گروه بین‌الملل: با افزایش شمار تلفات غیرنظامی افغان در حملات نیروهای ناتو در این کشور، گروه‌های حقوق بشر و همچنین حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان خواستار توجه جدی غرب به این موضوع شدند.

آمار و ارقامی که به تازگی سازمان ملل منتشر کرده نشان می‌دهد، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 314  غیر نظامی افغان در اثر حمله نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای بین‌المللی کشته شده‌اند و 279 نفر هم در اثر حملات طالبان جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب شمار تلفات غیر نظامیان افغان در اثر حملات نیروهایی که برای کمک به امنیت آنها در کشورشان حضور دارند بیشتر از حملات شبه نظامیان طالبان است.

تلفات قابل توجه غیر نظامیان افغان در حمله اخیر هواپیماهای ناتو در استان هیلمند اعتراض شدید حامد کرزای رئیس جمهور را هم در پی داشت.

او دستور تشکیل کمیته‌ای مستقل و شش نفره برای تحقیق درباره این حمله و تلفات غیر نظامی آن را داد و نیروهای خارجی را  به بی‌توجهی به حفظ جان غیرنظامیان افغان و بی‌ارزش دانستن جان شهروندان افغانی متهم کرد.

او همچنین هشدار داد که طالبان از غیرنظامیان افغان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. در سال جاری میلادی بیش از 2800 نفر در افغانستان در اثر درگیری‌های این کشور کشته شده‌اند که اکثر آنها را شبه‌نظامیان طالبان تشکیل می‌دهند.

همزمان با اعزام هیات ویژه کرزای به هیلمند برای تحقیق درباره اتفاق اخیر، بزرگان این منطقه اعلام کردند که بیش از 45 جسد متعلق به غیرنظامیان را که در اثر حمله هوایی ناتو کشته شده‌اند،پیدا کرده‌اند.

به گفته آنها اکثر این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. هواپیماهای ناتو اوایل این هفته به منطقه‌ای مسکونی در استان هیلمند که شبه نظامیان طالبان در آن پناه گرفته‌بودند حمله کرده و آن را بمباران کردند.

در اثر این حمله هوایی بیش از 65 تن از شبه نظامیان طالبان کشته شدند. هیلمند یکی از پرتنش‌ترین مناطق افغانستان است که در آن شبه‌نظامیان طالبان در کنار جنگجویان خارجی و با کمک فروشندگان و تولید‌کنندگان مواد مخدر با نیروهای ناتو می‌جنگند.

افزایش تلفات غیر‌نظامیان در اثر حملات ناتو مردم افغانستان را به شدت خشمگین کرده و آنها اکنون خواستار خروج نیروهای نظامی خارجی از کشورشان هستند.

گروه‌های حقوق بشر در افغانستان از ناتو خواستند به جای حملات هوایی که به خاطر درصد بالای خطای آن تلفات زیادی به جا خواهد گذاشت، شمار نیروهای زمینی خود را افزایش دهند و به عملیات‌ها و حملات زمینی اقدام کنند.

کد خبر 25653

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز