یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین – مریم دری‌منش: سالواتوره توتو اسکیلاچی در اول دسامبر سال ۱۹۶۴ در پالرمو واقع در جزیره سیسیل ایتالیا به دنیا آمد. او در جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ در هفت بازی شش گل زد.

سالواتوره اسکیلاچی

اسکیلاچی فوتبال حرفه‌ای را در فصل ۸۳/۱۹۸۲ آغاز کرد. او در آن زمان در باشگاه اف. ث. مسینا توپ می‌زد. در فصل ۹۰/۱۹۸۹ به یوونتوس تورین پیوست و در آنجا فصل درخشانی را پشت سر گذاشت و آن دوره پیش‌درآمد خوبی برای او برای جام جهانی ۱۹۹۰ در کشور خودش، ایتالیا شد. بالاخره هم برای این جام به تیم ملی فراخوانده شد.

سالواتوره اسکیلاچی که با ۱۷۵ سانتی‌متر قد، به خاطر تکنیک ناب و شیوه چشمگیر فوتبالش معروف بود، در جام جهانی ۱۹۹۰ با گل‌هایش راه تیم ملی فوتبال ایتالیا را تا مرحله نیمه نهایی جام هموار کرد و نامش را در تاریخ فوتبال این کشور ثبت کرد. ایتالیا در این مرحله اما در ضربات پنالتی مغلوب آرژانتین شد، اما موفق شد در دیدار رده بندی در برابر انگلیس که ۱ بر ۱ مساوی پیش می‌رفت، با گل دقیقه ۸۵ اسکیلاچی از روی نقطه پنالتی که به آقای گلی وی نیز انجامید،‌ مقام سوم جهان را از آن خود کند.

او در جام جهانی ۱۹۹۰ در هفت بازی در مجموع شش گل زد و در رده اول فهرست برترین گلزنان این جام قرار گرفت. وی همچنین توپ طلای برترین بازیکن جام را نیز نصیب خود کرد.
توتو پس از جام جهانی هم تا پایان فصل ۹۲/۱۹۹۱ برای یووه به میدان رفت. پس از آن به باشگاه اینتر میلان رفت و در این تیم بود که کم کم به فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۹۹۴ ایتالیا را ترک کرد و راهی ژاپن و باشگاه جوبیلو ایواتا شد و به عنوان اولین ایتالیایی فعالیتش را در جی لیگ آغازکرد. در سال ۱۹۹۶ دوران کوتاه اما موفقیت‌آمیز فوتبالش را به پایان برد.

در ماه مه سال ۲۰۰۸ یک بار دیگر اسکیلاچی به دنیای فوتبال بازگشت و به تیم لئونسا آلتامورا که هر سی وسه بازی قبلی‌اش را باخته بود رفت. اما او نتوانست در همان یک بازی که برای این تیم انجام داد، آنها را از شکست در آخرین بازی فصل نجات دهد.

تیم‌هایی که در آنها بازی کرده است:

۱۹۸۲ – ۱۹۸۹ اف. ث. مسینا (۲۱۹ بازی، ۶۱  گل)
۱۹۸۹ – ۱۹۹۲ یوونتوس تورین (۹۰ بازی،‌۲۶ گل)
۱۹۹۲ – ۱۹۹۴ اینتر میلان (۳۰ بازی، ۱۱ گل)
۱۹۹۴ – ۱۹۹۹ جوبیلو ایواتا (۷۸ بازی، ۵۶ گل)
۲۰۰۸ لئونسا آلتامورا (۱ بازی، ۰ گل)
۱۹۸۹ تیم ملی زیر ۲۱ سال ایتالیا (۱ بازی، ۰ گل)
۱۹۹۰ – ۱۹۹۱ تیم ملی ایتالیا (۱۶ بازی، ۷ گل)

*آخرین بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 87901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز