دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: در پی انتشار برخی انتقادات به طرح خط لوله صلح کاظم وزیری هامانه وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ تخفیفی در مذاکرات داده نشده گفت: گروه مذاکره کننده وزارت نفت در دور گذشته بیشتر به دنبال وقت‌کشی بود.

وی که با خبرگزاری فارس گفتگو کرده، افزود: مبنای انتقادها  از صحبت‌های وزیر نفت هند در یک مقطع زمانی خاص که مربوط به مسائل سیاسی داخلی آن کشور بوده برداشت شده است که برداشت‌های مشا‌بهی نیز از آن در ایران شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اعداد و ارقام محاسبه شده در خصوص قیمت و هزینه خط لوله صلح و ارقام توافق شده برای تحویل گاز در مرز پاکستان، نشان می‌دهد قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان و هند از بهترین قراردادهای منعقد شده در کشور عقب نیست.

وزیر نفت یادآور شد: در مجموع نه تنها تخفیفی در این قرارداد وجود ندارد بلکه روند مذاکرات و قیمت‌ها بسیار بهتر از حدی است که فکر می‌کردیم در مذاکرات به آن برسیم.

به گفته وی کسانی که قبلا کار هدایت مذاکرات را بر عهده داشتند واقعا هدفشان به ثمر رساندن روند مذاکرات نبوده و دنبال امضای قرارداد نبوده‌اند. بلکه بیشتر دنبال وقت‌کشی بوده‌اند؛ زیرا شاید اساسا  با  این پروژه موافق نبودند.

هامانه گفت: هند و پاکستان نیاز به گاز دارند و ما نیز بر اساس سیاست‌های نظام دنبال انعقاد این قرارداد هستیم. به همین دلیل قرارداد با سرعت به پیش رفت و بحث‌های اصلی قرارداد که از جمله قیمت و دیگر مفاد است به نتیجه رسید. بخش‌هایی نیز وجود دارد که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم ولی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم در زمانبندی پیش‌بینی شده به نتایج نهایی برسد و با حضور سران سه کشور این قرارداد امضا شود.

وی گفت: تا این دو کشور با هم تفاهم نکنند انتقال گاز از مرز پاکستان به هندوستان عملیاتی نمی شود که در این صورت تنها با یک کشور طرف خواهیم بود.

چندی پیش نژادحسینیان مذاکره کننده پیشین ایران در خط لوله صلح با انتقاد از روند مذاکرات،‌ گفته بود: ایران در مکانیسم محاسبه قیمت گاز، 32 درصدتخفیف داده است.

کد خبر 28352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز