همشهری آنلاین: دولت افغانستان روز شنبه مذاکرات با طالبان در مورد گروگان‌های کره جنوبی را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر از کابل، معاون وزیر کشور افغانستان اعلام کرد "ما برای این مذاکرات اهمیت فراوانی قائلیم اما اگر گفتگو با طالبان به شکست انجامد ما از تدابیر دیگر استفاده خواهیم کرد".
وی در پاسخ  این سئوال خبرنگاران در مورد این که منظور وی استفاده از نیروهای نظامی است جواب داد: "بدون تردید".

جنگویان طالبان روز 19 ژوئیه اتوبوسی را در مسیر قندهار -کابل متوقف نموده و 23 نفر از اتباع کره جنوبی را به گروگان گرفتند. [سابقه موضوع]‌ طالبان خواستار خروج نیروهای کره جنوبی از افغانستان و تبادل گروگان ها با جنگجوان زندانی خود هستند.

روز چهارشنبه طالبان یکی گروگان کره‌ای را کشت و هشدار داد که اگر دولت افغانستان به خواسته های آنها عمل نکند بقیه را نیز اعدام خواهد کرد و این مهلت را تا تا ظهر روز جمعه تمدید کردند البته در حال حاضر معلوم شده که 22 گروگان کره جنوبی زنده هستند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که خواسته طلبان "مبهم و ضد و نقیض" است. به گفته وی "جدایی طلبان به چند گروه تقسیم شده اند و گروگان ها در چند مکان حفاظت می شوند".[اعزام یک هیات کره‌ای به افغانستان برای آزادی گروگان‌ها]

تقاضای دولت افغانستان

در همین حال دولت افغانستان از تمامی اتباع خارجی از جمله امدادرسانان و روزنامه نگاران خواسته است تا قبل از انجام هرگونه سفر در داخل این کشور با نهادهای امنیتی مشورت کنند.

این درخواست پس از ربوده شدن بیش از بیست تن از اتباع کره جنوبی توسط گروه طالبان در ولایت غزنی، مطرح می شود.

مقامات افغان ضمن ابراز نگرانی در مورد موجی از گروگانگیری های اخیر می‌گویند که این آدم ربایی ها در اثر بی احتیاطی خارجی ها و افغان هایی که با سازمان های خارجی کار می کنند، صورت می گیرد.

کد خبر 27612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز