همشهری آنلاین: منابع دولتی روز دوشنبه یمن اعلام کردند: درپی موافقت جنبش انصارالله یمن با از سرگیری مذاکرات مذاکرات برای حل بحران سیاسی با میانجی‌گری سازمان ملل از سر گرفته می‌شود.

موافقت انصارالله با از سرگیری مذاکرات‌ حل بحران یمن

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در گفت‌وگو با خبرنگاران در صنعاء عنوان داشت: من خوشحال هستم که این خبر را به شما بدهم که پس از رایزنی با طرف‌های سیاسی و تماس‌های مستقیم‌ با عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله، با همه طرف‌ها به این توافق رسیدیم که برای دستیابی به راه حلی سیاسی جهت خروج از بحران کنونی، مذاکرات را از سر بگیریم.

وی افزود: من از این رویکرد مثبت استقبال و به شما اعلام می‌کنم که این جلسات روز دوشنبه (نهم فوریه) از سرگرفته می‌شود.

جمال بن عمر با تاکید بر ادامه حمایت‌های سازمان ملل از یمن عنوان داشت: همانطور که می‌دانید سازمان ملل از سال 2011 همچنان به تلاش‌های خود برای کمک به یمنی‌ها پایبند است تا دیدگاه‌های طرف‌ها و گروه‌های سیاسی را به هم نزدیکتر کند.

وی از رهبران سیاسی در یمن خواست تا روحیه توافق و تفاهم داشته باشند تا بن بست سیاسی که یمن در آن به سر می‌برد پشت سر نهاده شود و این امر ضامن تکمیل روند مسالمت آمیز گذار به دموکراسی است که یمنی‌ها از سال 2011 آن را آغاز کرده‌اند.

فرستاده سازمان ملل از تمامی طرف‌ها خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و به مذاکرات به عنوان راهی جهت حل مسالمت آمیز بحران که تمامی طرف‌های سیاسی یمن بر سر آن توافق نظر دارند، پایبند باشند.

در همین حال جنبش انصارالله یمن نیز با از سرگیری مذاکره با نظارت فرستاده سازمان ملل به یمن موافقت کرد.

توافق حوثی‌ها با از سرگیری مذاکرات پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های این گروه برای مشارکت دادن دیگر احزاب در روند سیاسی کشور حاصل شد. بیشتر احزاب یمنی به ویژه جدایی طلبان جنوب این کشور حاضر نشدند در اداره کشور با حوثی‌ها مشارکت کنند و هفت استان یمن نیز اعلام کرده‌اند که از دولت مرکزی دستور نمی‌گیرند.

از سوی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار تصدی مجدد پست ریاست جمهوری از سوی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن شد.

این در حالی است که محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه با الجزیره خاطرنشان کرد که این درخواست دبیرکل سازمان ملل غیر منطقی است. البخیتی تصریح کرد که این مردم یمن هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و برای پست ریاست جمهوری تصمیم می‌گیرند.

از سوی دیگر کمیته‌های انقلابی یمن که زیر نظر برادر رهبر حوثی‌ها اداره می‌شوند خواهان آغاز پذیرش درخواست‌ برای عضویت در شورای ملی یمن (پارلمان) شدند که در صورت توافق براساس زمانبندی مشخص شده از امروز آغاز می‌شود و روز پنج شنبه آتی پایان می‌یابد.

منابع آگاه در میان حوثی‌ها در مصاحبه با روزنامه الاخبار گفتند که تمام تلاش‌ها متمرکز شده تا شورای ملی اوایل هفته آتی تاسیس شود و پس از آن این شورای کمیته 5 عضوی ریاستی را براساس بیانیه‌ای به قانون اساسی ظرف دو هفته انتخاب کند.

منابعی از جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با روزنامه الاخبار تصریح کردند که تماس‌هایی با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برقرار شده تا در خصوص تحولات و اقدامات لازم برای مرحله آتی اداره یمن، هماهنگی‌هایی صورت بگیرد و تضمین شود که طرف‌های مذکور آنچه در آینده رخ می‌دهد را تایید می‌کنند یا دست کم دست هیچ گونه اقدامی علیه آن انجام نمی‌دهند.

کد خبر 286776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha