چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

سیداصغر قریشی: آنچه در یمن می‌گذرد، وضعیت بسیار پیچیده‌ای را از منظر سیاسی در این کشور ترسیم می‌کند.

سیداصغر قریشی

حوثي‌ها در حال حاضر به‌عنوان ميدان‌داران تحولات، در برابر جريان‌هاي مختلفي قرار گرفته‌اند. از يك سو، القاعده است كه با آن بيشتر در جنوب صنعا و در استان مأرب درگيرند. حوثي‌ها مي‌گويند كه القاعده با قبايل درصدد سيطره بر مأرب هستند؛ اخيرا قبايل يمني 2پادگان نظامي مأرب را اشغال كردند و گفته مي‌شود كه القاعده آنان را همراهي كرده است.

از سوي ديگر، حوثي‌ها فساد شديدي را در دستگاه‌هاي دولتي مي‌بينند و به‌دنبال اصلاح آن هستند. هرچند دستگاه‌هاي دولتي مي‌گويند كه بايد از كانال‌هاي قانوني با اين فساد مبارزه شود اما چنين وعده‌اي تاكنون عملي نشده است. اساسا يكي از اهداف ترسيم شده انقلاب يمن در 4سال گذشته و همچنين تحولات اخير مبارزه با فساد دولتي بوده است.اما تحولات شتابناك اخير پس از آن رخ داد كه يمن در آستانه نهايي شدن پيش‌نويس قانون اساسي بود كه بايد براي تصويب نهايي به همه‌پرسي گذاشته مي‌شد.

اما از آنجا كه در اين پيش‌نويس طرح تقسيم يمن به 6 ايالت با دولتي فدرال مطرح شده، حوثي‌ها و اكثر نيروهاي سياسي با اين طرح مخالفند. در اين بين، حوثي‌ها، برخي جريان‌ها و قدرت‌هاي بيگانه را به پيگيري موضوع تقسيم يمن متهم مي‌كنند و اين طرح را مقدمه تجزيه و فروپاشي كشور مي‌دانند. از همين جهت حوثي‌ها به‌شدت با اين طرح مخالفند. پيش از اين تحول، حوثي‌ها از طريق مذاكره با رئيس‌جمهور به‌دنبال اين موضوع بودند اما اين امر محقق نشد.

سپس آنطور كه خودشان مي‌گويند به‌علت بي‌نتيجه ماندن مذاكرات ناچار شدند احمد بن مبارك رئيس دفتر رئيس‌جمهور را دستگير كنند و از آن لحظه بحران شروع شد. در جريان مذاكره براي آزادي بن مبارك، پيش‌شرط حوثي‌ها لغو طرح تقسيم مناطق 6گانه يمن و در مقابل تقسيم يمن به 2منطقه به‌صورت فدرال بوده است. ادامه اصرار دولت درباره اين طرح هم باعث اقدامات 2روز گذشته حوثي‌ها شد.

درباره اتهامات وارد شده به حوثي‌ها براي كودتا عليه دولت هم‌ به‌نظر مي‌رسد كه انصارالله از ابتدا تصميم به همراهي با رئيس‌جمهور فعلي داشت و درصدد بركناري منصور هادي نبود و اكنون نيز ظاهرا به‌دنبال اين امر نيست. آنان خواهان شريك شدن در دولت هستند. در اين بين، برخي طرح‌ها مطرح شده از قبيل اينكه شوراي رياست‌جمهوري شكل بگيرد؛ هرچند كه دوره رياست‌جمهوري هادي‌ماه آينده پايان مي‌يابد اما بعيد است در سايه اين تحولات انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شود زيرا بايد ابتدا پيش‌نويس قانون اساسي تصويب و سپس انتخابات برگزار شود. با توجه به تحولات شتابناك يمن بايد منتظر رويدادهاي ديگري در روزهاي آتي در اين كشور ماند.

  • سفير پيشين ايران در يمن
کد خبر 284996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha