همشهری‌آنلاین: فساد بخش دولتی همچنان در سراسر جهان یک مشکل اصلی است اما اکثر کشورها طی سال‌های اخیر در این زمینه پیشرفت داشته‌اند و آمریکا و انگلیس به بهترین شرایط خود در این زمینه دست یافته‌اند و دانمارک هنوز شفاف‌ترین سیستم را دارد.

denmark flag

یک مرکز دیده‌بان مبارزه با فساد در گزارش جدید خود اعلام كرد دانمارك کمترین میزان فساد را در مقایسه با سایرکشورها دارد.اين دومین سال پیاپی است که دانمارك این عنوان را به خود اختصاص می‌دهد.

دانمارک 91 امتیاز از 100 امتیاز حل شروط اقلیت فساد را کسب کرده در حالی که کره شمالی و سومالی هر دو با عدم تغییر در نمره 8 همچنان در رده آخر قرار گرفته‌اند.

این شاخص براساس دیدگاه‌ کارشناسانه درباره فساد بخش دولتی، بررسی عوامل مختلف چون محکومیت سران دولتی به دلیل فساد مالی، رشوه‌خواری و پاسخگویی موسسه‌هاي دولتی به شهروندان تعیین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا طی یک سال اخیر با به دست آوردن امتیاز 76 توانسته یک رتبه صعود کرده و به رتبه 16 برسد و در کنار اتریش قرار گیرد. انگلیس نیز با امتیاز 81 توانسته در کنار آلمان و لوکزامبورگ جایگاه 1 را به خود اختصاص دهد. کشورهای فنلاند، سوئد، نیوزيلند، هلند، نروژ، سوئیس، سنگاپور و کانادا نیز رتبه‌های 2 تا 9 را به خود اختصاص داده‌اند.

با این وجود اما هنوز جای زیادی برای پیشرفت کشورهای اروپایی و آسیایی وجود دارد.

در این میان طبق این گزارش سیاستمداران کشورهایی چون بلغارستان، لهستان و ترکیه در تهدید موسسه‌هاي دولتی برای کسب قدرت بیشتر نیز پیشتاز هستند.

در رده‌های پایین‌تر این شاخص اوضاع از این هم بدتر است دولت‌های کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه ازبکستان و ... تقریبا جامعه مدنی و آزادی رسانه‌ای را خفه کرده‌اند.

در این لیست روسیه در کنار جمهوری آذربایجان، گویان و سیرالئون در رتبه 119 قرار دارد با وجود این‌که امتیاز آن از 27 در سال 2014 به 29 در سال 2015 افزایش یافته است.

این دیده بان خاطرنشان کرده است که عوامل آن در کشورهایی چون گوآتمالا، سریلانکا و غنا به شدت در تلاشند تا میزان فساد را درآورند.

در تشریح نتایج این آمار آمده است: شاخص دریافت فساد 2015 نشان می‌دهد که فساد هنوز در سراسر جهان چون آفت است. اما 2015 همچنین سالی بوده که مردم طی آن در اعتراض به فساد به خیابان‌ها آمده‌اند و قدرت خود را به رخ کشیده‌اند.

در مجموع دو سوم از 168 کشور بررسی شده امتیاز زیر 50 کسب کرده‌اند و میانگین جهانی نیز امتیاز 43 بوده است.

این مرکز تاکید می‌کند، بهبود اوضاع 64 کشور در امتیازات خود نشانه خوبی است.

کد خبر 323104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha