سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

همشهری‌انلاین: رئیس پارلمان دانمارک به عنوان رئیس هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شد.

 Mogens Lykketoft

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، موگن لوکتافت 69 ساله که تنها نامزد ریاست هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل بود، کار خود را از  بیست و چهارم شهریور آغاز خواهد کرد.

لوكتافت که هم اکنون رئیس پارلمان دانمارک است، پیش از این وزیر امور خارجه، وزیر امور مالیه و مالیات بوده و نمایندگی مجلس دانمارک را تجربه کرده است.

سام کوتسا، رئیس کنونی مجمع عمومی ( شصت و نهم ) در آئین معرفی جانشین خود، سوابق اجرائی لوکتافت را در پیش‌برد اهداف سازمان ملل مفید خواند و افزود: به مهارت رئیس جدید مجمع عمومی در ایفای نقش ریاست اطمینان کامل دارم و برای همکاری با او در ماه‌های آینده برای تصدی عنوان ریاست مجمع عمومی آماده هستم.

Sam Kutesa- Mogens Lykketoft

بان كي مون ،دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست، انتخاب موگن لوکتافت را به نقش سازنده دانمارک در مناسبات جهانی مرتبط دانست و گفت: سال 2016 میلادی با دستیابی به اهداف توسعه هزاره و انجام بزرگ‌ترین مبارزه ضد فقر، سالی سرنوشت‌ساز خواهد بود.

بان کی مون نیز لوکتافت را دارای درکی خوب از چالش‌های بزرگ پیش روی دانست و گفت: دو سال پیش در سمت ریاست پارلمان دانمارک با او دیدار کردم، و اکنون ریاست پارلمان بشریت را بر عهده می‌گیرد.

رئیس هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: در جوانی که به دفاتر سازمان ملل در کپنهاگ می‌رفتم، با نقش سازمان ملل در منع اشاعه تسلیحات، ترغیب کشورهای قدرتمند جهان برای همکاری با یکدیگر، ترویج احترام و حقوق بشر به دور از تبعیض و کوچک شمردن اقلیت ها آشنا شدم.

موگن لوکتافت با نگاهی به آینده گفت: موفقیت‌ها و کمبودهای مجمع عمومی را منعکس خواهم کرد و دوران ریاست من در هفتاد سالگی سازمان ملل، تهعدی جدید برای عمل خواهد بود.

او اهداف توسعه هزاره را خط مشی واضح برای تمرکز تلاش های کشورها در مقابله با فقر، گرسنگی و دیگر چالش های جهانی خواند و گفت: موفقیت در اجرای اهداف توسعه پایدار و تلاش برای اجرای هرچه تمام تر اهداف توسعه هزاره در تاریخ ثبت خواهد شد.

رئیس هفتادمین دوره مجمع عمومی با اشاره به تمرکز اجلاس مجمع عمومی آینده بر مباحث توسعه گفت: مباحث مناظره‌های امسال حول موضوع بزرگداشت هفتادمین سالگرد سازمان ملل و تمرکز بر مسیر پیشرو به سمت صلح و امنیت و حقوق بشر خواهد بود.

موگن لوکتافت همچنین تمرکز بر موضوع تغییرات آب و هوایی را خواستار شد.

او به تهدید های رو به رشد تروریستی و افراطی‌گری، گسترش درگیري‌های مسلحانه، منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و بیشترشدن اختلافات بین کشورهای قدرتمند اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی، نقش سازمان ملل برای برقراری صلح و امنیت از همیشه پررنگ‌تر است.

رئیس هفتادمین دوره مجمع عمومی پس از توسعه و صلح و امنیت، حقوق بشر را سومین اولویت دوران ریاست خود خواند.

موگن لوکتافت افزود: در سال 2016 میلادی تعدادی جلسات عالی در خصوص اجرایی شدن اهداف توسعه و تعهد بر اهداف جدید برگزار خواهم کرد و در بیست و سوم اکتبر سال جاری ( جمعه اول آبان ) نیز برنامه‌ای برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد اجرایی‌شدن منشور سازمان ملل برگزار خواهم کرد.

او همچنین با تاکید بر اجرایی‌شدن تعهدهاي سازمان ملل، شفافیت را سرلوحه کار خود معرفی کرد.

موگن لوکتافت بعد از این نشست مجمع عمومی در جمع خبرنگاران نیز افزود: در دوره هفتادم مجمع عمومی، موفقیت‌ها و کمبودهای سازمان ملل را منعکس خواهم کرد.

او نیاز به اقدام برای ریشه‌کنی فقر در پانزده سال آینده را مهم خواند و گفت: در صورتی که اکنون در راستای اجرایی شدن این اهداف قدم برنداریم، فرصت دستیابی به این اهداف را از دست خواهیم داد.

رئیس هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل همچنین، برنامه‌های جدیدی را برای توسعه پایدار در پانزده سال آینده در جلوگیری از افزایش دمای کره زمین، منع بروز درگیری‌های جدید و امکان گسترش صلح در جهان خواستار شد و گفت: موفقیت در کنفرانس‌های تامین مالی توسعه و اجرای دقیق اهداف آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

موگن لوکتافت در پاسخ به سوالی درباره دیدگاهش نسبت به عضویت فلسطین به عنوان کشوری مستقل در سازمان ملل نیز ضمن ابراز همدردی با مردم فلسطین گفت: در سمت و جایگاهی نیستم که بتوانم عضویت کامل فلسطین را مسجل کنم ولی اطمینان می‌دهم که مانند دوره شصت و نهم، در دوره هفتادم نیز توجه ویژه‌ای به فلسطین و شرایط آن خواهد شد.

او درباره نامزدی افراد بیشتری برای تصدی مقام دبیرکلی سازمان ملل، همکاری بیشتر شورای امنیت و مجمع عمومی این سازمان را خواستار شد.

موگن لوکتافت، متولد نهم ژانویه 1946 میلادی در کپنهاگ پایتخت دانمارک است که از 30 سپتامبر 2011 ریاست پارلمان این کشور را برعهده دارد.

او از از 21 دسامبر2000  تا 27 نوامبر 2001 میلادی وزیر امور خارجه و از25 ژانویه 1993 تا 21 دسامبر 2000 میلادی، وزیر مالیه و از 20 ژانویه 1981 تا 10 سپتامبر 1982 میلادی، وزیر مالیات دانمارک بوده است.

لوکتافت همچنین از 13 نوامبر 2007 میلادی از سوی حزب سوسیال دموکرات، عضو پارلمان دانمارک بوده است.

کد خبر 298250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha