یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

محمدعلی مهتدی : درباره بروز تقابل میان اسرائیل و آمریکا در روزهای اخیر باید به ۲مسئله اساسی توجه داشت. نخست نوع روابط آمریکا و اسرائیل است یعنی آمریکا به‌عنوان یک قدرت بزرگ بین‌المللی و اسرائیل به‌عنوان موجودیتی که غرب آن را در خاورمیانه برای تحقق هدف‌های خود ایجاد کرد.

محمدعلی مهتدی

دوم رابطه حزب ليكود اسرائيل و در رأس آن بنيامين نتانياهو با دولت باراك اوباما در آمريكاست. اين بخش دوم كمي ريزتر است و اختلافات حال حاضر بيشتر در اين لايه و چارچوب تحليل مي‌شود. يعني اوباما برنامه‌ها و سياست‌هايي را در سطح خاورميانه اجرا و دنبال مي‌كند كه درباره آنها با دولت نتانياهو اختلاف نظر دارد.

ازاين‌رو، ديده مي‌شود كه حملات دوطرف، يا از جانب نتانياهو به دولت اوباماست يا از طرف آمريكايي‌ها، رسانه‌ها و سخنگوهاي آنان به شخص نتانياهوست و نه به اسرائيل؛ زيرا اسرائيل در آمريكا لابي قدرتمندي دارد و از طريق ايپك، و كنگره به‌ويژه جمهوريخواهان و نومحافظه‌كاران و نيز از طريق محافل مالي و بانك‌ها و جريان‌هاي اصلي رسانه‌اي جهاني در آمريكا نفوذ دارد. مهم‌ترين محور اختلافات نتانياهو و اوباما مربوط به مذاكرات هسته‌اي ايران و آمريكاست. نتانياهو همواره آمريكا را تشويق مي‌كرده تا برخوردي نظامي با ايران داشته باشد اما آمريكا از اين مسئله پرهيز مي‌كند.

نتانياهو به‌شدت مخالف هرنوع تفاهمي است. اما آمريكايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه بخواهند يا نخواهند ايران به دانش هسته‌اي دست‌يافته و اين امر را نمي‌توان متوقف كرد. اما به‌نظر مي‌رسد اقدامات نتانياهو بيشتر جنبه رجزخواني و تحركات انتخاباتي دارد باتوجه به راي‌گيري حساس پارلماني كه در روزهاي آينده در سرزمين‌هاي اشغالي برگزار خواهد شد به‌ويژه كه نظرسنجي‌ها نشان‌مي‌دهد كه گرچه ليكود بيشتر از ديگر احزاب به كرسي‌هايي دست‌خواهد يافت اما اين تعداد كرسي‌ها كمتر از انتخابات قبلي است و ليكود با ضعف بسيار وارد ائتلاف با بقيه جريان‌ها براي تشكيل دولت ائتلافي خواهد شد.

در خود سرزمين‌هاي اشغالي حمله به سياست‌هاي نتانياهو زياد است و روزنامه‌هاي چپگرا به‌ويژه روزنامه هاآرتض روي اين نكته تأكيد دارند كه اسرائيل بدون آمريكا نمي‌تواند ادامه حيات داشته باشد و اساسا نطق آتي نتانياهو و ديگر سياست‌هاي وي به روابط آمريكا و اسرائيل لطمه خواهد زد. بنابراين مي‌توان گفت كه اين رويارويي موقت بوده و بيشتر به انتخابات پارلماني آينده اسرائيل بازمي‌گردد. اما اين اتفاقات پيامدهايي هم دارد ازجمله روشن شدن اشتباه بودن سياست‌هاي نتانياهو در سال‌هاي اخير. مائير داگان، رئيس سابق موساد اخيرا گفته است، اقدامات گذشته يا آتي نتانياهو چه درباره آمريكا و چه درباره ايران خطرهاي وجودي براي اسرائيل پديده آورده است.

  • كارشناس مسائل خاورميانه

 

کد خبر 288669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha