گروه بین الملل: ژنرال‌های بلند پایه انگلیسی در بیانیه‌ای خطاب به دفتر نخست وزیری درباره نزدیک بودن شکست در افغانستان هشدار دادند و گفتند، شکست در افغانستان در برابر نیروهای افراطی می‌تواند خطر سقوط دولت فعلی در کشور همسایه پاکستان و به قدرت رسیدن افراطی‌ها در این کشور را به دنبال داشته باشد.

مطبوعات انگلیس با اعلام این خبر نوشتند، در حالی که  نگرانی درباره افزایش گرفتاری‌های آمریکا و انگلیس در عراق و بی‌توجهی آن‌ها به افغانستان در میان بسیاری از تحلیلگران آمریکایی و انگلیسی جدی شده است، این ژنرال‌های انگلیسی به دفتر نخست‌وزیری هشدار دادند که سقوط دولت افغانستان به ریاست حامد کرزای به منزله‌ یک تهدید جدی علیه امنیت انگلیس خواهد بود.

روزنامه گاردین در این باره نوشت، لرد اینگه، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس با هشدار در مورد یک  شکست راهبردی در افغانستان نگرانی‌های عمومی را تشدید کرد. لرد اینگه در مناظره مجلس اعیان گفت: اوضاع افغانستان بسیار بدتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند.

وی افزود: ما باید با این مشکل و عواقب یک شکست راهبردی در افغانستان مقابله کنیم، ما باید درک کنیم که اوضاع افغانستان بسیار بسیار جدی‌تر از آن است که مردم تصور می‌کنند. سخنان لرد اینگه بازگوکننده‌ نگرانی ژنرال‌های حاضر در افغانستان بود؛ مبنی بر این که دولت انگلیس آنقدر درگیر مشکلات عراق شده که در خطر نادیده گرفتن تهدید شکست در افغانستان قرار دارد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه‌ آبزرور گفت: اگر شما به طور خصوصی با این ژنرال‌ها صحبت کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها بسیار نگران هستند، این مساله در سخنان اینگه مشهود است. اینگه گفت که ما در حال شکست خوردن هستیم.

لرد اینگه همچنین به سخنان لرد آشداون، رهبر سابق لیبرال دموکرات‌ها اشاره کرد که به آبزرور گفته بود اوضاع افغانستان وخیم‌تر از عراق است.

آشداون افزود: عواقب شکست در افغانستان بسیار بدتر از شکست در عراق است. اگر ما در افغانستان شکست بخوریم، پاکستان دچار زوال می‌شود و مشکلات امنیتی انگلیس به شدت چند برابر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم شما نخواهید توانست مانع یک جنگ منطقه‌‌ای رو به گسترش به شیوه‌ جنگ سالارانه‌ شوید و این جنگ در پایان اساساً بین سنی‌ها و شیعیان در سراسر خاورمیانه خواهد بود.

وی همچنین جنگ‌های اول و دوم جهانی را جنگ‌های داخلی اروپائیان نامید و گفت: شما ممکن است شاهد یک جنگ داخلی منطقه‌ای باشید و این چیزی است که احتمالا در خاورمیانه شاهد آن خواهید بود که برای ناتو فاجعه‌آمیز است.

کد خبر 26616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز