چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

ایران همچون اجلاس‌های گذشته، در اجلاس شصت‌ونهم هم در مرکز توجه رسانه‌های دنیا قرار داشت.

مجمع جهانی

چند اتفاق ويژه مي‌توانست نام ايران و هيأت ديپلماتيك ايران را در مركز توجهات رسانه‌اي اجلاس شصت و نهم سازمان ملل قرار دهد؛ از يك سو ديدار روساي دولت‌هاي ايران و انگليس اتفاق ويژه‌اي بود كه بعد از 35سال رخ مي‌داد و از سوي ديگر سخنان مقامات كشورهايي مثل آرژانتين و امارات، ايران را به محور توجهات رسانه‌اي وارد كرد. اين اجلاس البته حاشيه‌هاي ديگري هم داشت؛ از وضعيت نامساعد رئيس‌جمهور زامبيا كه نوبت سخنراني در صحن علني را از دست داد تا غيبت پوتين رئيس‌جمهور روسيه و تقابل لاوروف و اوباما در سخنراني‌هايشان با يكديگر.

  • ادعاي واهي وزير خارجه امارات

مقامات اماراتي به صورت دوره‌اي اختلاف خودشان با ايران را در اجلاس سازمان ملل پيش مي‌كشند. امسال وزير خارجه امارات در صحن علني سازمان ملل ادعاهاي واهي خود درباره جزاير سه‌گانه را تكرار كرد. وزير خارجه امارات در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با اشاره به جزاير سه‌گانه جمهوري اسلامي ايران نسبت به برافراشتن پرچم كشورمان در جزيره ابوموسي اعتراض كرد.

نماينده كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل در واكنش به ادعاهاي تكراري وزير خارجه امارات در اين سازمان، بار ديگر بر حق حاكميت سرزميني ايران بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ تأكيد كرد و سخنان اين مقام اماراتي درباره اين جزاير را مصداق دخالت در امور داخلي ايران دانست.

  • حيله انگليسي كامرون

ديدار ديويد كامرون و حسن روحاني شايد به خودي خود به اهميت مكالمه 15دقيقه‌اي اوباما - روحاني در پايان اجلاس شصت‌وهشتم نبود، اما سخنراني كامرون ساعاتي بعد از ديدارش با روحاني و ادعاي او مبني بر حمايت ايران از تروريسم هم انتقادهايي را متوجه كامرون كرد و هم انتقادهايي را در داخل ايران متوجه روحاني. بسياري از تحليلگران به كامرون خرده گرفتند كه چنين سخنراني‌اي 2ساعت بعد از ديدار با رئيس يك دولت، سياست درستي نبود و در داخل ايران هم به روحاني ايراد گرفتند كه اساسا نبايد با كامرون ديداري انجام مي‌داد. با اين حال روحاني بعد از بازگشت از سفرش نقدي به سخنراني كامرون زد و گفت كه در قرن21 كساني كه تفكر قرن نوزدهمي دارند، ضرر مي‌كنند. او گفت اظهارات كامرون نادرست بود.

  • اجراي كمدي نتانياهو براي سالن خالي

امسال سخنراني بنيامين نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل، با سال‌هاي گذشته از يك نظر متفاوت بود. اين تفاوت نه در محتواي سخنراني او كه در واكنش حاضران بود. امسال نتانياهو براي سالني تقريبا نيمه‌خالي و بدون حضور نمايندگان كشورهاي مهم دنيا سخنراني كرد. خشم جهان از حملات مرگبار اخير صهيونيست‌ها به غزه، تكراري بودن و محتواي دروغ و حيرت‌آور سخنراني‌هاي نتانياهو و البته زمان اين سخنراني كه در روز آخر اجلاس مجمع عمومي قرار داده شده‌بود، باعث خالي ماندن سالن بود.

نتانياهو در سخنراني امسال خود ضمن مقايسه فلسطيني‌ها با داعش، تقريبا به همه جهان حمله كرد و همچون ديكتاتورهاي مجنون، تصويري مظلوم از اسرائيل ترسيم كرد. او ارتش اسرائيل را اخلاقي‌ترين ارتش جهان خواند. او كه 2سال پيش با در دست گرفتن يك نقاشي از مثلا بمبي كه ايران قرار است بسازد، مورد تمسخر جهان قرار گرفته ‌بود، امسال هم با خود تصويري به مجمع عمومي برد كه مثلا سكوي موشكي حماس را در غزه نشان مي‌داد. سخنراني نتانياهو عليه ايران، سازمان ملل، كشورهاي عربي، مردم فلسطين، رسانه‌هاي جهان و حقوق بشر، چنان بي‌منطق بود كه حتي صداي آمريكا هم درآمد و وزارت خارجه آمريكا مجبور شد عليه اين سخنان دور از واقعيت نتانياهو موضع‌گيري كند و آنها را نادرست بخواند.

  • جنگ لفظي اوباما و لاوروف

همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، گردهمايي امسال مجمع عمومي سازمان ملل، به‌خاطر بحران اوكراين، به صحنه تنش ميان روسيه و غرب تبديل شد. علاوه بر اينكه همه رهبران اروپايي شركت‌كننده در اين مجمع، در سخنراني‌هاي خود به موضوع اوكراين اشاره كردند و به روسيه هشدار دادند، تندترين سخنراني عليه روسيه را باراك اوباما انجام داد. او كه سخنران روز اول مجمع بود، تهديد روسيه را بعد از ابولا، بزرگ‌ترين تهديد جهان خواند و درواقع به‌صورت تلويحي گفت كه تهديد روسيه از تهديد داعش هم بيشتر است. او از سخت‌تر شدن موضع غرب عليه روسيه به‌خاطر كارهاي اين كشور در اوكراين خبر داد. هنگام سخنراني اوباما، ولاديمير پوتين در سالن مجمع عمومي نبود اما سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه حضور داشت و با حركات صورتش سعي كرد همان‌جا به حملات تند اوباما پاسخ بدهد. 3روز بعد وقتي نوبت به سخنراني روسيه در مجمع عمومي سازمان ملل رسيد، لاوروف پشت تريبون قرار گرفت و پاسخ حملات اوباما را با حمله به سياست‌هاي آمريكا در جهان داد. او آمريكا را به نقض حقوق و حاكميت كشورها و ايفاي نقش پليس و دادستان كل در جهان متهم كرد و گفت كه دوران نظم پادگاني مورد نظر آمريكا در جهان‌گذشته ‌است.

  • رئيس‌جمهوري كه به سخنراني نرسيد

مايكل ساتا، رئيس‌جمهور 77ساله زامبيا، در روزي كه بايد براي سخنراني در مجمع‌عمومي سازمان ملل حاضر مي‌شد، غايب بود. غيبت او يكي از خبرسازترين رويدادهاي مجمع عمومي امسال سازمان ملل بود. اخبار و گزارش‌هاي زيادي پيرامون اين غيبت منتشر و حتي شايعه مرگ او در هتلش در نيويورك‌ بر اثر بيماري، توسط چند خبرگزاري منتشر شد. اما پسر او ساعاتي بعد از انتشار اين خبر، مرگ رئيس‌جمهور را تكذيب كرد و گفت كه او به‌دليل بيماري، به سخنراني مجمع عمومي نرسيده‌است. رسانه‌هاي آمريكايي يك روز بعد نوشتند كه چند پزشك در هتل محل اقامت رئيس‌جمهور زامبيا حاضر شده‌اند و مشغول معاينه و مداواي او هستند. اما اخبار و شايعات پيرامون گم‌شدن رئيس‌جمهور زامبيا تا آنجا پيش رفت كه نشريه نيوزويك با انتشار گزارشي، اين تيتر را انتخاب كرد: رئيس‌جمهور زامبيا كجاست؟ كار تا آنجا پيش رفت كه سخنگوي پليس نيويورك مجبور به اظهارنظر در اين‌باره شد و گفت كه از محل اقامت رئيس‌جمهور زامبيا مطلع است و او گم نشده‌است. رئيس‌جمهور زامبيا ديروز به همراه هيأتش، از نيويورك به كشورش بازگشت، بدون آنكه در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني كرده‌باشد. در هيأت 36نفره همراه اين رئيس‌جمهور آفريقايي، 6دكتر وجود داشت.

  • نطق شجاعانه رئيس‌جمهور آرژانتين

اما اگر نتانياهو دوباره در اجلاس شصت‌ونهم با نشان دادن يك تصوير ديگر، مضحكه اجلاس شصت‌وهفتم و آن تصوير بمب كارتوني را يادآوري كرد، سخنان كريستينا فرناندز، رئيس‌جمهور آرژانتين مبني بر دست نداشتن ايران در ماجراي بمبگذاري يك مركز يهودي‌هاي آرژانتين، خشم صهيونيست‌ها را برانگيخت. سخنان رئيس‌جمهور آرژانتين در سازمان ملل چنان بود كه برخي خبرگزاري‌هاي بين‌المللي پخش مستقيم اين سخنراني را قطع كردند. كريستينا فرناندز در اين سخنراني خطاب به آمريكا و لابي صهيونيسم گفت كه شما ايران را در پي انفجاري كه در سفارت اسرائيل در بوئنوس آيرس در سال۱۹۹۴ ميلادي رخ داد، متهم كرديد و تحقيقاتي كه ما انجام داديم دخالت ايران را در اين انفجار تأييد نكرد. اين سخنان باعث شد كه رهبران جامعه يهوديان آرژانتين به‌شدت از رئيس‌جمهور آرژانتين انتقاد كنند.

تيرماه سال73 در مركز يهوديان بوئنوس آيرس آرژانتين انفجاري رخ داد كه در جريان آن ۸۵ نفر از شهروندان يهودي‌تبار آرژانتيني جان خود را از دست دادند و بيش از 300نفر زخمي شدند. قبل از هر چيز، يهوديان آرژانتين، اتهام بمبگذاري را متوجه ايران كردند. در تاريخ آرژانتين بررسي هيچ پرونده‌اي به اندازه آميا طولاني نبوده است. حتي در مقطعي يكي از قضات اين پرونده به اتهام اقدام در ارائه شواهد كذب از كار بركنار شد. اما در سال2013 و در زمان همين خانم فرناندز تفاهمنامه‌اي بين ايران و آرژانتين امضا شد كه اجازه بررسي‌هاي بيشتر درباره ايرانياني كه متهم به‌دست‌داشتن در اين بمبگذاري بودند، داده مي‌شد. بعد از اين تفاهمنامه بود كه رئيس‌جمهور آرژانتين در صحن سازمان ملل، ايران را از دست داشتن در اين اتهام كذايي تبرئه كرد. خانم فرناندز سخنان ديگري هم گفت. او با انتقاد از رويكرد دوگانه آمريكا در مقابله با تروريسم گفت كه شما قطعنامه جنگ با القاعده را پس از حوادث 11سپتامبر سال۲۰۰۱ ميلادي صادر كرديد، مجوز ورود (نظامي) به چندين كشور را داديد و مردمان آنها مانند عراق و افغانستان به اين بهانه كشته شدند درحالي‌كه اين دو كشور همچنان از تروريسم رنج مي‌برند!

رئيس‌جمهور آرژانتين افزود: «با بمباران غزه، عمق و شدت فاجعه‌اي كه اسرائيل مرتكب شد، روشن شد. شمار زيادي از فلسطينيان قرباني شدند درحالي‌كه شما به موشك‌هايي كه به اسرائيل اصابت كرد، اهميت داديد و موشك‌هايي هم كه به اسرائيل اصابت كرد تأثيري نداشت و خساراتي در آنجا به بار نياورد.»فرناندز گفت: «امروز اينجا هستيم تا يك قطعنامه بين‌المللي درباره مجرم دانستن گروه داعش و مقابله با آن صادر شود درحالي‌كه داعش مورد حمايت چند كشور شناخته‌شده است و شما بهتر از ديگران آنها را مي‌شناسيد و داعش هم‌پيمان برخي قدرت‌هاي بزرگ عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد است!»

کد خبر 273740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha