهی در اتفاقات موسیقی داشتیم از جمله بحث لغو کنسرت ها، بیانیه خانه موسیقی، کمپین حمایت از موسیقی و اجماع همه هنرمندان و ... ساز و کارمان داشت به سمت مناسب و رخ دادن اتفاقات خوبی در موسیقی پیش می رفت. که یک دفعه مسئله عجیب و غریبی با عنوان نقد 15 ساله خانه موسیقی پیش آمد. گویا عده ای تازه از خواب بیدار می شوند تا 15 سال عملکرد خانه را نقد کنند.

مدیر عامل خانه موسیقی بیان داشت: اگر نقد درباره یک مقطع زمانی باشد می گوییم منصفانه است و می شود از آن استقبال کرد؛ اما نقد 15 ساله ناملموس است و نشان از یک جریان هایی دارد که گویا اینها از اتفاقاتی که در خانه موسیقی می افتد خوشنود نیستند. متاسفانه ممکن است بعضی دوستان از روی عدم آگاهی و دلسوزی به این جریان بپیوندند که باید اتفاقات برای آنها روشن باشد.

وی ادامه داد: من فکر می کنم در ماههای اخیر خانه موسیقی عملکرد قابل دفاعی داشته و در تمام مسائل وارد شده به گونه ای که در جاهایی که باید اعتراض می کرده از جمله لغو کنسرتها بیانیه داده که البته باعث ناراحتی برخی ها هم شده. بخش حقوقی ما به شدت پیگیر این مسئله است که وقتی کنسرتی لغو شد چه کسانی باید جوابگوی ضرر و زیان مادی باشند که این کار غیر از فریاد زدن نیاز به ساز و کار قانونی دارد که همه این ساز و کارها را ما داریم پیگیری می کنیم آنوقت یکی می آید و می گوید خانه موسیقی چه کار می کند؟ وقتی رئیس جمهور آنگونه صحبت می کند و وزارت ارشاد اعلام می کند کاری نمی تواند انجام دهد از ما به عنوان خانه موسیقی چه توقعی وجود دارد.

مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لغو جلسه نقد گفتمان ضرب اصول گفت: با اعلام تشکیل جلسه ضرب اصول من تماسی با مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری داشتم و اعلام کردم نماینده خانه موسیقی هم می خواهد در این جلسه حضور داشته باشد. آنها موافقت کردند و گفتند با برگزار کنندگان صحبت می کنیم و تاریخ عوض می شود. من در پاسخ گفتم هر جور خودتان دوست دارید عمل کنید. اما باز هم یک هجمه ای به راه افتاد که خانه موسیقی چه کرده؟

ولی همه ماجرا همین بود که ما انجام دادیم. حتی با یکی از برگزار کنندگان صحبت کردم که باز هم جلسه مشترک بگزاریم ولی گفتند بعضی دوستان حاضر به این جلسه مشترک نیستند. اگر شبهه ای در کار نیست به چه دلیل می گویند حاضر نیستیم طرف مقابلمان حضور داشته باشد.

نوربخش در ادامه این نشست با اشاره به سخنان ساسان فاطمی در اولین جلسه گفتمان ضرب اصول بیان داشت: ایشان که متفکر قرن بیست و یکم هستند گفته اند هیچ آدم غیر دموکراتی حق ندارد از مواهب دموکراتیک استفاده کند. که به عقیده من دیکتاتورترین دیکتاتورهای عالم هم اینطور حرف نزده اند. ما از برگزار کنندگان درخواست فایل صوتی برنامه را داشتیم ولی آنها گفتند فایل صوتی نداریم. وقتی تمام این موارد را کنار هم قرار دهیم می بینیم همه چیز حکایت از یک جریان سازماندهی شده ای دارد که از یک چیزهایی ناراحت هستند و دنبال کار موسیقی نیستند. این اتفاق زمانی می افتد که ما بیش از همیشه نیاز به همدلی داریم و زیبنده نیست اینچنین به یک نهاد بپردازیم آن هم به شکل واهی. اینها نه درست است و نه سندیت دارد. آمارهای غلط دادن و با عصبیت و احساسی به یک نهاد و استادان زحمت کش مملکت بتازیم چه چیزی را به دست می آوریم؟ آیا با همگرایی نمی توانیم به خواسته هایمان بپردازیم و برسیم؟

وی در ادامه به موضوع تغییر اساسنامه خانه موسیقی اشاره کرد و افزود: درست است که ساز و کار باید دموکراتیک باشد و مشکلات اساسنامه حل شود ولی اینکه به همه چیزهای کوچک در اساسنامه ایراد بگیریم آیا همه مشکلات موسیقی ما همینها است و حل می شود؟اساسنامه ما زمانی که از مجمعی می گذرد تا در دبیرخانه موسسات فرهنگی وزارت ارشاد تایید شود و نامه ثبت شرکت ها را بگیرد پروسه ای را می طلبد که کوتاه هم نیست. ما در زمانی که این مسائل را پی گرفتیم که کمترین تعامل را با دولت و ارشاد داشتیم. یک بندی در آن دوره ارشاد در اساسنامه گذاشته شده بود که خانه موسیقی نهادی است مستقل که با قوانین وزارت ارشاد فعالیت می کند اما ارشاد اجازه انحلال آن را ندارد. البته می تواند جلوی فعالیت را بگیرد ولی نمی تواند منحل کند. اما بعدها یک بندی گذاشته شده بود که شما اجازه انحلال را به دولت می دهید.

وی اظهار کرد: دوستان ما در شورای عالی و هیئت مدیره نظرشان بر این بود که ما نباید این کار را انجام دهیم. بر این اساس هر بخشی از اساسنامه اگر تغییر می کرد حتما باید این بند اجباری اضافه می شد و از آنجایی که نمی خواستیم زیر بار این اجبار برویم تا مدتها بندها را در اساسنامه تغییر ندادیم. هم اکنون این تغییرات انجام شده و منتظریم سازمان ثبت شرکتها اساسنامه تایید شده را در اختیار ما قرار دهد ولی تا رسیدن به آن اساسنامه جدید ما همان اساسنامه قدیم را در سایت منتشر کرده ایم. انگ زدن کار درستی نیست. کجای این مسئله ایراد داشته که آقایان این را گفته اند؟ باید انصاف داشته باشیم و به این شیوه انگ زدن کار درستی نیست.

نوربخش در بخش دیگری از این نشست درباره مسئله شورای عالی خانه موسیقی گفت: روز اولی که اساسنامه نوشته شده عنوان کرده اند دوره هیئت مدیره دو سال و شورای عالی سه سال است. که حتما در همان سالهای اول توجیهی برای این امر وجود داشته. بعدها که هیئت مدیره 4 ساله شد تصمیم گرفته شد شورای عالی نیز معادل هیئت مدیره باشد تا بتواند در کنار هم متناسب با هم کارها را پیش ببرند. به همین دلیل زمان شورای عالی نیز 4 ساله شد. این نکته را باید در نظر گرفت که شورای عالی سمت اجرایی ندارند بلکه ناظران و مشاوران ما هستند.

وی درباره دستمزد هیئت مدیره خانه موسیقی نیز با بیان اینکه حرف های بی اساسی در این باره عنوان شده بیان داشت. یک کارمند دولت چقدر حقوق می گیرد؟ مدیر هم به نسبت کارمند چقدر حقوق می گیرد؟ ما هم به همان نسبت حقوق می گیریم.

مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص خرید ملک جدیدی برای این نهاد صنفی گفت: ما یک ساختمان عاریتی در خیابان صبا جنوبی داشتیم که در شان رفت و آمد هنرمندان به آنجا نبود. در این ساختمان هر ساله شهرداری منطقه 11 به ما اخطار تخلیه می داد بر این اساس تصمیم گرفتیم دو ساختمان را با هم تجمیع کنیم و به جای بزرگتری برویم به همین خاطر ملک کنونی ساختمان خانه موسیقی را تقریبا 7 - 8 میلیارد فروختیم و ساختمان بزرگتری در ضلع شمالی میدان فاطمی به همین قیمت خریداری کردیم.

وی ادامه داد: دوستان گفته اند که ما ملک خریدیم ؛ ما ملک بخریم مگر اثر پدرمان است ؛ متعلق به خانه موسیقی است که باید افتخارمان باشد.

این عضو هیئت مدیره خانه موسیقی درباره تشکیل کانون صدابرداران در یک سال و نیم گذشته بیان داشت: کانون صدابرداران با کدام مجمع تشکیل شده؟ هیئت مدیره اش چه کسانی هستند؟ با چه کسانی جلسه می گذاشتند؟ این کانون فقط تشکیلش تصویب شده. همان طور که سال گذشته کانون خوانندگان موسیقی پاپ را تصویب کردیم. از طرفی گفته اند کانون سازندگان ساز را تعلیق کرده ایم. متاسفانه این کانون دچار مواردی شده که دوست نداریم وارد آن شویم اما مجبور به صحبت کردنمان می کنند. این کانون تخلفات عدیده ای داشته که طبق اساسنامه ما یک شورای داوری داریم که نظر این شورا لازم الاجرا است. در خصوص کانون ساز سازان این شورا گفت فلان عضو متخلف است و باید از اینجا خارج شود. از آنجایی که زیر بار حکم داوری نرفتند ما مجبور شدیم کل هیئت مدیره را کنار بگذاریم. این کانون منحل نشده و کارش جریان دارد و روند صنفی و عضو گیری هایش نیز در حال انجام است.

نوربخش در بخش دیگری از این نشست در مورد مسئله انتشار کتاب داریوش پیرنیاکان و اتفاقات پیرامونی آن و عملکرد منفعلانه خانه موسیقی نیز گفت: این موضوع ربطی به هیئت مدیره خانه موسیقی ندارد. همانطور که عملکرد من نیز در خارج از این مجموعه به خانه موسیقی مربوط نمی شود. این موضوع باید در دانشگاه حل می شد و در همه مجامع بی گناهی ایشان نیز ثابت شده است.

مدیر عامل خانه موسیقی در پاسخ به ورود خانه موسیقی به مسائل سیاسی بر خلاف اساسنامه اش و حمایت از قالیباف در زمان انتخابات ریاست جمهوری گفت: این ربطی به صنف و نهاد ندارد چرا که برخی از اعضای خانه شخصا حمایت کردند. در یک مقطعی همه بلاتکلیف بودند و گفتند نمی خواهیم بلای گذشته سرمان بیاید و از قالیباف حمایت کردند. ما به هیچ عنوان کار سیاسی نکردیم چرا که مسئله یک مسئله ملی بوده نه سیاسی. هر چند که شخصا می توانیم هر کاری بکنیم.

در ادامه این نشست نوربخش در پاسخ به سخنان کامبیز روشن روان در گفتمان ضرب اصول در خصوص تعطیلی شعبات خانه موسیقی در شهرستانها گفت: تمام شعبات خانه موسیقی غیرقانونی بوده چرا که به یک آموزشگاه موسیقی در شهری اجازه داده بودند خانه موسیقی شود. آیا شما بودید تعطیل نمی کردید؟ این تخلف آشکار است و به این دلیل شعبات منحل شد.

وی با اشاره به عدم نظارت خانه موسیقی بر آموزشگاه ها نیز افزود: از اواخر دولت نهم آموزشگاه ها از خانه موسیقی گرفته شد. ما اعتراض کردیم که متاسفانه اتفاقی نیفتاد اما خوشبختانه از یک ماه دیگر کار کارشناسی آموزشگاه ها به خانه موسیقی باز می گردد.

مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص اتهامات وارد شده به روند فعالیت تعاونی مسکن خانه موسیقی اظهار داشت: تعاونی مسکن جزء شفاف ترین و سهو ترین موضوعاتی است که نمی دانم چرا اینطور به آن پرداخته شده است. تعاونی مسکن تشکلی است که همه چیزش جداست و ربطی به خانه از نظر تشکیلاتی ندارد. ما یک پروژه ای را در اشتراک با انجمن صنفی روزنامه نگاران با حضور آقای مختاباد تشکیل دادیم. آنها زمینی آوردند و ما هم شریک شدیم که قراردادش هم از نوع تیپ تعاون است. دوستان همه امضاء کردند و در ابتدای امر قرار بود در کمتر از دو سال واحدها با یک مبلغ مشخص تحویل داده شود. قانون تعاونی این است که هر عضوی که سر موعد مقرر پول ندهد به آن اخطار داده می شود و این اخطار تا سه بار تکرار می شود. متاسفانه دوستان هنرمند در روند انجام کار پول ندادند و پروسه طولانی شد. طولانی شدن این روند با ورود تحریم های شدید و افزایش قیمت دلار و افزایش همه چیز همراه شد به گونه ای که 30 درصد به قرارداد تعاونی اضافه شد. اما متاسفانه اعضای خانه موسیقی گفتند ما یک ریال بیشتر نمی دهیم. داوری اتاق تعاون حکم داد و آقایان قبول نکردند. در کجای این مملکت آپارتمان متری 850 هزار تومان بدهند و بگویند اینجا اختلاس هم شده؟

وی افزود: 43 نفر آپارتمان هایشان را تحویل گرفتند و بقیه که پول ندادند اخراج شدند و ما نیز بقیه پروژه را واگذار کردیم. افراد اخراج شده خودشان باید از مراجع قضایی اقدام کنند تا در نهایت پولشان به صندوق دولت و سپس به حسابشان واریز شود.

نوربخش در خصوص عدم تغییر اعضای خانه موسیقی نیز گفت: این اعضا در مجمع عمومی رای می آورند و مورد قبول افراد حاضر در مجمع بوده اند. اینجا همه چیز انتخابی است نه انتصابی. و هیئت مدیره کارش سیاست گذاری است نه اجرایی.

نوربخش در پایان این نشست با بیان اینکه ما جلسه مشترکی با گفتمان ضرب اصول نخواهیم داشت افزود: حرف‌های جلسه اول مهم نبوده و همه واهی بود. ما جلسه مشترکی نخواهیم داشت چرا که از ابتدا مشترک برگزار نشد.

کد خبر 298096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha