سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده و علاوه بر شبه‌جزیره ایتالیا، شامل دو جزیره بزرگ دریای مدیترانه، سیسیل و ساردینی است.

italy map

ایتالیا از شمال با کشورهای فرانسه، سوئیس، اتریش و اسلوانی هم‌مرز است. ایتالیا در درون خود هم دو ایالت مستقل را جای داده است: «واتیکان و سن‌مارینو»

آب و هوای ایتالیا در شمال به دلیل وجود کوه‌های آلپ، سرد و در جنوب خشک و گرم است. بلندترین نقطه آن کوه مونته بیانکو است.

این کشور خاستگاه هنر و فرهنگ بسیاری از کشورهای اروپایی است و مهد دوره رنسانس در اروپا. پایتخت ایتالیا، رم، مرکز تمدن دنیای غرب و مذهب کاتولیک در جهان است.

ایتالیا یکی از کشورهای توسعه‌یافته است که هفتمین تولید ناخالص داخلی در دنیا را دارد. همچنین ایتالیا عضو سازمان ملل‌متحد، گروه G۸ و اتحادیه اروپا است.

ایتالیا در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

ایتالیا تاریخ غنی دارد که نه تنها پشتوانه فرهنگی و هنری مردم این کشور است بلکه به دلیل وجود موزه‌ها و بناهای تاریخی فراوان گردشگران زیادی از سراسر جهان به این کشور وارد می‌شوند.  

بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده است، کشوری کوچک که مساحتش تنها ۲۵/۰ درصد از کل خشکی‌های جهان است.

به گزارش دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا، رم، فلورانس و ونیز از جمله مقصدهایی هستند که برنامه هر بازدید کننده‌ای از شبه جزیره ایتالیا را تشکیل می‌دهند.

در کنار این شهرهای بزرگ و معروف، میراث فرهنگی پنهانی هم در شهرهایی با تاریخ هزار ساله وجود دارند که البته در مسیر اصلی بازدیدها قرار ندارند و علیرغم اینکه کمتر شناخته شده‌اند، اما به همان اندازه شهرهای هنری ایتالیا دارای جذابیتند.

سیاست در ایتالیا

نخستین بار حکومت جمهوری در سال ۱۹۴۶ در ایتالیا ایجاد شد. این جمهوری پس از آن ایجاد شد که در یک رفراندوم در تاریخ دوم ژوئن همین سال مردم اعلام کردند که حکومت جمهوری می‌خواهند. این روز در ایتالیا به عنوان روز ملی جشن گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهور ایتالیا برای دوره هفت ساله از طریق رای نمایندگان مجلس و گروهی

کوچک از وکلای منطقه‌ای انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور نخست‌وزیر را معرفی می‌کند. انتخاب و معرفی دیگر وزرا به عهده نخست‌وزیر است.

در ایتالیا دو مجلس وجود دارد : «سنا با ۳۱۵ عضو و نمایندگان با ۶۳۰ عضو». اعضای مجلس نمایندگان با رای مستقیم مردم ایتالیا انتخاب می‌شوند. در ایتالیا همه افراد بالای ۱۸ سال حق رای دارند.

اعضای مجلس سنا هم با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند اما سن رای دادن برای مجلس سنا ۲۵ سال است. اعضای هر دو مجلس برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند.

ایتالیا یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و نیروهای خود را تاکنون به مناطق جنگی چون بوسنی، کوزوو، آلبانی و افغانستان اعزام کرده است.

اقتصاد در ایتالیا

بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی، ایتالیا هفتمین کشور جهان در سال ۲۰۰۶ میلادی بود. در این سال مقام‌های اول تا ششم به ترتیب از آن آمریکا، ژاپن، چین، انگلیس و فرانسه بود.

در همین سال ایتالیا ششمین کشور جهان از نظر صادرات کالا بود. اقتصاد در ایتالیا به دو بخش جغرافیایی تقسیم می‌شود. در شمال این کشور اقتصاد پیشرفته و مدرن‌تر است و شرکت‌های خصوصی فعال هستند. در جنوب این کشور اقتصاد بر پایه کشاورزی می‌چرخد.

تولید ناخالص داخلی ایتالیا در سال ۲۰۰۶ میلادی ۷۵۶/۱تریلیون دلار بود.

میزان نیروی کار در این کشور ۶۴/۲۴ میلیون نفر است و نرخ بیکاری ۷ درصد. نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۰۶ بر اساس قیمت خرید مصرف‌کننده ۱/۲ درصد بود.

مهمترین صنایع این کشور عبارتند از : گردشگری، آهن و فولاد، مواد شیمیایی، صنایع غذایی، منسوجات، ابزار آلات موتوری، پوشاک و کفش.

شرکای ایتالیا در صادرات را کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، اسپانیا و انگلستان تشکیل می‌دهد.

شرکای ایتالیا در واردات را کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، چین، بلژیک  و اسپانیاتشکیل می‌دهند.

مردم ایتالیا

متوسط عمر مردم ایتالیا ۱/۴۴ سال و امید به زندگی برای زنان ۰۷/۸۳و برای مردان ۰۱/۷۷سال است.

۹۰ درصد مردم ایتالیا مسیحی کاتولیک هستند و بقیه مردم یهودی و مسلمان.

ارتباطات در ایتالیا

در ایتالیا ۰۴۹/۲۵ میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد و ۵/۷۱میلیون خط تلفن همراه. بر اساس آمارهای سال ۱۹۹۵ میلادی ۳۵۸ ایستگاه تلویزیونی در این کشور وجود دارد.

ایتالیا در یک نگاه

مساحت ۳۰۱، ۳۱۸ کیلومتر مربع

جمعیت

۵۸، ۱۴۷، ۷۳۳ نفر
پایتخت رم
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی it.
پیش‌شماره ۳۹+
کد خبر 37730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز