به موازات بالاگرفتن تنش‌ها در واکنش به کشتن وزیری فلسطینی به‌دست نظامیان رژیم صهیونیستی، در عرصه بین‌المللی هم کشمکش‌ها میان فلسطینیان و آمریکا درباره پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری‌های اسرائیل درگرفت تا یک‌بار دیگر آمریکا هدف تعریف‌شده خود برای حل مسئله فلسطین را نقض نماید.

کرانه باختری طی روزهای گذشته شاهد درگیری‌های گسترده میان فلسطینی‌ها و نظامیان صهیونیست بوده است.

‫همزمان، موج به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين باز هم ادامه يافت و در ايرلند و پرتغال پارلمان‌ها فلسطين را به‌عنوان كشور مستقل به رسميت شناختند.به نوشته روزنامه فلسطيني اليوم، سازمان ملل و اتحاديه اروپا خواستار انجام تحقيقات درباره قتل زياد ابوعين وزير فلسطيني امور شهرك‌سازي‌ها به‌دست نظاميان رژيم صهيونيستي شدند. بان‌كي مون دبيركل سازمان‌ملل اين رژيم را به انجام تحقيقاتي فوري و بي‌طرفانه درباره علل و كيفيت قتل اين وزير فراخواند. زياد ابوعين در جريان طرح كاشت درختان زيتون در منطقه ترمسعيا شمال رام‌الله و به‌دست نظاميان صهيونيست به شهادت رسيد.

همزمان اعتراضات گسترده‌اي در كرانه باختري در اعتراض به قتل اين وزير فلسطيني درگرفت. اعتراضاتي كه در اردوگاه الجلزون در نزديكي رام‌الله درگرفت با حمله‌ نيروهاي رژيم صهيونيستي مواجه شد. در اين بين نوجواني 14ساله از ناحيه سر زخمي شد. اما علاوه بر رام‌الله، مناطق شمالي و جنوبي كرانه باختري از نابلس در شمال تا الخليل و بيت لحم در جنوب صحنه تظاهرات بود. در يكي از مناطق بيت‌لحم فردي 45ساله در منطقه عقبه حفنه زخمي شد. در شهر يافا در اراضي 48هم يك نوجوان فلسطيني به‌دست فردي ناشناس با سلاح سرد زخمي شد. در الخليل در جنوب كرانه باختري هم نوجواني زخمي شد كه حال وي وخيم گزارش شده است.

به موازات اين رويداد، دستگاه ديپلماسي آمريكا از روز چهارشنبه وارد عمل شد و براي منع تلاش‌هاي فلسطينيان عليه اسرائيل در عرصه بين‌الملل، ‌جان كري امروز يكشنبه وارد رم در ايتاليا مي‌شود تا با بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ديدار كند. جين ساكي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا محور اين ديدار را تحولات جاري در اراضي اشغالي و كرانه باختري دانست.
اما كري پيش از سفر به رم، به تماسي تلفني با محمود‌عباس رئيس تشكيلات خودگردان بسنده و درباره قتل اين وزير فلسطيني ابراز تأسف كرد. ايالات متحده از معدود كشورهايي بود كه قتل اين وزير فلسطيني را محكوم نكرد و صرفا خواستار انجام تحقيقات دراين باره شد.

كري اما علاوه بر ديدار با نتانياهو قرار است با شماري از وزراي خارجه اتحاديه اروپا درباره تحولات فلسطين رايزني نمايد. هنوز شمار و نام اين وزيران مشخص نشده است. اما محور اين ديدار ايجاد اجماعي اروپايي درباره پيش‌نويس قطعنامه فرانسه درباره فلسطين در شوراي امنيت است.

كري همچنين قرار است در هفته جاري با شماري از وزراي عرب در پاريس و لندن ديدار كند. محور اين ديدار همچون رويكردهاي سابق آمريكا تلاش براي توقف تلاش كشورهاي عربي به‌منظور ارائه پيش‌نويس پايان اشغالگري‌هاي اسرائيل، به شوراي امنيت است. كري اما هيچ راه‌حل جايگزيني ارائه نداده است و برخلاف وعده‌هاي دولت آمريكا، با گذشت 7سال از رياست‌جمهوري اوباما راه‌حلي براي چالش فلسطين و اسرائيل به‌دست نداده است بلكه در تلاش براي بستن راه پايان دادن به اشغالگري‌ها نيز هست.
در آخرين نشست وزراي خارجه اتحاديه عرب مقرر شد پيش‌نويس قطعنامه‌اي به شوراي امنيت ارائه شود كه براساس آن، اشغالگري‌هاي اسرائيل طي 3سال پايان مي‌يابد و اين رژيم بايد به مرزهاي 1967باز‌گردد.

قرار است اردن اين پيش‌نويس را به نمايندگي از كشورهاي عربي به شوراي امنيت تحويل نمايد. كشورهاي عربي مي‌كوشند تا پيش از تعطيلات پايان سال ميلادي اين موضوع را در شوراي امنيت نهايي سازند اما به موازات اين تلاش‌ها، كشمكش‌ها ميان آمريكا و كشورهاي عربي به‌منظور مهار اين قطعنامه آغاز شده و قرار است جان كري در ديدار با وزراي خارجه عرب در فرانسه و انگليس‌، آنان را از روي‌آوري به شوراي امنيت بازدارد. كري همچنين اميدوار است ضمن ديدار با وزراي خارجه اتحاديه اروپا، موج به راه افتاده براي به رسميت شناختن فلسطين را متوقف كرده و اجماعي را ميان آنان درباره پيش‌نويس قطعنامه فرانسه به‌وجود آورد. علاوه بر فرانسه، انگليس و آلمان هم از طرفداران اين قطعنامه‌اند.

‌فرانسه در حال تلاش براي تهيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي در شوراي امنيت است كه فلسطينيان آن را تحكيم يهوديت اسرائيل و در نتيجه اخراج فلسطينيان از سرزمين مادري‌شان مي‌دانند. فلسطينيان اين پيش‌نويس را دور زدن پيش‌نويس خودشان براي پايان دادن به 65سال اشغالگري اسرائيل مي‌دانند و مي‌گويند كه ملاحظات فراواني درباره آن دارند. محور پيش‌نويس قطعنامه فرانسه ازسرگيري مذاكرات ميان دوطرف با سقف زماني 2ساله به جاي پيس‌نويس عربي فلسطيني در شوراي امنيت است.

همزمان، ديروز هم موج به رسميت شناختن فلسطين در مقام كشوري مستقل در اتحاديه اروپا ادامه يافت و پس از انگلستان، فرانسه و اسپانيا، اين بار پارلمان‌هاي 2كشور پرتغال و ايرلند فلسطين را به رسميت شناختند. هرچند كه اين به رسميت شناختن‌ها جنبه‌اي نمادين و سمبليك دارد، اما حركتي رو به جلو در سطح جامعه جهاني به‌منظور پايان اشغالگري‌هاي اسرائيل به شمار مي‌رود.

کد خبر 280911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha