همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی اگزماینر در گزارشی نوشت که باراک اوباما قصد دارد با اقداماتی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره انتقام بگیرد.

نتانیاهو اوباما

به گزارش ايرنا، به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، اوباما قصد دارد از نتانیاهو به دلیل سخنرانی آتی در کنگره انتقام بگیرد و مهم ترین اقدام در این زمینه بی‌توجهی دولت آمریکا به نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) خواهد بود.

بنابراین گزارش، معمولا مقامات بلندپایه آمریکایی در نشست آیپک حاضر می‌شوند و سخنرانی می‌کنند. اوباما، جو بایدن معاون رئیس جمهوری و جان کری وزیر امور خارجه امریکا سابقه سخنرانی را در این نشست دارند اما در سال جاری تونی بلینکن قائم مقام وزارت خارجه و جک لیو معاون وزیر دارایی آمریکا و مهم‌ترین مقام یهودی در دولت آمریکا در این نشست حاضر می‌شوند.

از این گذشته دموکرات‌های کنگره نیز از اوباما حمایت کرده و تاکنون 40 نفر از آنان گفته‌اند که در نشست شرکت نخواهند کرد. بایدن و کری نیز در کنگره نیستند.

اوباما همچنین قصد دارد در مصاحبه‌ای که همزمان با حضور نتانیاهو در امریکا انجام می‌شود، با سخنان نتانیاهو مخالفت کند. این مصاحبه قرار است با رسانه‌ای مهم انجام شود که نام آن هنوز اعلام نشده اما خبرنگار به طور یقین چهره شناخته شده‌ای خواهد بود.

از این گذشته مشاوران امنیت ملی ارشد اوباما با حضور پررنگ رسانه‌ای در شبکه‌های خبری با این اقدام نتانیاهو مقابله می‌کنند.

از سوی دیگر دو تن از نامزدهای مهم جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2016، یعنی جب بوش و تد کروز نسبت به این اقدام اوباما نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند.

با آنکه رابطه نتانیاهو و اوباما هرگز عمیق نبوده است، از زمانی که نتانیاهو دعوت جان بوینر رئیس مجلس نمایندگان را برای سخنرانی در کنگره بدون اطلاع اوباما پذیرفت، رابطه به شدت تیره شده است. حتی پیش از این نیز اوباما برای جلوگیری از انتخاب مجدد نتانیاهو در روند انتخابات اسرائیل دخالت می‌کرد.

نتانیاهو که ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل می‌داند، می‌خواهد مذاکرات جاری را بین ایران و 1+5 بی‌نتیجه سازد.

این گزارش همچنین به انتقادات بیشتر مقامات دولت آمریکا از جمله 'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید که گفته بود (اسرائیل) اطلاعات را ناقص و گزینشی منتشر می‌کند، اشاره دارد.

این در حالی است که نتانیاهو گفته از مفاد توافق مطلع است و می‌داند این توافقی بد است.

کد خبر 287946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha