یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: یکی از خبرهایی که در اواخر هفته گذشته و اوائل هفته جاری در رأس اخبار خارجی قرارگرفت موضوع معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی است.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا این خبر را که ایالات متحده قرار است برای مقابله با آنچه خطر ایران در خاورمیانه می‌داند، معامله تسلیحاتی گسترده‌ای با عربستان سعودی انجام دهد، تایید کرد.

به گفته مسئولان وزارت دفاع آمریکا، معامله گسترده نظامی ‌ایالات متحده در برابر خطر احتمالی ایران، تنها عربستان سعودی را دربر نمی‌گیرد.

در همین رابطه رابین رایت، نویسنده واشنگتن پست در شماره روز 29 ژوئیه از تشدید جنگ سرد میان ایران و آمریکا خبر داده و می‌نویسد: پس از سه دهه تنش شدید، ایران و آمریکا هم اکنون درگیر یک جنگ سرد تمام عیار شده‌اند.

تحلیلگران مسائل خاورمیانه بر این باورند که سفر این هفته کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور به خاورمیانه به منظور درخواست کمک از متحدان آمریکا در مورد عراق است و این، نقطه عطف جنگ سرد جدید خواهد بود.

آنها تأکید می‌کنند که درخواست آنها از کشورهای عربی این‌است که از عراق به‌ عنوان مانعی در برابر ایران حمایت کنید و یا تحت نفوذ روزافزون تهران زندگی کنید.

ریچارد ‌هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که در دور اول ریاست جمهوری بوش مسئول سیاستگذاری وزارت خارجه بود، می‌گوید: تفاوت این‌جاست که ایران هم اکنون به خاطر افزایش بهای نفت، ضعف عراق از زمان سقوط صدام و موفقیت‌های حماس و حزب‌الله، سرزنده است. در مقابل، آمریکا به خاطر همان بهای بالای نفت و مشکلاتش در عراق و افغانستان احساس ضعف می‌کند.

کد خبر 27712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز