همشهری آنلاین: نخستین همایش بررسی حوادث سیاسی آذربایجان در سالهای 1320 تا 1325 دوشنبه 15 مرداد در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار می شود.

به گزارش همشهری آنلاین در این همایش که از صبح روز یاد شده آغاز می‌شود، ابتدا دکتر حسین احمدی، دبیر همایش گزارشی از روند شکل گیری این همایش ارائه می کند و سپس  کاوه بیات، پژوهشگر ارشد تاریخ معاصر ایران  که ازجمله مورخان شاخص در تاریخ آذربایجان و قفقاز به شمار می‌رود درباره «آشوب‌های آذربایجان در مراحل نخست اشغال»سخن می‌گوید.

سپس سیدمسعود نقیب که مدیریت سازمان اسناد ملی شمال غرب را برعهده دارد درباره «خلخال و فرقه دموکرات»، مسعود عرفانیان، پژوهشگر ارشد تاریخ آذربایجان با موضوع «روند شکل گیری فرقه دموکرات» سخنرانی می‌کند. دکتر رضا شعبانی، ریاست این بخش همایش را عهده دارد که با برگزاری پرسش و پاسخ این بخش را به پایان می رساند.

در بخش دوم  دکتر منوچهر مرادی، رئیس اداره آسیای مرکزی و قفقاز وزارت خارجه  ریاست جلسه را برعهده دارد. در این بخش دکتر اسماعیل رفیعیان، استاد بازنشسته دانشگاه تبریز درباره «مبارزات ملی مردم مرند در برابر فرقه دموکرات» سید مسعود پیمان، مدیر موسسه مهد آزادی تبریز درباره«مراغه و فرقه دموکرات»، دکتر مسعود بیات،استاد دانشگاه  زنجان با موضوع«همسویی اکثریتی نیروهای ملی» سخن می‌گویند و سپس پرسش و پاسخ درباره موضوعات سخنرانی برگزار می‌شود.

در نشست عصر ابتدا ابراهیم ناصحی، پژوهشگر ارشد تاریخ، درباره «تبریز و فرقه دموکرات»،حسین دوستی، پژوهشگر تاریخ ارسباران درباره «هسته‌های مقاومت در ارسباران در مقابل بیگانگان»، اصغر حیدری، پژوهشگر ارشد تاریخ آذربایجان، درباره «فعالیت فرقه دموکرات در سراب» سخن گفته و سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

بخش پایانی این همایش به ریاست دکتر موسی حقانی، مدیر پژوهش موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران آغاز و سپس میر نبی عزیززاده کارشناس ارشد تاریخ، درباره «عشایر شاهسونهای آذربایجان و فرقه دموکرات»،دکتر رحیم شهرتی فر  مدیر موسسه پژوهشی آذربایجان، با موضوع «مشکلات فرقه دموکرات در یکسال حکومت بر آذربایجان» و محمدرضا قلی زاد مدیر بنیاد ایران شناسی آذربایجان غربی نیز درباره «فرقه دموکرات و تجزیه آذربایجان» سخن می گویند.

 آخرین بخش این همایش به پرسش و پاسخ درباره موضوعات سخنرانی بخش چهارم اختصاص دارد.

کد خبر 28256

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز