سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: آن صبح، ۱۳۷۵ سال قبل طلوع کرد و دیگر غروب نکرد؛ پنج روز دیگر سال‌روز طلوع صبح عاشوراست.

دوچرخه
  • طلوع بي‌غروب

خيابان‌ها را ديده‌اي؟ اين‌روزها همه‌جا بوي سيب مي‌آيد، مثل هرسال نواهاي آشنا به گوش مي‌رسد و پارچه‌ها و لباس‌هاي سياه و پرچم سرخ و سبز،  زمين را رنگ زده‌اند. اين‌روزها هروقت آب مي‌نوشي، ياد تشنگان كربلا باش در يك بيابان تفتيده و گرم...

  • غمگين‌ترين تعزيه

خاطره‌اي از  پدرم: آن‌روز شمرخوان تعزيه نيامده بود.  آقامصيب كه براي كمك و خدمات به تعزيه مي‌آمد، به‌عنوان جايگزين بازيگر نقش شمر انتخاب شد. زماني كه تعزيه خوانده مي‌شد،  جايي بازيگر نقش امام حسين‌(ع) رو به شمر كرد و از تشنگي كودكانش گفت.

آقامصيب نگاهش كرد طاقت نياورد، شمشير شمر را گذاشت زمين و گريه كرد و گفت: «من نمي‌تونم شمر باشم، توي تعزيه هم نمي‌تونم بي‌رحم باشم، نمي‌تونم نذارم بچه‌ها آب بخورن.» و همه گريه كردند. آن غمگين‌ترين تعزيه‌‌اي بود كه در محله‌ي ما اجرا شد.

  • يك حديث

« كسي كه تو را دوست دارد، از تو انتقاد ميكند و كسي كه با تو دشمني دارد، فقط از تو تعريف و تمجيد ميكند.»

اين حديث از امام حسين(ع) است كه در زيرنويس يك تقويم پيدا كردم و تأثير عجيبي از آن گرفتم. از روزي كه اين حديث را خواندم، نگاهم به خيلي چيزها عوض شده، به انتقادهاي گاه و بيگاه پدر و مادرم، به صحبتهاي برادرم و به بعضي بداخلاقيهاي معلمها و...

  • پرچم سرخ

در  زمان‌هاي قديم، هنگامي كه يكي از اعراب به ناحق و مظلومانه كشته مي‌شد، بر مزار آن مظلوم، پرچم سرخ نصب مي‌كردند تا زماني كه آن ظالم و يا ظالمان، به سزاي عمل خود برسند، آن‌وقت پرچم سرخ را با پرچم سياه و يا سبز عوض مي‌كردند. پرچم سرخ گنبد امام حسين‌(ع) به معناي مظلوميت اوست و به اين معنا كه دادخواهي او هنوز ادامه دارد.

کد خبر 276699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha