همشهری آنلاین: خبرگزاری‌های مهر و فارس درباره کتاب «به سوی سرنوشت» خاطرات سال 63 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توضیحاتی داده‌اند

درحالی که یک سایت داخلی از توقیف و جمع آوری کتاب «به سوی سرنوشت»،خاطرات سال 63 آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خبر داده بود، خبرگزاری مهر به نقل از مدیر کل دفتر وزارتی  وزارت ارشاد ضمن تکذیب این خبر گفته است که کتاب مزبور دارای مجوز است و از طرف وزارت ا رشاد هم هیچ اقدامی برای جمع آوری آن صورت نگرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین یک سایت در خبری که صبح امروز (10 شهریور) منتشر کرد، به نقل از یک منبع آگاه آورد که کتاب به سوی سرنوشت  توقیف شده است. [انتشار«به سوی سرونوشت» خاطرات سال 63 هاشمی رفسنجانی]

 این سایت نامی از سمت و حتی محل کار این منبع نیاورد اما علت توقیف را به نقل قول هاشمی رفسنجانی در صفحه 173 و در نقل خاطرات خود از روز پنجشنبه 14تیرماه 1363 نسبت داده که می‌نویسد: «... نماینده شوشتر هم آمد و پیشنهاد قطع شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی را می‌داد. گفتم به طور اصولی تصمیم گرفته‌ایم، امام هم موافقت کرده‌اند ولی منتظر فرصت هستیم.»

در مقابل این خبر پرویز کرمی، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتگو با مهر ضمن تایید وجود شبهه‌ای در نقل خاطرات گفت: نکته‌ای در کتاب «به سوی سرنوشت» وجود دارد که مورد شک و شبهه قرار گرفته است و پیش از این یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که اگر این نکته از سوی دفتر نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) رسما تایید شود از نظر ارشاد منعی برای انتشار ندارد. اما اینکه کتاب مذکور را از بازار جمع آوری کرده باشند به هیچ وجه درست نیست و از سوی وزارت ارشاد هم چنین کاری صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: اصلا از سوی وزارت ارشاد تصمیمی مبنی بر جمع آوری این کتاب گرفته نشده است و این مساله را تکذیب می‌کنم. اما نکته‌ای در این کتاب مطرح شده که اداره کتاب و کتابخوانی اعلام کرده است که درباره صحت مطالب مطرح شده در این کتاب درخصوص حضرت امام (ره) باید موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) پاسخگو باشد.

پرویز کرمی خاطرنشان کرد: این مساله هم که کتاب «به سوی سرنوشت» بدون دریافت مجوز وزارت ارشاد و اداره کتاب منتشر شده باشد به هیچ وجه صحت ندارد و ممکن است مجوز این کتاب در سال‌های گذشته دریافت شده باشد و یا اینکه عنوان آن عوض شده باشد. با این حال این نکته که کتاب مذکور جمع آوری شده باشد اصلا درست نیست.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که از هاشمی رفسنجانی 6 کتاب خاطرات منتشرشده است که از میان آنها کتاب‌های مربوط به سالهای 57، 58 و 59 بعدها نوشته شد، اما خاطرات سالهای 60 به بعد به صورت روز نوشت و در زمان حضور آقای هاشمی در بطن ماجراهای آن سالها که وی ریاست مجلس و نیز جانشین فرماندهی کل قوا در جنگ را بر عهده داشتند نوشته شد.

از سوی دیگر مجید حمیدزاده، مدیرکل امور کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس خبر داد که کتاب "بسوی سرنوشت" بدون تاییدیه موسسه نشر آثار امام مجوز تجدید چاپ نخواهد گرفت.

وی درباره انتشار مجدد کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی با نام "بسوی سرنوشت" گفت: این کتاب در سال 84 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز پیش از چاپ گرفته اما مجوز اعلام وصول دریافت نکرد.
وی افزود: کتاب "بسوی سرنوشت" برای چاپ مجدد قطعاً باید از مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) در مورد نسبت‌ها و نقل قول هایی که از امام خمینی (ره) شده، تاییدیه بیاورد و تا آن تاییدیه نیاید، مجوز تجدید چاپ صادر نخواهد شد.
حمیدزاده تصریح کرد: این قانون است که همه ناشرین و مؤلفینی که مطلبی در مورد امام یا مقام معظم رهبری نقل می‌کنند، باید مؤسسات مربوطه آن را تایید کنند. این کتاب هم از این قانون مستثنی نیست و برای چاپ بعد الزاماً باید تاییدیه داشته باشند چرا که در غیر این صورت اجازه تجدید چاپ نخواهند داشت.

کد خبر 30294

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز