همشهری‌آنلاین: بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل متحد علاوه بر دیرکرد در پرداخت حق عضویت، هزینه مأموریت‌های صلح سازمان ملل را نیز پرداخت نکرده‌اند و به این سازمان بدهکارند و در این میان آمریکا با ۸۰۰ میلیون دلار و فرانسه با ۳۶۵ میلیون دلار بدهی، صدرنشین اند.

yukio takasu

پرداخت نكردن حق عضويت و هزينه ماموريت‌هاي صلح‌باني سبب شده تا ذخیره پول نقد سازمان ملل متحد ۳۵ میلیون دلار آمریکا کاهش پیدا كند؛رقمي كه یوکیو تاکاسو، معاون دبیرکل سازمان ملل، آن را "هشداردهنده" خوانده است.

به گزارش گاردين،معاون اداری دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است که این سازمان در مجموع به ۴۱۹ میلیون دلار دسترسی دارد که به عقیده او برای انجام فعالیت‌های سازمان ملل در سراسر جهان اندک است.

سازمان ملل دو مدل بدهكار دارد.يكي كشورهايي كه حق عضويت‌شان را پرداخت نكرده‌اند و ديگر،كشورهايي كه حق عضویت خود را به‌طور منظم پرداخت کرده‌اند، اما هزینه‌های مورد توافق برای انجام مأموریت‌های صلح سازمان ملل را تسویه نکرد‌ه‌اند.

بزرگ‌ترین بدهکار سازمان ملل در دسته اول که البته بیشترین حق عضویت را پرداخت می‌کند، دولت آمریکاست.آمریکا ۸۰۰ میلیون دلار حق عضویت به سازمان ملل بدهکار است. در رتبه دوم برزیل با ۷۷ میلیون دلار و سپس ونزوئلا با ۲۸ میلیون دلار بدهی در پرداخت حق عضویت خود تأخیر دارند.

 بزرگ‌ترین بدهکار در گروه دوم،فرانسه است که ۳۶۵ میلیون دلار به سازمان ملل بدهکار است. آمریکا با ۳۳۷ میلیون دلار و ایتالیا با ۲۵۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعد قرار دارند.

سازمان ملل خود نيز در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای انجام مأموریت‌هاي صلح باني بدهکار است. سازمان ملل باید این مبلغ را به کشورهایی پرداخت کند که برای انجام مأموریت‌های صلح نیرو و امکانات در اختیارش گذاشته‌اند.

مقام‌هاي آمريكا گفته‌اند اين آمار از تفاوت شروع سال مالي آمريكا و سازمان ملل نشات مي‌گيرد كه اولي ابتداي اكتبر است و دومي اول ژانويه.

ديپلمات‌هاي فرانسه نيز گفته‌اند دولت‌شان بدهي‌اش را به موقع پرداخت مي‌كند و اين آمار ناشي از تاخير فني است و به زماني كه پول در اختياز دولت قرار مي‌گيرد و تاريخي كه پول براي پرداخت در دسترس است،مربوط مي‌شود.

مجمع عمومي بودجه دوساله‌اي به مبلغ 5.53 بيليارد دلار را براي پوشش هزينه‌هاي 2014 و 2015 در ماه دسامبر تصويب كرد.بدين ترتيب بودجه سازمان ملل براي دومين سال متوالي كاهش داده‌شد.

کد خبر 274503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha