همشهری آنلاین: تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد از وضعیت کودکان قربانی درگیری‌های مسلحانه نشان می‌دهد گروه تکفیری و تروریستی داعش با قتل صدها کودک بی‌گناه در عراق و سوریه، بزرگترین قاتل کودکان در سال ۲۰۱۴ میلادی بوده و پس از آن، رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

کودک و جنگ

به گزراش ايرنا، روزنامه ژاپنی «ماینیچی» چاپ توکیو اخیرا در گزارشی با عنوان « بدترین آمار در سال 2014 میلادی»، به بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل در باره « کودکان و درگیریهای مسلحانه» پرداخت و نوشت: بر اساس این گزارش، در عراق که حملات گروه افراطی داعش ادامه دارد، 679 کودک خردسال کشته و 1297 تن دیگر از آنان ربوده شدند.

به نوشته روزنامه ژاپنی، این ارقام، بدترین آماری است که از آغاز درگیری‌ها و به عبارتی، از سال 2008 میلادی تاکنون در عراق به ثبت رسیده است.

این روزنامه افزود: در منطقه خود مختار فلسطین که نبرد با اسراییل در حجم گسترده‌ای ادامه دارد، 557 کودک (به دست رژیم صهیونیستی ) کشته شدند.

به این ترتیب، شمار کودکان قربانی فلسطینی پس از افغانستان (با 710 کودک) و عراق در مقام سوم قرار دارد.

ماینیچی نوشت: داعش علاوه بر قتل کودکان در حملات خود به مدارس و بیمارستان‌ها، کودکان بسیاری را نیز در عراق ربوده است که در میان آنها، پیروان اقلیت ایزدی بیشترین قربانی را داده اند.

این روزنامه افزود: دختران با توسل به زور از سوی داعش به عنوان « برده جنسی» مورد سوءاستفاده قرار گرفته و پسران هم مجبور به همکاری با گروه تروریستی داعش در درگیری‌های نظامی شده‌اند.

ماینیچی تصریح کرد: در سوریه هم نه تنها داعش بلکه گروههای دیگر از جمله « جبهه النصره» وابسته به سازمان تروریستی القاعده و « ارتش آزاد سوریه» جناح متحد آمریکا، کار سربازگیری از میان خردسالان را دنبال می‌کنند.

روزنامه ژاپنی افزود: به این سربازان خردسال، ماهانه حداکثر چهارصد دلار به عنوان دستمزد پرداخت می شود. با این حال، برخی خانواده ها که به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دارند، با انگیزه مالی، پسران نوجوان را رهسپار نبرد می کنند.

بر اساس این گزارش، شمار کودکان قربانی در سوریه در سال گذشته میلادی، 388 نفر بود که 221 نفر از آنان در صفوف داعش می‌جنگیدند.

به نوشته ماینیچی، از میان 557 کودک به قتل رسیده در منطقه فلسطین نیز 540 نفر از آنان در نتیجه حملات ارتش اسراییل که از ماه ژوییه تا اوت در غزه طول کشید، جان باختند.

این روزنامه بااشاره به ابراز نگرانی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از بی‌توجهی به حقوق کودکان در جنگ‌ها گفت که او از رژیم صهیونیستی خواسته است« تدابیر ویژه و فوری به منظور محافظت از کودکان و جلوگیری از زخمی و کشته شدن آنان انجام دهد.»

بر اساس این گزارش، فهرستی معروف به « لیست شرم» هم به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمیمه شده است که در آن، اسامی کودکان قربانی و مجروح توسط داعش و همچنین اسامی گروه‌ها و ارتش‌هایی که از سربازان خردسال استفاده می‌کنند، قید شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امر تهیه این گزارش توصیه کرده که نام اسراییل به « لیست شرم» اضافه شود ولی هنوز چنین کاری انجام نشده است و گفته می‌شود آمریکا و اسرائیل برای اینکه نام رژیم صهیونیستی در این فهرست قرار نگیرد، در حال رایزنی و اعمال فشار بر بان کی مون هستند.

کد خبر 298076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha